Nya ungar!
Hej alla kaninbästisar. Min hona födde sin första kull nu i lördags natt och har nu separerat honan och hanen så hon inte blir stressad och kan dia ungarna ifred utan stress från hanen. Jag planerar en kull till sen kastrera dom! Nu till frågan, min hane är frigående i vardagsrummet men blir rädd att han blir deprimerad utan henne denna tid dom ska vara ifrån varandra. Hur gör jag denna separation bäst för hanen?
Separerade du dem inte förrän hon hade fött ungarna?
En okastrerad hane ska inte gå med en hona (speciellt inte okastrerad). Enbart träffas för PARNING (om det är målet). Honan kan bli parad rätt snart efter hon fött vilket kan innebära att hon kommer få kullar aldeles för tätt vilket sliter otroligt mycket på henne (risk för både henne och ungarna).
Vad har du egentligen för mål med att ta kullar? Har du möjligheten att behålla alla ungar (även om alla blir hanar) om du inte får nya hem till dem? Just nu är det ett otroligt överskott på kaniner och skulle rekomendera att du inte tar någon mer kull och kastrerar hanen så snart som möjligt!
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Risken är väldigt stor att hon får en ny kull inom 1 månad
Detta kanske låter hårt MEN du behöver läsa på kring Avel. Hanen ska inte gå med honan, utan endast vid PARNING. Och honor kan bli dräktiga direkt efter förlossningen vilket inte är bra. De kan även "dubbelparas", då de kan få en kull och kanske 2 veckor senare en ny kull.
Kastrera honom nu när hon har kullen så kan de bo tillsammans sen när ungarna har flyttat om 8 veckor. Det bästa för båda parter
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Det här inlägget oroar mig. Vet du hur snabbt en PARNING kan gå? Om du väntat med att separera dem tills hon fick sin kull så är det faktiskt rätt stor risk att hon redan är dräktig och det är alldeles för snart och nära inpå, hennes kropp får inte lov att läka.
Eftersom du inte verkade veta detta verkar det inte som att du är en uppfödare som har koll på hur en uppfödning ska gå till. Jag kommer låta elak nu men det är inte bara Att ta en kull på din kanin. Det finns saker du måste veta, vissa färger kan vara dödliga att avla på, exempelvis att para två brokade kaniner.
Precis som alla i tråden sagt så är det ett extremt stort överskott på kaniner just nu och många får inte sålda sina ungar. Kaninhanar kan bli könsmogna redan vid 4 veckor och separerar du inte dem tidigt kan du få ännu mer oplanerade kullar. Okastrerade hanar som går med varandra kan slåss till döds.
Det tar också 4-6 veckor efter en kastrering för eventuella spermier att lämna kroppen. Låter du en nykastrerad hane gå med en hona kan han alltså göra henne dräktig snart igen.
- Redigerat 2025-06-18 08:37 av [Flodbis]
Det skulle stå könsmogen vid 4 månader* inte veckor
#5: De kan till och med bli könsmogna så tidigt som vid 12 veckors ålder (speciellt om man har dvärgraser).
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#6: Det är väl 3 månader? Ännu viktigare för TS att separera kaninungarna tidigt om de inte hinner bli sålda.
Jag hämtade ju hem kaninungar för några år sedan av exakt denna anledningen, att de inte kunde hitta ett hem och de började bli könsmogna, plus att det inte fanns plats för alla hanarna att få varsin bur hos den förra ägaren. Skillnaden var i det fallet att föräldrarna var omplaceringar som blivit vanvårdade och inte någon som tog kull på sin kanin för skojs skull. När jag sedan skulle hitta hem till den kaninen som jag inte behöll (hade själv platsen att hålla alla ungarna separerade) så var det inte direkt lätt, och jag annonserade honom som en gratis omplacering. Det tog väldigt lång tid att hitta ett seriöst hem. De flesta som var intresserade ville bara ha en gratis kanin till sitt barn och då ville de att en massa saker (bur, skålar, hö osv) skulle ingå gratis, annars var de inte villiga att hämta kaninungen. Det var säkert 5st intressenter som alltså ville ha gratis saker på köpet och majoriteten av dem ville att jag dessutom skulle betala för att kastrera kaninungen (för egna pengar!)
Det var på den nivån att jag förväntades att betala för att hitta ett hem till kaninungen. Det är alltså så svårt det är att hitta nya hem till kaninungar idag. Du förväntas spendera pengar för att någon ska vilja ta emot en gratis kanin.
- Redigerat 2025-06-18 14:04 av [Flodbis]