Kanin iFokus

Kanin

Etiketterbeteende-hälsa-och-skötselsjukdomarbeteende, hälsa och skötselkaninskötsel
Läst 95 ggr
Yvs
0

Hock socks erfarenhet?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min fina lilla tyska vädur, som nästan är tant, har fått ett lite ovanligt tillstånd där hennes immunförsvar har slagit ut hennes taljkörtlar. Det resulterar i en torr hud och tunn päls. Det är inte så illa att det är kala fläckar, men pga hennes storlek och pälsbortfall på tassarna har hon fått inflammerade baktassar. Veterinären rekommenderade sk hock socks - tofflor för kaniner ❤️ de ska ha en öppning bakpå hälen så de kan röra foten ordentligt. Det finns på Etsy bland annat, men det finns ju en mängd olika.

Är det någon som har erfarenhet av kanintofflor och vad tycker ni? Någon toffla ni kan rekommendera som funkat bra?

• Redigerat 2025-11-13 10:27 av Yvs
Maleficum
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag gjorde egna av babysockor och hade tovad angoraull på botten som "stötdämpning" och "skavskydd" (eftersom jag i princip alltid haft angorakaniner så hade jag ull hemma att använda). Funkade bra till min gamling den period korta period han behövde (innan resterande ålderskrämpor kom ikapp honom och han fick somna in).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Yvs
0

Men gud så gulligt! sockor på en gullig kanin 🥰 ja det är fördelen kanske med en kanin med mycket päls. Ev om jag kan ta fleece eller liknande som är lite tjockare om det är pälsbrist.