Kanin iFokus

Kanin

Läst 71 ggr
Aria Merida
0

Kanin kompis?

Hej!
Min fina, fina kanin Aria gick tyvärr bort i oktober. Vi tror hon dog av gulsot.
Nu har vi bara kvar Merida
(Arias syster) hon är verkligen inte en kanin som gillar att vara själv och skulle verkligen behöva en kompis. Men väldigt osäker på vad för ras och kön. Merida är en gotlandskanin. och jag har försökt hitta uppfödare som föder upp gotlandskanin, men det finns tyvärr inga nära mig. Jag har blivit väldigt intresserad i holländare, tycker det verkar som en trevlig och social ras.

Men min största fråga är om dessa raser passar tillsammans?

Och även om man ska skaffa en Hona eller hane? (självklart kastrera hanen i så fall)

Lite fakta om Merida:

Hon är riktig lungn och gosig
Inte så gosig att hon hoppar upp i famnen men älskar att bli klappad på huvudet. Och tycker det är jätte mysigt

Riktigt matvrak
Älskar när man kommer till hagen/buren för hon tror det kommer mat varje gång.

Hon kan vara lite "vaktig" när det kommer till mat. Men nu när hon blivit äldre så har det inte varit så stort problem.

Hon är 5år i människoår alltså ca 40år i kaninår. Kan man dock inte tro då hon ibland beter sig som ett litet barn. Gotlandskaniner kan bli upp mot 12år så hon har ju ett par år kvar.

Man får väll inte säga så här om sina älskade kaniner, men hon kan vara väldigt trög ibland😂

Skulle ni säga att en holländare skulle passa?
Till hennes temprament och personlighet.

Vill tillägga att vi absolut kommer vänta så länge som man ska innan man tar in en ny kanin efter gulsot. Eftersom det är så smittsamt.

Merida har inte visat några symtom alls så jag tror inte hon lyckades bli smittad (vi separerade på kaninerna så fort vi såg att Aria var sjuk och visade symtom)
Jag känner mig så hemsk mot Aria att jag redan börjat leta efter en kompis till Merida. Men jag vill ju inte att hon ska vara ensam resten av livet.

Maleficum
0

Ras har inte så stor betydelse utan det är snarare individen.

Kastrerad hane tillsammans med (kastrerad) hona brukar vara det som rekommenderas då det oftast är enklaste kombinationen att få ihop.

Holländare, speciellt från vissa uppfödare, är supermysiga kaniner! Men ett tips? är även att kolla på kaniner som omplaceras där man ofta vet hur individen är.

Är det misstänkt gulsot är sanering extremt viktig! Sen är vaccination alltid bra eftersom det kan vara det som räddar kaninernas liv.

https://www.sva.se/djurhaelsa/djursjukdomar-a-oe/sjukdomar/kaningulsot/

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu