Dvärgvädur
Hej!
Har bestämt mig för dvärgvädur som innekanin i lägenhet då jag förstått det som en lämplig ras för nybörjare. Självklart ska jag köpa från uppfödare men går ändå och kollar i djurbutiker, där jag idag blev tipsad om hermelin istället? Har jag tänkt fel med ras?
Ni som har innekaniner, hur lång tid tog det att bli ”rumsren”?
Har ni tips? på hur man kan göra så det inte luktar hö i hela lägenheten konstant?
Har ni tips? på någon bra matta som bottenmaterial eller annat?
Kaninen ska ju få vara frigående inomhus förutom på nätterna när jag sover. Hur får ni in kaninen på något lämpligt sätt i buren när den har varit ute? :)
Tack på förhand! Mvh
- Dvärgvädur är en bra ras men köp från omplaceringshem istället för uppfödare
- om du köper från omplaceringshem så är de oftast redan rumsrena
- det har du redan frågat om och fått svar det luktar inte så mycket hö i lägenheten för alla andra
- trasmatta
- gör en stor Hage istället så behöver de inte sitta instängda i en liten bur
En fråga bara varför säger du en kanin? de ska vara 2 eller fler för att må så bra som möjligt
En fråga till vad för kön tänker du dig?
- Redigerat 2025-04-04 06:22 av [GTBLovesAnimals]
#0:
Dvärgvädur är en lättare ras än en hermelin. Hermeliner är mer självständiga
Det beror lite på vad du menar med rumsren, mina har aldrig varit 100% rumsrena utan bajspluttar hamnar alltid lite överallt. Däremot har de alltid lärt sig att kissa i sina lådor. Sedan beror det på kön och om kaninen är kastrerad. Rumsrena kaniner kan skvätta kiss ändå, trots rumsrenhet, för att markera revir. Detta brukar gå bort när man kastrerar dem.
Jag har inget doftsinne så jag är den sämsta personen man kan fråga när det kommer till dofter, tyvärr.
Fleecefilt fungerar utmärkt
Man kan locka den med pellets 😊
#1: Jag har hållit vissa kaniner ensamma, inte alla vill bo med en kompis men många tycker om det. Bor de inomhus med en och man är hemma mycket om dagarna går det att hålla kaninen själv. Är det en okastrerad hane måste han hållas ensam.
En grej man ofta inte tänker på är att se till att det inte ligger en massa sladdar som kaninerna kan komma åt. Om man måste ha sladdar på golvet där kaninerna kan komma åt dem kan man köpa kabelkanaler på närmsta byggvaruhus och lägga kablarna i.