Uttråkade kaniner?
Våra tre dvärgvädurar verkar… uttråkade.
De (tre honor) bor utomhus året runt i en egen Hage med tak om ca 3x3 meter — lite för liten, jag vet — där de gräver sina gångar fritt som värsta T-banesystemet och har två små ”stugor”. Men för det mesta sitter de mest och tittar, eller ligger, vad jag kan se iaf.
Jag försökte plantera ett träd inne i hagen för ett par år sen, men det käkade de upp, så det växte aldrig. De har en tunnel, och ett par hyllor som de dock inte verkar intresserade av.
Vad kan man mer hitta på för miljö för dem? Eller är det bara jag som inbillar mig saker?
Tacksam för alla tips?!
Grenar o mer leksaker vore bra😃
Sandlåda!! Min ena kanin ÄLSKAR att gräva i sand 😌
Har du tid att sitta och pyssla kan man använda papper och slå in pellets i, du slår in det med rep.
Du kan använda kartonglådor, göra små hål och fylla med pellets, så får de försöka gnaga och pyssla med lådan för att få ut pelletsen. En annan variant är att trä grenar tvärsigenom kartongens hål och sedan varva med hö, bland alla grenar och hösträn kan du gömma torkade morötter och annat gott.
Grävlådor med sand, torv, spån eller annat bottenmaterial som är rolig att gräva i.
Aktiveringsbollar som du fyller med pellets, min ena brukade älska att putta på bollen för att få ut pellets.
Det finns färdiga kaninleksaker man kan köpa i djuraffärer men de är ofta dyra. Man kan dock kolla på dem och göra egna varianter av dem så blir det ofta billigare. Se bara till att använda träslag som kaniner tål och material som kaniner tål. Hundaktiveringsleksaker kan man också kika på för inspiration om man vill ha lite fler varianter på aktiveringsleksaker om man vill skapa egna leksaker.