Ihopsättning 2 okastrerade honor
Hej söker nämligen råd om mina två utekaniner, ena är en Gotlandskanin och andra en dvärgvädur så deras storlek skiljer också en del, dock så är det nästan dvärgväduren som är lite mer aggressiv av sig. De har bott brevid varandra i nu ca 5 månader, med galler emellan, de brukar kunna nosa på varandra utan problem men ibland så blir dvärgväduren som sagt lite hetsig och försöker boxa o nafsa mot gallret, större kaninen kunde inte bry sig mer så det är ju bra såklart men sen vet man ju aldrig hur det blir när man väl sätter ihop dom.
Har försökt och kolla upp så mycket jag kan om hur man kan göra olika ihopsättningar. Förstår dock att det kan vara svårt med två okastrerade honor men känner att jag åtminstone borde försöka ( har dock kastrering i åtanke om det inte skulle funka men även för att förhindra livmoderscancer mm). Men har fått upp många olika vägar att gå då alla gjort olika för vad som funkar bäst för dom men undrar då alltså om det är en neutral ny yta som gäller nu också, om det ska finnas en massa gömställen och kanske lite hö mm eller om man hellre ska ha det så tomt som möjligt.
Eftersom jag har ute kaniner som är ute året runt så undrar jag även om det skulle kunna gå att ha dom inne en liten stund vid en sån här träff session? Eller om man hellre ska fixa ihop något annat neutralt ställe de kan vara på ute? Är det bättre med större eller mindre yta vid ihopsättning?
Håller dock även på med en ny inhägnad åt dessa två, skulle de kunna vara något att låta dom träffas utan galler på då det är nytt för båda eller inte, det är dessutom ett lite mer skogigt område som de får med lite mer träd och stenar, så vet inte om det skulle bli lite mer riskabelt om jag gör så eftersom det kanske finns lite mer taggiga pinnar här och där som jag kanske missat att plocka undan eller ett det är för mycket konstiga stenar?
Vet dock inte om jag kommer ha tillräckligt med galler kvar för att ha både gamla och tillkomna inhängnet uppe så kanske ändå inte funkar att ha det som en träffplats?
Alla svar uppskattas!! Försöker mitt bästa för deras bästa! :)
En neutral, inte allt för stor yta med massa gömslen och spännande mat/nytt hö brukar vara det bästa (så de lätt kommer undan från varandra, har lite distraktion och inte för stor yta att hinna komma upp i allt för hög "jakt" och är lätta att dela på dem om de blir för hårdhänta). En fördel är också om man är två ifall man måste grabba tag om båda kaninerna samtidigt. Man vill helst inte att de ska jaga runt på varandra så är bra om man kan avbryta ifall en springer och den andra vill springa efter.
Har du börjat med att byta inhägnad på dem? Så de får bekanta sig med den andres dofter i lugn och ro?
Är det inte för stor temperatursskillnad kan de träffas inne korta stunder. Men om de har väldigt tjock vinterpäls finns en risk de får värmeslag om de brusar upp sig och börjar jaga runt massor.
Ute kan ju våren med nytt spirande gräs vara optimalt då de kan bli mer fokuserade på gräset än varandra.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#1: Tack så mycket för alla dina tips?! Har tidigare tänkt att låta dom byta burar med varandra men har inte blivit av då det blivit så dåligt nu under vintern i deras hägn så hade inte varit så kul för dom och byta. Tänker dock att jag skulle kunna göra det idag då marken har frusit lite mera så det är lite bättre och fast mark! Har dock städat hos dom i morse men det kanske blir samma resultat ändå antar jag. Är det bäst att bara göra så i nån timme elle kanske någon dag då eller hur ofta och länge är bäst att göra bytena tror du? :)
#2: Tror inte det är negativt att det är städat. Dofter kommer fortfarande vara kvar.
Personligen hade jag nog bytt och låtit de gå på nya stället iaf ett dygn eller mer (anpassat lite efter hur de reagerar, verkar de bli väldigt stressade så är det ju bättre att flytta tillbaka dem igen).
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Hur har det gått? Vi satte ihop två honor, dom fick gå med galler emellan, kommer inte ihåg exakt men skulle säga max tre veckor. När gallerskakningarna klingade av satte vi ihop. Stort rum inomhus (små kaniner). Dom sprang en del men slogs inte. Blev sen väldigt tighta. Båda var under året, det kanske är svårare om de är äldre?