Märker?
Du som fått/får kull/ar som ska märkas i öronen, märker du själv, eller får du hjälp av någon?
MVH
Sofia Genne - www.teamsl.blogg.se
Själv så märker jag inte själv, jag kan inte, det känns så dumt att trycka i tången i öronen på ninisarna.. Jag håller i dom istället, medan en annan äldre uppfödare gör det. Tack o lov att det finns kunniga som kan hjälpa en!
MVH
#1 Vilken tur:) Borde vara jobbigt att märka själv..

jag märker inte.
#2 Jaa asså, jag skulle säkert fixa det, men det är så hämskt när dom ex skriker, o då skulle det kännas väldigt obehagligt.. :/ känns bäst när jag bara kan hålla om kaninen, o lämna ansvaret till en som verkligen kan osv :)
MVH
Märker inte.. (iaf. inte ännu..)
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Usch, jag skulle aldrig klara av det. Men hur känns det för kaninen? Som att ta hål i öronen somförmänniskor?
Märker själv, men oftast så får någon hålla i kaninen så att den är still.

Märker inte.
Jag skulle nog inte kunna göra det själv. om kaninen skule skrika skulle jag bara få dåligt samvete:( Det är tur astt det finns andra som kan göra det. Men jag har inte varit med om det för jag har aldrig haft en kull
Märker själv.
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

Märker själv.

Har inte uppf men det ska jag ha när jag blir vuxen (Haha) ^^
Skulle aldrig våga märka själv!

jag märker inte samma som Clariiz :D

Jag låter andra märka mina ungar.

varför märker man? "/

#15: Alla kaniner med stamtavla ska vara märkta i Vänster öra med födelseåret sista siffra, kullnummer och individens nummer t.ex. 812 unge född i år, första kullen och kom som nr 2. Man märker hanarna först sedan honorna.
I höger öra ska uppfödarens nummer stå t.ex. K55 som är mitt nummer.
Detta ska göras innan ungen är 10 veckor gammal.
Finns inte dessa nummer, eller är felaktiga, så gäller inte stamtavlan.
jag tycker de r typ djurplgeri att märka.. eller jag tycker det är fruktansvärt elakt !!
Djurplågeri?
De flesta kaniner märker inte ens att man märker de! Mina reagerar nästan aldrig. Har aldrig varit med om en kanin som har skrikit eller fått panik.
Öronmärkning är inte alls farligt! Det som kaninerna reagerar på är när nålarna går igenom. Det tar max 3 sekunder, sen är det klart.
Det är mycket skonsammare än ringmärkning.
Och tänk lantbruksdjuren, de klipper man i öronen! Stora hack och mönster.
Solbackens kaniner
jag tycker det är elakt iallafall..
jo, det är kanske inte är så farligt.. men jag tycker inte verkar snällt iaf.

#19: Har du varit med om en märkning eller är det bara vad du trror?
Jag märker inte.
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se

#18 Håller vekligen med!

Putt.
#18 Lite OT kanske, men vilka lantbruksdjur klipper man i öronen på? Har aldrig hört talas om det så jag blev lite nyfiken:)
Grisar vet jag att man gör det på. Hacken är istället för siffror.
Får och kor får "lappar" i öronen, och för att få i lapparna så måste man göra hål. De hålen är ca 1 cm.
Solbackens kaniner
jag tkr iaf ..
att de är elakt på alla djur….
#20 jag har varit med en gång.. men jag tyckte de var så elakt så jag gick ut från det rummet..
#18; Håller med.. Har dock sett kossor som både hade lapp, OCH var skuren i örat :/.
Att skära åh hålla på tycken jag är djurplågeri. Men som man märker, katter, kaniner och hunda (bla) tycker jag inte är så farligt :).
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
Jag tycker heller inte att det är särskilt snällt att öronmärka djur så att det gör ont på dem.
Vf jag tycker det orkar jag inte förklara nu:P

Jag tycker inte det är så farligt, Katter får ju en stämpel i örat under kastreringar, det tar ju inte lång tid ;)
#27 DET är hemskt! Att klippa i öronen! Uh:/ Vi märker våra får med en gul "lapp", men det hålet kan inte vara 1 cm, kanske ½cm eller något .. Ska kolla upp det. Men de reagerar knappt, så det gör nog inte så jätteont på dem.

Eftersom jag inte föder upp eller nått så märker jag ju inte kaniner heller. Men kan inte låta bli att berätta att när jag var liten och nyss fått min första kanin Sofi så sa mamma och pappa att vi skulle åka och märka öronen på henne. Men så missuppfattade jag det lite (jag var 7 år^^) och trodde vi skulle klippa av öronen på henne… Oj vad jag grät! Och vilken lättnad det var när jag insåg att dom inte klippte av öronen på henne utan bara märkte med ett nummer i ena örat.
#31 Haha vilken missuppfattning xD Stackars dig!

#32 Jag minns fortfarande på kvällen när jag skulle sova, så fort jag blundade såg jag min älskade Sofi med halva öronen borta. Hahah, jaa herregud så det kan gå :)
Jag föder inte upp kaniner så jag märker inte de heller.
Jag har bara dåliga erfarenheter av märkning av kaniner… Jag var med en gång då en kaninunge märktes. Kaninungen satt i en låda så att hon inte skulle kunna hoppa iväg. Det var en person som märkte och hon höll knappt i kaninen. Hon bara tryckte i örat och kaninungen fick panik och rusade runt och runt i lådan så att örat snurrade sig
Det såg ut att göra jätteont..
Men fortfarande så vet jag att det är mycket bättre att märka i örat än att ringmärka eller vad det heter (sätta en metall grej runt foten).
när grisar är små klipper man av tänderna och en bit av svansen sen ger man dem 2 sprutor när de bara är nån vecka gammal :/
Emma
#36 - Varför?
Har ni tänkt på att man behandla kor, får och grisar illa, medans man gör typ allt för att hästar inte ska få ont? Liiiite (mycket) sjukt!
Asså, alla behandlar inte djuren så, men dom flesta gör nog tyvärr det..
Är det sant? Det gör dem inte på Jälla. De kastrerar kultingarna när de är små, och ger järnsprutor.
Solbackens kaniner

Jag märker inte och tkr inte att det är djurplågeri.

Man tar hörntänderna för att de inte ska bita ihjäl varandra, eller skötaren.
Grisar är Rovdjur, tänk på det, precis som människan…
de gjorde det i usa iallfall :p man klippet typ svansen för de brukar fastna i varann och tänderna för de är väldigt vassa när de ammar suggan så gör det ont och typ att de kan bitas å så men det är usa det :/
Emma

Grisar kastrerar man ju även utan bedövning, tar bara upp dem och klipper/skär av kulorna på dem. Svinkött är tydligen så fruktansvärt vidrig äckligt att har man än gång ätit det så äter man aldrig mer griskött…
Märkning utav kaniner i örat är vilket fall betydligt mycket bättre än ringmärkning!!! Och gör man det snabbt, håller kaninen still så är det ju säkert över på ett par sekunder. Tänk även på att man gör lika med hund och katt, skulle iaf tro att det är exakt samma metod men är inte säker.
Jag tycker inte att man ska jämföra mellan olika djur sådär, det är som att jämföra människors olika smärtor.
Man kan väl inte säga till ett barn som blir t. ex mobbat "men var glad för det, tänk på barnen i afrika då!? Dina problem gills ju inte ens!"
Öronmärkning klassar inte jag som djurplågeri, men jag tycker ändå inte att det är snällt för djuret. Men egentligen ska jag inte säga ngt eftersom jag inte varit med om en öronmärkning, men om de är som några sa, att kaninen skriker av smärta, då är det inte rätt. Om det är som t. ex MarHai sa, att de inte reagerar särskilt mkt är det väl inte så farligt.
Har aldrig tagit en kull så märker inte.

Hundar idag, märker man med ett "data-chips" under huden. Djurskyddsmyndigheten eller jordbruksverket (kommer inte på vilket det var), vill att även vi kaninägare vid märkning ska göra likaledes(därför kör vi på dispens nu med tångmärkning), chip-märkning kostar ju bara ca 500:-/djur…Hurra!!
Jag har aldrig märkt och jag gör det inte, då jag inte har uppfödning ! Men skulle jag ha uppfödning skulle jag klara av att märka :)