Ögonoperation (E. cuniculi)
Hej på er!
Har en liten hermelinherre som haft e. cuniculi hela livet. Han är 5 år gammal, blind sen ca 4 år tillbaka, men så pigg och glad. Ena ögat grå starr och andra grön starr/glaukom, inga neurologiska tendenser. Var hos veterinären här om veckan då jag känner att ögat med grön starr förvärrats och vi även slutat med trycksänkande medicin. Vi har kommit fram till att det bästa för att garantera att han är smärtfri är att ta bort ögat. Jag är såklart nervös och rädd för en operation eller att något ska gå snett.
Vill därför höra om det är någon annan som har en kanin som fått göra en sån operation (eller liknande)? Hur gick operationen? Hur mådde din kanin efter? Hur såg efteromvårdnaden ut? Hur snabbt läkte kaninen?
Tar självklart emot råd från er som gjort andra, lite mer invasiva, operationer också :)
Vill självklart inte att han ska ha ont (han får dock smärtlindring nu) men jag vill absolut inte förlora honom. Jag vill heller inte känna i efterhand att jag inte gjort all research jag kunnat eller varit så väl förberedd som varit möjligt.
Hoppas nån här inne sitter på lite goda råd eller erfarenheter! Allt gott :)
Har haft en blind kanin med E. cuniculi som blev blind när han var 7-8 månader gammal (han blev nästan 7 år gammal) men kan tyvärr inte hjälpa angående operation då han aldrig behövde operera bort ögonen.
Men överlag brukar kaniner läka fort så tror inte du behöver vara orolig.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu