Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 587 ggr
Little
0

Eran dag.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

(Detta är samma andvändare som emma_kanin_93)

Hur ser erat schema ut över dagen med kaninen?

Här är mitt :)

MORGON:Vaknar, Klär på mig, Äter frukost,Borstar tänderna, Duschar.
Går ut till Mulle, Sopar/Städar av i buren osv.
Fixar frukost, Byter vatten, Lägger in lite nytt hö.

FÖRMIDDAG:Byter vatten igen,Går ut och går i minst en halvtimme.

MIDDAG:Mulle får springa fritt i inhägnaden.

KVÄLLEN:Kvällsmat (pellets) och nån godbit ibland. Täcker över buren.

Sotis
0

Morgon: Kliver upp, klär på mig, går ner och äter frukost, går ut till kaniner, ger dom mat + vatten :)

Förmiddag: Motionerar dom gosar, städa burana om det behövs, ger dom grönsaker eller frukt.

Middag: Gosar, ger dom vatten,

Kväll: Ger dom nytt hö, vatten, pellets :)

emmsaaan
0

06.30 Vaknar.
07.10-07.20 Går ut till Uzza. Byter vatten, ger foder, ger grönsaker, gosar & ger hö.
16.00 Går ut till Uzza, släpper ut henne i inhägnaden, går sele, byter vatten, gosar, städar hennes toalett & ev. mer hö.
21.00 Tar in Uzza i buren, byter vatten, ger foder & grönsaker & gosar.

Ellen95
0

som #1

CoNo
0

Nu utgår jag ifrån lov då ;]

MORGON (09:00/09:30) Vaknar, matar alla djur med hö och kaninerna får även pellets. Släpper ev. ut vissa så att de får springa fritt lite.
FÖRMIDDAG: Ev. ute och går med Baron en runda (Virvel hatar att vara utomhus så hon får Motion inomhus.
EFTERMIDDAG: Kör havregrynsgröt, banan, paprika, persilja, knäckebröd, (ev. annat som finns till hands ;]) i mixern till en enda stor gröt ^^. Till honorna som har ungar blandar jag ner extra pellets i. Och ger till alla. Detta håller dem lugna nån halvtimme x]
KVÄLL: Är det någon som ätit upp sitt hö får de lite mer. Släpper ev. ut Virvel i vardagsrummet så att hon får springa av sig (nu har hon ju ungar så det går ju inte, utan hon springer i "lekhagen" jag gjort i mitt rum som hennes bur står i med öppen lucka. Baron kan få komma ut i köket. Ja, sedan sitter jag hon Virvel en stund och pratar med henne.

Sedan så går jag ju självklart och småklappar på dem däremellan, men det styr inte nåt schema över :]

Clariiz
0

Vaknade, deppade sen ut till ninerna. (Blev klockan 4 idag typ.. Mådde skit i morse) Släppte ut dem en och en. Rutan fick gå lös. Och de fick frukost och nytt vatten

Sedan blir det kvällsmat vid typ 11, tror jag..

Och nyss, Natt mat, Rutan fick komma in för att jag tog bort skräp, och min systers pojkvän skulle se den^^. Bara nån minut dock. Sen myste vi lite.

Somsagt mådde jag bajs idag, är typ inne i en deperimerad period nu. Så jag mår inte så bra. Gick inte ut från mitt rum förren vid fyra idag så..

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Sosso
0

Skoldag (annars mera kel å sånt):

Morgon: Nytt vatten + påfyllning med hö, pellets. Släpper ut en av kaninerna i "hagen" på rummet.

Efter skolan: Kel, släpper ut en av kaninerna i "hagen" på rummet

Kväll: Nytt vatten + påfyllning av hö. Ger grönsaker och städar i hagen.

Då och då: Städar burarna och rengör toan (ca varannan dag)

BlackTear
0

Skoldag:

07.00 - Kollar till kaninerna snabbt och sticker till skolan

16.00 - Släpper ut ca 4 kaniner i hagarna och går promenad med en. Byter vatten, fyller på hö och ger grönsaker. Om någon bur ska städas gör jag det nu.

20.00 - Tar in kaninerna och ger dem pellets. Klipper klor & gosar .

23.00 - Byter vatten, fyller på hö och gosar

24.30 - Säger godnatt.

Little
0

okej såhär ser mitt schema ut en skoldag;

**Men på onsdagar får familjen sköta det mesta för har dans hela dagen.

MORGON KL7;  lägger ut pellets och en ny bit hö, och tömmer bajslåddan.**

EFTER SKOLAN; går ut och går, släpper ut Mulle i inhägnaden.Mulle får en liten grönsak.

KVÄLLEN;Byter ut mat,inklusive vatten, och lägger in en ny gnutta hö :) gosar.

INNAN JAG SOVER; Gosar. Säger godnatt.

Tejo
0

Morgon: Ger grönsaker och byter vatten. Städar ev "spill" hos Molly.

Lunch: Molly ut och motionera fritt i lägenheten under uppsyn. (Hon är inte helt rumsren ännu så får inte vara lös hela dagen).

Håller på och låter Molly och Emil lära känna varandra så de får träffas en stund tillsammans på neutrala köksgolvet varje dag. (Emil är kastrat).

Emil har sin bur öppen dygnet runt då han är helt rumsren.

Middag: Ger pellets och fyller på med hö. Städar upp ev "spill" utanför Mollys toa- och hölåda om det behövs. Byter toa-lätt (papperspellets) och diskar ur deras respektive toalådor.

Molly ut och motionera fritt i lägenheten en stund till.

Kväll: Gostid. Ingen speciell nattning mer än att Molly får vara i sitt kompostgaller. Emil får vara lös som vanligt, han går bara på sin stora matta plus upp i soffan och är mest aktiv på natten.

Det här gäller dagar som jag är hemma. Annars får Molly motionera på kvällen. Samma procedur med Emil dock.

Kristall
0

Skoldag: (antar att den kmr se ut såhär, har bara haft Saga sen igår kväll så :P)
Morgon: vaknar ca 06:50, klär på mig. Ger frukost åt Saga i form av pellets och mera hö. Kelar en liten stund med henne. Sköljer ur vattenflaskan, fyller på med rent vatten. Äter snabb frukost.
Eftermiddag (efter skolans slut): kmr hem ca 15.00, går ut till Biomon & Pikáchu med hunden i släptåg ^^. Byter vatten, ger dem mat, stannar där en stund och pysslar med dem. Rastar hunden, äter mellanmål & går upp till Saga igen. Ser till att hon har pellets och hö, tvättar ur vattenflaskan ordentligt och fyller på med rent vatten igen, kelar med henne en stund, har henne ute i mitt rum.
Senare eftermiddag: städar i burarna, är med kaninerna en stund. Går ut på promenad med hunden.
Kväll: har Saga ute i mitt rum, kelar med henne, fyller på med pellets/hö om det behövs. Rastar hunden, hälsar på Biomon & Pikáchu.
Läggdags: är med Saga en stund, ser till att allt är ok, säger gonatt och går och lägger mig. :)

När jag är ledig är det väl ungefär likadant men jag är såklart mer med kaninerna än annars. ;)

Fast "schemat" varierar ju från dag till dag förstås. På söndagar rider jag (är i stallet ca 1½-2h), och på fredagar är jag i byn från ca 18-22/23.00 oftast. Och i sommar kmr jag nog att vara i stallet typ varannan/varje dag när jag är hos pappa så :)

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

senna
0

det varierar.

[Niike]
0

#11 Samma här =)