Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 2786 ggr
CoNo
0

Vitscheckar?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Halloj!

Jag var inne på ett annat smådjursforum, och där såg jag en sak. Det stog att Vitcheckar, ofta hade problem med magen? Stämmer detta? För i Barons första kull (jag har skapat en annan tråd om detta) kom det ju två vitscheckar. Jag ska ta en av dem. Men kommer de ha massa besvär med magen och så då? :/
Tack för svar :]

VindensKaningard
0

Jo det stämmer.

Ofta dör vitsheckar också tidigare en normalbrokade kaniner pga problem med magen. Däremot så gäller det inte alla utan vissa klarar sig utan problem, och andra får problem.

Tina-A
0

Stämmer! De dör ofta lite i förtid också, som iof #1 också skrivit!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Clariiz
0

Vissa av dem når aldrig vuxen ålder.

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

PRO_Anders
0

Jaa, det stämmer med det ovansagda.

CoNo
0

Shit.. Hur långe lever de i genomsnitt då? :S

ciss
0

#5: Vissa når aldrig vuxen ålder ens! Vissa lever ett "vanligt" kaninliv & andra blir några år gamla.

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

CoNo
0

Hur märker man att de har problem och så då? Jag menar så att de inte får lida..

[Kaninfluff]
0

Oj! Det där hade jag ingen aning om :S

Romana_12
0

Jag kanske är lite efter men vad är vit schekar? :)

Jojsan
0

#9 om man parar en manteltecknad eller brokad kanin med en manteltecknad/brokad kanin kommer det vitscheckar.

Vet inte om de kan komma ur andra blandningar oxå?

Romana_12
0

Okej , då vet jag :)

Pinacoladas
0

#10 Mantel+Mantel är också vitscheckar

Clariiz
0

#12; Hon skrev ju det (?)

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Jojsan
0

#12 som Clariiz sa så skrev jag ju det. Jag menade i alla fall att mantelt. + mantelt. blir några vitscheckar och brokad + brokad oxå blir några vitscheckar.

PRO_Anders
0

Vad #12 : menar är att ett mantlat djur är också en vitsheck.

Jojsan
0

#15 nej en manteltecknad kanin måste inte vara vitscheck…

Clariiz
0

#15; En mantlad kanin måste inte (som jojsan säger) vara en vitscheck.

Manteltecknade kaniner har: Kk
En vitscheck har: KK

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

PRO_Anders
0

Tack #16,17: så slapp jag säga det…

Devin
0

Skulle ni kunna lägga in bilder på vitscheckar?

CoNo
0

Här är en kaninunge som är Viltgul Vitsheck

Devin
0

Tack :)

Ync
0

Gulli kanin! :)

Devin
0

Bara undrar när en kanin/vitscheck dör av det hur då är dens sista vecka… liksom äter den inte eller jaa .. :S

Feliciaa
0

Jag fattar inte :S Varför är det så? Det är väl bara en teckning? Blir kaninen svagare av just den teckningen?!

SallyB
0

Feliciaa: Nu kan jag inte just kaningenetik, men generna (arvsanlagen) som ju bestämmer ex v utseende/färg etc kan ibland vara kopplade/bundna till andra gener/egenskaper. Så därför blir då tydligen vitscheckar ofta svaga och sjukliga.

*Ska läsa på om detta*

PRO_Anders
0

#24: Här får du listan:

Scheckar

Scheck anlaget kan kombineras med alla färger (.. .. .. .. ..)och teckningar. Det är dominant K, det lilla k:et står för avsaknad av scheckanlag. En icke schecktecknad kanin har alltså koden kk.

Scheck             olika färanlag + ett scheck anlag +Kk

Vitscheck         olika färganlag + två scheck anlag +KK

Rinsk scheck    1 scheck anlag + 2 japan anlag AA bjbj CC DD gg Kk

Dalmatiner       1 scheck anlag + 2 japan anlag AA bjbj CC DD gg Kk

Brokade (en vidarutveckling av scheckanlaget)

1 scheck anlag + förstärkningsanlag .. .. .. .. .. K1,K2,K3 k

Pinacoladas
0

#14 o #15- Jaha jag såg det nu.. Trodde att hon skrev brokad+brokad och mantal+brokad :P

Clariiz
0

#27; Ok :)
Fast å andra sidan spelar det ingen roll då Mantlat och brokat i stort sätt är samma sak^^ :P

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

CoNo
0

Aså, hur märker man att den är sjuk då? Finns det någon slags procent över hur många som drappas, och hu mycket de drabbas? Skulle ju vara väldigt bra att veta! Nån som vet nån sida där man kan läsa om sånt här?

SallyB
0

Lite info jag hittade Länk 

K = Schecktecknat. Samma gen styr alla de olika scheckteckningarna, hur dom ser ut beror på vilka modifieringsgener dom har förutom sheckgenen. En korrekt tecknad scheck har koden Kk, om den har KK så kallas det för vitscheck. Vitscheckar får ofta problem med matsmältningen, eftersom KK påverkar tarmen så den inte kan ta upp natrium (salter). Resultatet är förstoppning.

Det står dock inte hur stor andel av vitscheckarna som drabbas och i vilken omfattning. Men vad jag förstår så är sannolikheten rätt stor att de drabbas. Det är därför man ska undvika dessa parningar.

Lizzan
0

Oj! det hade jag aldrig hört om förut…

[Niike]
0

Hur ser man att kaniner är vitscheck, och inte bara scheck ?

Jojsan
0

#32 det kan man inte alltid se på kanin.. Man måste veta dess genkod.

CoNo
0

#30 Vet du hur man märker om de får problem då? Aså som jag skrev i #7.

SallyB
0

Som det står; det verkar som om de får förstoppning :( Kanske du har nån bra veterinär som kanske vet mer, som du kan fråga. Eller kontakta kaninavelsförbundet, de borde ju veta mer om detta. Jag håller på att kolla engels sajet nu. Återkommer om jag hittar mer info.

Mimmiih
0

SÅ himla söt! :'D

Jag har då aldrig hört talas om att dom lätt blir dåliga i magen? :P

Pinacoladas
0

asså vissa däger att Opal är vitscheck, jag har hört med Amanda, och hon säger att hon inte är det, Opal har inga problem med magen eller något annat.. Hon har inga brokade eller mantlade i sin släkt. En scheck har hon i släckten.. Kan hon vara det ändå? För jag har sett jätte många kaniner som ser ut sm Opal, och uppfödarna skriver scheck inte vitscheck mm. De skriver typ blå scheck till exempel. Kan Opal vara vitscheck, även om hon inte har mantlat, brockat osv i släckten.. bild på henne

Pinacoladas
0

Amanda tyckte att det var konstigt att de skulle ha ont i magen, för att det inte är rätt tecknade och jag tror henne :) Eftersom hon har haft sin uppfödning i 8 år, och har fått många med samma teckning som Opal, som har blivit gammla och har aldrig haft problem eller så..?

twinnie
0

#37 Vitscheck eller dubbelbrokat som det också kallas är genetiskt och det går inte att de utanpå kaninen om den är det. Om man parar två manteltecknade eller brokade kaniner så blir 25% av ungarna vitscheckar genetiskt. De ser ofta nästan precis ut som brokade kaniner, fast med mycket mer vitt. Men det finns även brokade kaniner som man lätt kan förväxla med vitscheckar eftersom de också kan ha mycket vitt.

Vilka färger & teckningar är Opals föräldrar? Om de inte är matlade, brokade eller "scheckar" så är hon inte vitscheck.

Det handlar inte heller om att de är feltecknade eller så, utan att det är ett genetiskt fel som hänger ihop med själva teckningen. Och det är inte problem med magen dem får, utan tarmarna om jag minns rätt. Det händer dock inte alla, men majoriteten av alla vitsheckar når inte vuxen ålder. Därför ska man inte para två brokade/mantlade kaniner.

Pinacoladas
0

#39 Opal's pappa är Oliver han är blå/vit wiener och Mamma är Honey som är blå scheck :)
Tack för svaret, du behöver hon inte vara vitscheck :D

CoNo
0

Finns det något man kan göra då, om man märker att de har problem? T ex ge nåt medel mot förstoppning?
Och sedan undrar jag, att para en vitsheck med en brokad/mantlat ger det samma antal vitsheckar? Alltså blir det vitsheckar av det också?
Jag får alltså nästan räkna med att kaninungen som kommer hit i början på februari kan dö.. när som helst..?

Clariiz
0

#41; Jag vet inte det där med att para en vitscheck med brokat/mantlat med parar du den med en helfärgad (xD) så får du en kull endast med Mantlade.

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

SallyB
0

#41 Jag tycker att du borde lära dig lite genetik om du ska avla!

Om du parar vitcheck med mantel/brokad så får du statistiskt 50% vitscheck och 50% mantlat/brokad (om jag nu fattat det hela ang kaniners fäggener).

Men eftersom det utfallet är statistiskt så kan du ju få alla vitscheckar eller alla mantel/brokade eller vad det nu blir då slumpen är inblandad.

SallyB
0

Tror dessutom inte att det finns mycket att göra om kaninen blir sjuk av denna defekt, då det tydligen har att göra med et stört upptag av natrium (om det nu stämmer med de uppgifterna jag hittade i länken tidigare) se ovan.

CoNo
0

#43 jag har aldrig sagt att jag ska avla?
Tack för infon iaf!

#44 ok, tack..