Kanin iFokus

Kanin

Läst 86 ggr
Hermes&Vilda
0

Örter och bladgrönt

Hur viktigt är det att kaninerna ska få detta. Mina får såklart fri tillgång på hö men måste de även få örter och bladgrönt. Det får gräs, äpple pinnar alternativt björk eller pinnar från andra fruktträd, maskrosor. Men vad behöver de egentligen och hur mycket, måste de ha örter och bladgrönt eller klarar de sig på hö, och lite pellets som mina också får.

Är mest nyfiken på detta för de får detta endast över sommaren men behöver de det hela tiden. De brukar få smaka på örter och så men när jag vande dem vid romansallad och även örter och de fick det varje dag så tyckte jag att speciellt min hona blev lösare i magen och hon verkar må bäst på hö och gräs, kanske lite pellets och maskrosor.

MinKaninÄrMittAllt
0

Är olika för olika kaniner tror jag hur mycket grönt deras mage tål innan de börjar få för mycket blindtarmsavföring istället för vanliga fasta pluttar, dvs är obalans i tarmen.

Man får prova sig fram lite kanske.

Mest vanligt hö är ju vad veterinär rekommenderar.

Hade en hona som blev lös lätt av för mycket vanligt gräs eller maskrosor så där fick jag begränsa mycket.

Hanen nu verkar inte få magpåverkan så lätt, men han är duktig på att äta hö också.

De bör nog få lite bladgrönt varje dag helst näringsmässigt.
Men som sagt inte för mycket.
En del kaniner överger lätt höet helt om de kommer över färskt grönt i större mängder då det är "godare" och lättare att äta men magen kan alltså påverkas negativt på dem och i längden är det inte bra för deras tänder om de äter för lite grovt hö då.

Hermes&Vilda
0

Tack för svar.

Jag har slarvat med att ge dem bladgrönt och liknande under vinter och höst även om de fått pinnar med blad så har de varit ganska ensidigt. Dessutom har jag väldigt svårt att förstå hur mycket de ska få då jag tycker det är väldigt blandat om hur mycket beroende på vart man kollar. Vissa säger även att man inte behöver ge nåt?