Inte rumsren
Jag har försökt att få min kanin att bli rumsren men det går inte. Någon som har något tips???
Jag har provat med att alltid ta upp plupparna å lägga det i toalådan. Alltid ha tolådan fram m.m Men det funkar inte, hon bajsar överallt även kissar. Hon har nära till både bur å toa låda. Hon blir ett år nu i januari.
Hjälp oss!!
Häls: Sara
När du ser att hon bajsar/kissar bär henne till lådan. Och fortsätt med att lägga i bajset i lådan :)
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Ett tips? för att få dina kaniner rumsrena snabbare:
Om du tar bort allt strö/hö/halm från buren utom att ha tex toa-lätt i det hörnet där du vill att de ska göra toalett så brukar de flesta kaniner fatta vad som gäller på några dagar. Sedan kan du återigen använda strömaterial i hela buren, men behöver bara byta ut en hörna. Obekvämt några dagar för kaninen men himla bra ut städningssynpunkt när kaninerna håller sig till en hörna.
Om du använder toa-lätt för fösta gången, så ha koll på att kaninerna inte äter det. Vissa kan tro att det är foderpellets och papper är inget vidare för matsmältningsapparaten…
Självklart ska ska du inte ta bort höet helt, men du kan tex sätta upp det i en höhållare.

Tindra var inte heller rumsren, (I buren nu) När jag har gjort rent Tindras bur så lämnar jag lite urin och sånt. Så hon brukar lukta på toaletten så när hon kännde sin lukt gick och bajsa,kissa.

#1 jo det har jag gjort massa gånger..ska försöka att vara hårdare =)
#2 okej, det lät bra. Ska prova. För nu gör hon sina behov i hela buren. Jag anväder alltid toa-lät då hon nyser så mycket av spån.
#3 Ska prova det med =)
Tack så mycket, får hoppas att det funkar nu ! =)

kaniner brukar välja ett hörn så långt bort från maten som möjligt, ta ett hörn som ser använt ut när du tömmer resten av buren. Har fungerat på alla kaniner jag haft.

Vissa kaniner betämmer själv vart dom vill ha sin lilla 'Bajs-och-kisshörna' Kanke ska kolla efter något hörn med xtra mkt avföring? :S

#5 Okej, jag kanske ska flytta maten så att det står närmare höet.. för nu så står det på var sin sida i buren. så att hon väljer ut ett hörn.
#6 Ska kolla efter det.. har städat buren i dag så får vänta lite :P
Tack för era svar!