Skålar
Hur stora skålar tycker ni man ska ha till två dvärgkaniner dom ska självklart få en i var och det ska INTE vara pellets i det ska vara vatten vilken storlek tycker ni är lämplig för dvärgkaniner?
MVH
Greta
- Redigerat 2025-04-07 16:05 av [GTBLovesAnimals]
Jag har haft ganska stora skålar i keramik till mina (mellan 1-1,5 liter). Mycket för jag ibland haft kaniner som gärna försöker flytta skålen till där dem sitter och då skvalpar ut allt vatten om skålen är för lätt.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Tack
OJ STORA det men funkar det att ha typ kattvatten skålar såklart rena
#2: I princip funkar vilken skål som helst så länge de inte har för hög kant (så det blir jobbigt för dem att dricka). Men en tyngre och stadigare är att föredra framför tex en lätt i plast som de lätt kan välta.
Bara man ser till att de alltid har tillgång till vatten (fördel att ha fler skålar om de skulle råka spilla ut vatten ur en).
Sen hur mycket dem dricker kan ju variera med bla värme och hur mycket färskt gräs de äter. Äter de mycket gräs kommer de dricka mindre, är det varmt kommer de dricka mer.
Man brukar räkna på att de kan dricka upp till 1,5dl/kg kanin/dygn (speciellt om de bara äter hö) så det kan vara en bra måttstock för hur mycket vatten de bör ha tillgängligt.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Jag har i vattnet i metall och första halvåret så kastade hon vattnet över halva sitt rum om jag va sen med kvällsmat så tyngre skålar definitivt ett önskat alternativ. Hade 1l flaska i början men när hon var gravid så drack hon 1l per dag o slet loss flaskan varje gång i något utbrott så nu har hon skål,men tänkte prova o sätta flaska ute o se om det funkar nu. Som matskål så använder jag keramik "creme brulee" formar…den större versionen,hon skickar den som en puck över golvet ibland med men inte på samma vis som metall skålen
Mvh Mayhems "hönsmamma"
En fråga har du pellets i matskålen?
Ja hon får dom där. Tänker börja med ngn aktiverings platta för pellets framöver men nu få hon bara i skål
Mvh Mayhems "hönsmamma"
Aha okej bara jag vill kaniner det allra bästa och jag har för mig att det är bättre att aktivera samtidigt så det låter bra om du har en plan om aktiveringsmatta
Ett tips? till? Ta inte detta som kritik utan bara som lite hjälp lägg dit en större matta så kommer det bli ett paradis för Mayhem 😄 sen kan du också lägga till lite fler hus också 👍
Men i övrigt jättebra fint kaninrum
Ja,hon är ensam kanin än sålånge,så vill jag aktivera henne så mycket som möjligt under den tiden o det är med matskålarna som hon kan härja o när hon är ute brukar hon zooma runt som en galning en stund annars ligger hon runt om mig mestadels så de är inte så lätt o aktivera henne för hon gillar inte direkt lekar,eller leksaker så jag hoppas att en sån platta kommer få igång henne lite mer
Mvh Mayhems "hönsmamma"
Ja håller tummarna och hoppas hon trivs hemma hos dig det var jättestarkt av dig att rädda en kanin på det viset
HEJA DIG
Jag hoppas att hon gör det oxå,hon har 60kvm o röra sig fritt på,bra mat o jag är med henne nästanhela dagarna. Men de tar tid för mig o hitta den perfekta vännen till henne så jag kan bara önska att hon har det bra o att jag fattar om hon skulle mått dåligt för då hade jag skyndat på att skaffa en till men jag vill hellre att det tar tid o blir rätt. Men tack så mycket, hon är helt perfekt, tillomed rumsren så de var verkligen en idiot som övergav henne. Har alltid tänkt mig ha hundar men nu så kommer jag med tiden ha omplacerings hem för kaniner ist för de är nog den bästa överraskningen i mitt liv att få lära känna henne
Mvh Mayhems "hönsmamma"
Är det någon som har helt annorlunda skålar eller är det typ samma som Maleficum?
Sen är det " självklart " att de ska ha en i var eller kan de dela på en stor skål?
Jag använde en ugnsform i glas som vattenskål eftersom mina kastade runt på sina skålar annars (och vatten överallt på golvet.) Den ugnsformen var väldigt tung så att ninorna inte orkade kasta runt på den.
Jag hade också en flaska till dem, det var lättare för min lejonhuvade då hennes hår ofta blev vått och klibbigt annars när hon drack från skålen