Rumsrena, hur?
Har 3st omplaceringskaniner, ca 4år. Hur får man de rumsrena. De har en stor låda med spån och massa hö ovanför sig. Som jag har förstått äter de och bajsar samtidigt?
Jag har aldrig haft omplaceringskaniner men jag skulle prova precis som när jag försöker få en ung kanin rumsren. Så samla ihop allt bajs som hamnar utanför toalettområde till där de ska bajsa och kissa.
Kissar de på golvet, försök att torka upp snabbt så inte golvet luktar "toalettplats".
De äter och bajsar gärna samtidigt som du skriver så hö är bra att ha vid toalett.
Om det är ett speciellt hörn som de gärna går till och uträttar sina behov kan det vara värt att sätta en extra toalett där, om det verkar vara en plats de speciellt vill gå till.
När jag själv gjorde så, så slutade kaninen att gå dit och började gå på befintliga toan tillslut 🤔
Det finns också vissa mattor som de kan kissa på, som är lättvättade som du kanske kan lägga ut under toaletträningen också.
Hoppas att det går bra!
Är dem kastrerade? Vad är det för kön på dem? Har du fler toalådor så de slipper konkurrera om dem?
Okastrerade kaniner markerar ofta utanför lådan (med både pluttar och kiss). Det brukar oftast försvinna vid kastrering (ibland kan de markeringsplutta utanför vid förändringar). Tycker oftast okastrerade honor kan vara värre när det kommer till att göra behov utanför lådan. En del vill inte gå på samma låda eller samtidigt som en annan så bäst är alltid att ha varsin låda till dem och helst en extra (gäller även matplatser och annat de kan konkurrera om som gömslen och grävhörn).
Är det specifika platser de oftare går på så kan det vara smart att placera lådorna där (de väljer ofta själva vart de vill ha sina lådor även om det inte alltid är de platser vi föredrar, tex mina två senaste bestämde sig för att vilja ha toalåda i sovrummet bredvid min säng).
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu