Kaninsäkra
Har ni tips? på bra sätt att kaninsäkra runt ens dator (stationär)? Är 19, bor hemma frf med mina två kaniner, dom har just nu en liten del av mitt rum bara men vill kunna ha dom helt fritt i hela mitt rum så dom får de så stort som möjligt, finns det några knep för att få bort sladdarna? Nått ”skydd” man kan köpa? Tar emot alla tips? å trix!
Vet ni förövrigt mått bra skåp/byrå man kan göra om lite som man kan ”gömma” pottorna i? Har sett vissa göra om möbler till platser för pottan, har ni gjort de? Skicka bild då!! :) behöver inspo
Har du datorn på skrivbordet eller på marken?
Beroende på, kan man göra olika. Är datorn på skrivbordet så kan du sätta en förlängning från ett vägguttag uppåt, längst väggen. Säkra det med typ vp rör eller liknande, lägg något hemmasnickat i trä runt självaste vägguttaget.
Dra upp sladden med pv röret och sedan så har du alla uttagen ovanpå skrivbordet eller fäster du dem högt uppe på väggen. Man kan alltid använda silvertejp för att fästa saker men det finns säkert andra sätt att göra det på som är snyggare.
Har du datorn på golvet hade jag istället försökt bygga någon sorts vägg för att rama in och skydda datorn och alla uttagen på baksidan av datorn, då kan man också hålla förlängningen av uttagen bakom den väggen, samt att lägga allt på ett sådant sätt att det hamnar precis framför vägguttaget. Då hamnar vägguttaget också bakom väggen. Väggen kan du göra av en enkel träskiva. Det funkar också utmärkt att tejpa fast en kartongvägg mot kompostgaller men det är kanske inte lika snyggt.
- Redigerat 2025-05-15 11:00 av [Flodbis]
Jag har datorn i ett skåp som är en del av skrivbordet. Viktigt att fixa lufthål dock om datorn blir varm. Man kan även ha dörren öppen när man använder den. Om kaninen håller sig på golvet kan man ju bara ställa den på skrivbordet i stället.
Om man behöver säkra uppe på skrivbordet med så rekommenderar jag trådlösa grejer så långt det är möjligt. Sedan finns det "armar" man kan fästa skärmen i som man även kan dra sladdarna i, så kommer de undan.
Sedan finns ju alltid vanliga kabellister (köp dem i hårdplast) för de sladdar som man inte kan gömma på annat sätt.
Först och främst, ha inte datorn p golvet eller för lågt… Jag har dammsugit ur och rengjort en och annan sådan dator och DET är inte roligt kan jag säga.
Köp kabelkanaler (googla på det) av god kvalitet och kapsla in varenda sladd som kaninerna kan tänkas nå. Av någon anledning verkar de vara hemskt förtjusta i smaken av elkabel, och de kommer åt mer än man tror. Dessutom blir det lättare att hålla rent ju fler sladdar som ligger samlade och inkapslade.
Försök minska på antalet kablar överhuvudtaget. Trådlösa tillbehör som t ex tangentbord är ingen dum idé.
#3: Min dator står i ett skåp på skrivbordet, ena kaninen har ALDRIG bitit på en enda sladd jag haft, han är så otroligt duktig (kaninsäkradw halvdant när jag bara hade honom), men min hona nu äter på ALLT 😑
Ska beställa vettiga kabelsladd skydd, så jag slipper sitta med massa kompostgaller runt mig