Kanin iFokus

Kanin

Läst 58 ggr
Linda56
0

Grävande?

Jag har precis skaffat kaniner, inne kaniner.
Och de har börjat ”gräva”/”krafsa” mycket i marken på deras filtar vi lagt ut.
Jag undrar vad detta kan bero på, för de har aldrig haft tendens att gräva tidigare enligt förra ägaren.
Har ni några tips? på bra grävstationer för dom? Även vad man kan ha innuti då vi gärna undviker strö form pga allergier.

Ni får gärna lägga in bilder på era och vad ni tipsar om.
Hoppas någon kan hjälpa mig!

/Linda

Maleficum
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hur gamla är det? Kön? Kastrerade?

Finns många anledningar till att kaniner gräver. En del gräver främst för att få fram svalt underlag om de tycker det är varmt, en del gräver för att försöka göra tunnlar/gömslen, honor kan gräva för att göra bohålor (något min gör men förhoppningsvis kommer sluta med när hon blivit kastrerad).

En del kan gilla att gräva i kartong. En större låda med sandlådesand (bäst om man kan hålla den fuktig så den blir mer formbar) brukar uppskattas (bra ställe att ligga på om det är varmt också).

Carefresh och liknande pappersströ kan funka för en del kaniner att gräva i (funkar ju även om man är allergisk mot annat strö).

Min kompis hade en kattlåda med ingång från taket med carefresh till sin "grävmaskin" 😂
Har haft sandlådesand i låda under vintern till min Lille Skrutt (men hon föredrar att gräva bohålor i gräsmattan ute).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Yvs
0

Min gräver väldigt mycket i perioder. Jag brukar sätta henne på en träskiva vi har som hon kan gräva på. Den är slipad så hon får inte stickor 😋
Annars kan jag ta ut henne lite på tomten och hon får gräva ute när hon har sina perioder, om det är varmt ute, och så har hon sina mattor att gräva på. Det finns små mattor på djuraffären också, jag tror att de är gjorda av bananblad, som hon brukar gräva och bita sönder. Mycket populär 😁