Kanin iFokus

Kanin

Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 750 ggr
Bejb__
0

AKUT HJÄLP!

Jag vet inte vad jag ska göran. Som ni kanske vet så har min kanin fått kanin ungar. två st. Dom är två v. idag. Men prolblemet är att jag är kaninvakt. Den kaniner bor just nu i förådet. Men i morgon så måste den flytta in på mitt rum(där honan oxå är) Det är så det minsta problemet. (har en sak emellan burarna,typ en stor hylla,) så dom inte ser varandra, Så honan tar inte störning av hanen.Men då är det så. Att hans ägare ska ta bort honom. Så antingen får jag välja genom att hanen får stanna hos mej och bo här, elr att jag ska skicka tillbax den, så hon måste ta ihjäl den(hon har inte tid med den längre) Problemet är alltså, När ungarna blir 8v. så är det bara Februari, så man kan ju inte hä ut hanen till uteburarna då. Och då måste jag juh KANSKE sära på ungarna oxå… Så skall jag ¨då ha fyra burar inne på mitt rum ?.. Mamma säger att det kanske är bäst att låta ägaren ta bort den, Visst det kanske är sant och så. Men när man väll fäst sig så… Ja endel av er kanske vet ? Det känns värkligen jätte svårt att måsta lämmna bort den, och ALDRIG mer få träffa den :( Åhh vad ska jag göra !? Mamma säger att ansvaret ligger på mig just nu.. Jag har juh burar och sånt.Så platsen är inget problem, Men alltså.. Hur tkr ni att jag ska göra ?

SNÄLLA BEHÖVER AKUT HJÄLP !!

ciss
0

Lite rörigt inlägg så jag förstår inte riktigt vad du menar. Lite svårt att läsa utan styckeindelning också.

Kan du inte flytta hanen till något annat rum då?

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

[Niike]
0

Har du plats, pengar och framför allt tid för alla kaniner - så varför inte?

Annars kan ni väl testa att sälja hanen istället för att avliva? Eller kan inte hanen bo ute?

ciss
0

#0: Hur varmt är det i förrådet? Du kan inte flytta in en utekanin nu, mitt i vintern.

www.frihetenskaniner.se

Fiona
0

ömm rörigt innlägg, fattade typ noll *-)

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

Bejb__
0

Den är en inne kanin redan, Förådet är varmt och den har bott fär under hela tiden nu. Men pappa ska börja bygga om där. Och kanin inte ha en kanin där, Jag jag ahr pengar tid och plats. Har försökt sälja den. Men ingen har nappat.(på på landet ) Så.. Jag tkr ni att jag ska ta den allafall ?

Ursäkta om det blev rörigt.. Men skrev väldigt fort ;) ??

Fiona
0

#5 jag tkr att du ska ta den, du säger ju att du har pengar, plats och tid för den och att du är fäst vid den så kör på det (Y)

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

Bejb__
0

Okej :D Haha^^ Ja jag vet att det blev väldigt rörigt x) Fattade inte själv heller xD

ciss
0

HUR varmt är det i förrådet? Som inomhus eller kallare? 10 grader? Noll?

www.frihetenskaniner.se

Ync
0

Jag håller med de andra, Kör på det! ;)
Det kommer säkert att gå bra!

Bejb__
0

Jasså, Ja det är väll som inne,

Tejo
0

Ett bra alternativ är att du kastrerar hanen så kan du ha honom tillsammans med din hona när kaninungarna flyttar. (Gissar att du ska hitta nya hem till dem när de fyllt 8v).

Alternativt att du sätter ihop honom med någon av ungarna om någon är en hona. Skulle båda vara honor så kan en gå med mamman och en med den kastrerade hanen.

När jag kastrerade min hermelin kostade det 600kr, du kanske kan be dina föräldrar om pengar om du inte har själv. Tex hjälpa till extra mycket hemma eller så…?

Du kommer inte behöva sära på ungarna direkt när de blivit 8 veckor, men absolut innan de blir könsmogna om du inte skulle hitta nya hem till dem innan dess.

Önskar dig lycka till!

Bejb__
0

Ska behålla ungarna, Och sen så ska jag para den honan och den hanen senare i sommar ':/ Tack ändå. :D Men har bestämt mej att ha kvar honom.! Han ska få sova utanför mitt rum den sista v. så att jag vet att honan får vara ostörd med ungarna på natten. Han får vara inne på mitt rum på dagarna. Så efter denna v. så har dom små börjat hoppat ut ur boet.

Skulle dä bli bra elr (?) Det kanske inte vore bra ??

Tejo
0

#12 Jag tycker inte att det låter som en bra idé. Det är kul att ha kaniner, men det låter inte riktigt bra att redan nu planerar att skaffa ännu fler kaniner. Ska alla bo i ditt rum? Vad är syftet med att skaffa ännu fler kaniner?

Du kan ju inte veta kön på dina ungar ännu och då kan du ju inte heller bestämma dig för att behålla dem. Två honor kan ju gå tillsammans, men du kan inte ha flera hanar tillsammans eller en hona och en hane. De behöver dessutom stor bur och möjlighet att springa fritt varje dag.

Har du hane och hona i samma rum så kan jag tänka mig att hanen blir väldigt hanig och kommer skvätta ner en massa då han hela tiden känner lukten av honan.

Bejja
0

#13 Håller med till 100%!

Tejo
0

Jag tycker dessutom att det är oansvarigt av dig att skriva "akut hjälp" med stora bokstäver, för att sedan efter att jag gett dig svar, återkomma med en massa smilegubbar och berätta att du ska behålla alla som om det inte var något problem över huvud taget. Stora bokstäver betyder att man skriker på internet.

ciss
0

#13: Jag instämmer också med dig.

Hur många ungar är det?

www.frihetenskaniner.se

ciss
0

2 st såg jag nu i #0 ..

www.frihetenskaniner.se

Pinacoladas
0

varför ska du behålla ungarna? Du kan ju sälja dom och isåfall ha kvar hanen, och då har du ju mer plats, du kan ju ha hanen i ditt rum hela tiden och honan någon annanstans.. om du behåller alla blir det kanske väldigt svårt..

Lizzan
0

Fattade ingenting, hehe ^^ x)

Clariiz
0

Tejo, håller med till 100%!

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

psyko
0

Om du inte kan sälja hanen finns det seriösa omplaceringshem…

Vf måste kaninerna flytta in från förrådet?

Kan inte de stanna där, så kan du köpa en bur med flera fack?
Då blir det smidigare och tar dessutom mindre plats.

Bejb__
0

Jaha ? Tyck vad ni vill. (?) Jag har massor med plats till kaninerna. Ja så klart som får springa fritt hela dagarna ? Vad ttor ni om mej ? Aja.. Jag behöver då knappast er hjälp längre. enligt MEJ så tkr jag faktsikt att ni brukar börja hacka på en del faktiskt, Ni kanske inte har gjort det på mej änu, men det känns som däe.. Jag tkr att ni BRUKAR gå förlångt ibland… Ni säger att ni bara diskuterar,. Men ibland så blir det faktiskt mer..

ciss
0

#22: Det här är ett forum. Ställer man en fråga får man svar, och folk tycker inte alltid lika.

Dessutom har du tidigare i tråden skrivit att du inte hade plats?

www.frihetenskaniner.se

psyko
0

#22 Om du tolkar det som att vi hackar på dig, är iaf jag ledsen för det. Och du har rätt att det brukar faktist gå för långt ibland, men i slutändan menar vi alla bara väl.
Jag tycker att du är jättesnäll som behåller hanen! Det är hans förra ägare som är en idiot, hanen hade verkligen tur som fick komma till dig.
Om du vill behålla ungarna eller ej, har inte vi ett sk*t med att göra.
Vi kan inte veta om du har plats eller inte eftersom vi aldrig har varit hemma hos dig, därför är det bara du som kan avgöra det eftersom du vet det bäst själv.

Vad spelar könen för roll på ungarna om du kan kastrera dem?
Huvudsaken är väl att man har tid och lust för sina kaniner och kan låta dem vara ute och springa.

Vf vill du para kaninerna?

Bejb__
0

#23, Jo jag vet. Men nu har jag både byggt ut burarna ute, (förrut 3 burar, Nu 5 burar) Och jag fick med en bur till hanen.

#24 Tack för stödet :D Är inte säkert att jag ska para kaninerna, Men det är en lixom, ehh "dröm"? hehe. kmr inte på vad det heter. ,Men är inte helt säker. Ja ska troligast kastrera ungarna om det blir hanar. Vill gärna ha dem tsm. Om det blir två honor kan dom ju kanske var tsm,..

En fråga : Om det blir två honor, Kan det då funka att ha dem båda tsm med mamman elr ?

Tejo
0

#25 Man kan inte med 100% säkerhet säga att två honor från samma kull kommer trivas tillsammans i samma bur livet ut, men det brukar fungera. Mamma med en unge eller två kan fungera, men det kan också vara så mamman ledsnar på dem när de blir större.

Du måste dessutom tänka på att öka burmåtten väsentligt om du vill ha två eller fler kaniner tillsammans. (Se artiklar om burmått här på KiF tex).

Ställer du frågor eller ber om akut hjälp, så får du räkna med att i alla fall jag svarar utifrån min erfarenhet och tänker ut en lösning som skulle vara bra. I all välmening så klart!

Vill du inte ha andras åsikter och hjälp så kanske du inte ska ställa frågor heller.

Bejb__
0

Okej Tack :D

Nä det är inte så jag menar riktigt, alltså, nu alla på KIF är jätte duktigt och hjälpa, Men ibland kan det faktiskt gå för långt. Från diskution tilll Hack :S Inte alltid, med ibland. Och jag har inte sakt att ni gör det mot mig nu, Men i vissa inlägg så känns det som en del hackar…