Kanin iFokus

Kanin

Läst 46 ggr
Hermes&Vilda
0

Aktivering för kanin

Tänkte bara ge ett tips? på aktivering av era kaniner. Jag började testa att trickträna med kaninerna igen, har gjort det innan men har nu hittat nåt kul att jobba på. Jag kom på att man kan öva på att göra någon variant av Nosework med kaninen! Jag började träna med mina 2 kaniner idag och den ena, Hermes, älskar det. Vilda tycker att lukten jag valt är äcklig hahaha. Hon är så luktkänslig. Men snart kopplar hon den nog till godis.

Jag gjorde iallafall så att jag tog lagerblad och kokade med vatten för att skapa en lukt och tog en tops och droppade mitt ”hydrolat”, dvs lukten, på den. Därefter gjorde jag som man skulle göra med en hund i princip.

1. Höll i topsen och gav en godis varje gång de luktade på den, vilket inte funkade för Vilda, så jag fick ha pellets i samma hand jag höll topsen i för att göra det intressantare och så belönade jag ändå när hon luktade på topsen.
    2.. Jag testade även att hålla en pellets i ena handen och topsen i andra och när de luktad/kom åt topsen gav jag de pelletsen, annars stängde jag handen. Då förstod Hermes mer! Men Vilda måste ha mer tid.
  2. Nu ska de bara fatta att de ska lukta när jag inte håller i topsen, men det greppar de inte helt ännu, men de börjar förstå.
  3. Sedan kan man börja gömma topsen väldigt lätt så dem hittar den enkelt och så fort de luktar på den belönar man rejält. Se till att de inte tror att de ska se den bara för Hermes tex tror jag inte kommer leta efter den om han inte ser topsen, eftersom han nog inte riktigt fattar att allt handlar om lukten.

Tänkte om någon ville testa detta så har man en liten guide, kanske inte särskilt bra beskrivet men man kan bara söka upp Nosework på YouTube och se hur de gör på hundar. Sedan kan man anpassa lite efter sin individ för det som funkar för Hermes funkar kanske inte för Vilda. Mycket handlar om att man själv ska lära sig timing också:).

Om någon annan har exempel på annan trickträning och aktivitet så vill jag gärna veta också!