Tänka:Säljes
Jag har tänkt lite,
och bestämt mej för Att ta en kull på Jappo ändå.
Ja som ni vet har jag ju haft en annan tråd om detta
men jag fick tänka efter alla svar, så jag av vaktade. Mamma verkar vara med på det iaf så det är jätte bra ;)
Snowflake Japposhine+ Whiskas king (Lånad)
Paras: Maj
Leveransklara: Slutet av Juli
Önskade färger: Gul/svart Japantecknad
Kölista:
- Årjängtrollets behåller en
- Whiskas kings ägare får en som betalning
- Ellen
Detta är Te kullen
Mvh Jennie

Lycka till :D

2# Tack ;)

Hur vet du att det blir g/s japan?

Lycka till^^
Bara en fråga varför står det ellen på kölistan?:P

4# Det står Önskade färger. Både mamma och pappa är gul/svarta japantecknade
Jag har min åsikt om detta men aja, ska inte lägga någon kommentar … Lycka till.

5# Det är en annan.

7# Du kan gärna skicka PM.

#8 okeeej^^
#9 Okej, visst.

11# Bara inget elakt.

#4 Man brukar räkna med mammans färg ^^ det brukar jag göra iaf.. o pappan. på "önskade färger" Men det betyder ju inte att det blir just den färgen men man kan ju hoppas. Man avlar ju inte på en kanin som man inte vill få fram färgen på..

Härstamnings bevis Medföljer.

Man får la säga lycka till:)
Ska även säga att kaninungarna ska minst vara 8 veckor gamla innen dom säljs alltså två månader, så paras hon i maj så är dom leverans klara i augusti:) Ir har jag fel?:P

Man kan inte bara "önska" färger :/

16# Jo det kan man visst det.
Slutet av Juli/ Början Av August säljs dom

#16 Jag använder det ordet för att blivande köpare vill veta vilka färger det kan bli. Och vilka färger jag tror det blir.

#16 Varför skulle man inte kunna önska färger? :S Asså man kan ju hoppas på det, och det är ju inget fel med det?

#18 Jag vet, men det är ju inte säkert att jennies kull blir i dom färgerna. det beror ju på… det kanske blir det, kjag vet inte ^^
Har du ngn bild på pappan?

jag vet inte om jag får lägga ut här.. Jag har inte frågat
Förväntade färger använder jag.
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

I tråden "Har du stamtavla/härstamningsbevis?" så skrev du att du inte hade något, hur kan de då medfölja h-bevis till ungarna? :)

#20 Klart att man inte kan vara hundra, men antagligen blir det någon av den färgerna man önskar :)

#13 Ja, jag förstår vad hon menar, jag är inte dum. Jag undrade bara om hon var säker på att det kunde bli g/s japan på ungarna. För att ungarna ska få vissa färger krävs det ju att båda föräldrarna bär på dem^^
Lycka till :)

23# Jag har gjort h-bevis ;)

#25 Jag säger absolut inte att du är dum! ;)

#28 :P
#12 Skriver man något på ett forum måste man tåla att alla inte tycker lika. Klart jag inte skriver något elakt för att vara dum mot dig, men du kanske tolkar det jag skrivit på fel sätt. Iaf är inget något illa menat.
#23 På ett h-bevis behöver det inte stå om släkten. Man bestämmer själv vad det ska stå och går inte efter någon "mall". :)

#16 Det är klart man kan önska. Men bara för att man önskar behöver det inte bli det man önskar.

#30 Håller med.
Lycka till då.. Även fast jag har min åsikt om detta..
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
Lycka till!
En fråga bara: Hur ska det bli då du ska på kaninlägret? :O Då kan du ju inte gå :/

34# jag har räknat med att dom ska vara sålda till dess ;)
#35; Men om dom inte är det? :P
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

#35 I Juli skulle dom ju dom vara leveransklara ….

#36 Håller med.
Jaa, lycka till då :)
Lycka till :)
#34 Kaninläger :O ?

#40 Hon ska på kaninläger i sommar. Det är 30 juni - 2 juli tror jag.
VILL ÅXÅ :O !!!!!

Som många andra har jag min åsikt om detta med.. men wtf, lycka till.
#43: Samma här :)
Men vill inte att det ska vara ett tjafs i denna tråd!
#35: Du kan aldrig vara säker på att dom är sålda då :)
Det kan ta tid att sälja kaniner! Det tar inte 1sekund så simsallabim så är alla sålda x)

Håller med #44

#44: Mena det.. jag har kvar Flame fortfarande :P
#46: Jaa, det har du ju x)
Den kanien hade jag tagit om jag fick.
Men pappa vill inte ha nå fler >.<
Oj, kom på en sak. Vad mkt kaniner jag vill ha xD
Flame, en Myran kanin, och en Rutan Tutan kanin <33 xD
Lycka till:D
#47; Då tar vi en av varje och mixar :D. Lite OT kanske..
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com
#49: Jaa :D !

Tbx till tråden.
Om någon inte är till salu då kan jag ta med ;-)
#51 Säg att hon får 8 ungar och alla överlever .. Du behåller en, ger en till hanens ägare, säljer 2 .. Alltså har du 4 kvar, ska du ta med alla då? :S
#52: Tydligen tänker hon så.
Men men.. själv hade jag funderat, om det värkligen är någon bra idé Att ta en kull när jag ska till ett läger. Jag hade blivit rädd då att inte få alla sålda. För då visste jag inte hur jag skulle ha gjort. Men, du får göra precis hur du vill bara du får ungarna sålda!

jag fösöker såklart sälja dom andra .
#54: Inte för att jag vill hacka på dig eller något sådant så vill jag fråga, vad skulle du ha gjort om du inte fick dom sålda? :)

Behålla dem fråga om någon djuraffär som tar hand om kaninerna väldigt bra få ta hand om dem..
Försöka?
Jennie, har du sett hur många kaninannonser det ligger ute hela tiden?
Det är inte lätt att sälja kaniner.
Tyvärr inser inte folk vilket ansvar det är Att ta en kull!
Det är liv det handlar om! Levande varelser! Inga jäkla gosedjur!
Kaninungar, visst är dom söta och mysiga.
MEN! De växer fort! Snart blir de stora, och får man de inte sålda när de är 8-12 veckor, så blir det svårare och svårare.
Sen sitter man där med flera vuxna kaniner, och har inte plats.
Så tänk om, inte bara en gång. Förstå ansvaret.
Solbackens kaniner

vilket datum är dt du ska para jappo?

Hmm.. om ungarna är leveransklara i Augusti hur ska du då kunna åka på läger 30 juni - 2 juli? Antar att Jappo ska med och då kan hon ju absolut inte lämna ungarna och de klarar verkligen inte att åka iväg på ngt sådant!!
Sen har jag också mina åsikter om detta men det är jag också tyst om, utom en grej och det är att jag tycker du är för ung för att ta ansvar för en hel kull kaninungar!

#59 håller med dig. Man kan ju inte ta med henne så kort tid efter hon har lämnat sina ungar, hon måste få en chans att komma iform, dräktigheten sliper så på henne + att dia ungar. Tror du kanske måste välja Kull elr lägret..
#59 Håller med!

är dt inte bättre att vänta med att ta en kull iaf ett år? Då du har blivit ett år äldre och tänkt igenom hur mkt ansvar dt är att ta en kull:)
Och om du ändå tänker ta en kull så vänta iaf efter att du varit på lägret för kaninungarna kommer kanske inte vara leveransklara då, dt beror på när dom föds:)
Inget illa menat, försöker bara hjälpa dig:)
Jenni, om jag var du skulle jag ha gått på kaninlägret innan jag tog en kull.
Tänk om ingen vill köpa alla kaninungar…
Om du lämnar in dem till en zoo affär kan de lika gärna sluta i händerna på en ormägare eller en 7-åring. Eller så blir de inte sålda där och blir istället avlivade av zoo affären.
Om du behåller ungarna själv har du plötsligt kan hända 4 st kaniner i tonåren som sätter dig på prov genom att bitas, rivas och vara allmänt sura.
Om det är lite läskigt med en enda bitande tonårskanin, hur blir det då med flera?
Nej, gå på läger först och skaffa annan erfarenhet innan du tar en kaninkull.
Dina föräldrar kanske kan något om kaniner och kan hjälpa dig sen med kullen?
Men du får lycka till!
Håller med alla andra!
Det är mkt ansvar att ta hand om en kanin.
Vad ska du göra då du är hos din pappa? :)
Det krävs mkt jobb, tid och pengar att ha en kull!
Vi vill inte göra dig ledsen eller hacka på dig!
Men det vi vill är att både du och Jappo ska ha det bra!
Så att det inte blir något problem med kullen.
Jag kom ihåg då jag ville ha en kull bara för att jag tycke om kaniner, jag visste ingenting. Men det gör nog säkert du. :)
Men jag tycker isåfall att du ska ta en kull nästa år och planera då ^^ Det är min åsikt! Men lycka till Jennie!

Men Jag Har Bestämt mej

#66 Vad har du bestämt? :)
#66: Bestämmt och bestämmt. Men du gör som du vill då!
Lycka till iaf.
#67: Att hon ska ta en kull på Jappo :)
#66 Visst, ingen kan hindra dig .. Men vi säger det vi tycker, och många verkar tycka att du ska vänta med kullen tills du är äldre. Varför inte köpa in en renrasig kanin om kanske 1 år och ta en kull på den?

Jag får inte köpa en kanin till och snart är Jappo för gammal!

men tänk på kaninen, Om du åker på läger 30 juni till 2 juli kommer ungarna vara ensamma hemma medans du är på läger, ungarna kommer inte va leveransklara då om du parar henne i maj:) ´Vänta iaf efter du vart på lägret:)

Då får jag kanske inte ta en kull för då börjar skolan.
Du får inte köpa en till kanin, men du får ta en kull?
Solbackens kaniner
#71 Men MÅSTE du ta en kull då?! Du har ju pratat om uppfödning och då måste man ju ha avelsdjur. Och på kölistan till Jappokullen står det ju att du ska behålla en unge! Allså får du ju en till?

74# Det verkar så Ja
Så istället för en ny kanin, så kan du få upp till 8 nya kaniner?
Solbackens kaniner
Haha tycker det låter lite roligt xD
Man får inte köpa en till kanin, men man får ta en kull ^^
En kull är mkt mer än 1kanin ^^ x') sorry, men det lät lite roligt. xD
Lycka till Jennie!
Hoppas att datumet löser sig med lägret, lät lite knepigt det där! Se till att du får det att gå ihop!
Och det är inte säkert att du får alla ungar sålda. Tänk på att du måste ha burar till alla ungar som ev. skulle bli kvar hos dig. Du kanske sitter där med 4 kaniner sen :) Sånt händer! Tänk på att alla måste ha någon bur att bo i.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

75# Det Ska stå KANSKE!

Kan vi inte bara släppa detta? :S Jag vet att ni vill fråga oså men jag tror att det kanske räcker.. Hoppas ingen tar illa upp.
#80 Men hur ska vi kunna veta det, om det står "Årjängtrollets BEHÅLLER en". Alltså ser det ut att vara helt bestämt att du ska behålla en.
Du kanske borde ta och prata med din mamma om att det kan bli ungar som inte blir sålda, så hon är berädd på det..

Jag har nu frågat om jag får lägga in en bild här, väntar på svar
#83: Vad kul :)

#83 :)
Vill gärna se bild på hanen!
För då blir det nog sägert någon sugen på en unge x )

#27 Men Jappo hade ju inget? ;)

#87 Uppfödaren skickade tror jag :)

#88 I en annan tråd skrev hon att hon inte hade något

Nepp Emma vill typ inte göra ett sånt, men jag ska inte ge upp ;)
Ska skicka ett h-bevis som jag har skrivit så kan hon bara skriva i det xP

#88 Okej, då har jag ingen aning :S
Jag förstår inte hur du tänk men kaninungarna som är lev. klara i aug. och du åker juni-juli (?). Kan du förklara?
Inget illa menat eller så, bara undrar :).
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com
#87: Jappo behöver inget h-bevis för att jennie ska kunna skriva h-bevis till jappos ungar :)

Jag har bett Emma skriva under ett H-Bevis nu..
#94; Kan du svara på mig fråga i #92? :)
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

92# hehe jag håller på och tänka

#93 Om man vill veta vars ungernas pappa kommer i från.
Jennie104: Ok.
Visa en bild på Pappan. :)

Vet ju inte om jag får lägga upp bilder fotade av henne xo
Varför skulle du inte, ?
jamenar eventuella köpare vill ju se hur deras ( eventuella ) kanin unges pappa ser ut, heller hur ?

Gullig :)
Gud vilken fin liten kille! :D

Jättesöt! :)
Så fin han är!=)

Jättesöta kaniner båda mamman och pappan, det blir säkert jättesöta ungar Jennie!
Hacka inte på Jennie för mycket bara, jag kan säga att när jag ville para Melvin och Hilda så vågade jag inte fråga er om råd eller berätta det för jag var så rädd för att ni skulle börja hacka på mig jättemycket! Nu har det ju iofs blivit ändrade planer och jag ska inte para dom, men ändå…! Tänk er för :)

Det kommer bli Underbara ungar tror jag med ;)

#108: Detta är som sagt ett forum där alla har rätt till en åsikt. Vi "hackar" på Jennie, vi diskuterar. Om man undrar något om kullen (t.ex hur hon vet att det blir g/s japan, om det är säkert att hon behåller en, om ungarna får h-bevis, hur hon ska kunna ta en kull men samtidigt åka på kaninläger etc) måste man ju få fråga?
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se

Lycka till! Jätte fina kaniner!

Lycka till!!
Förresten ska du hoppa med Jappo på kaninlägret?? För man får inte hoppa med en hona som har ungar eller är dräktig.

112# Hon är inte dräktig då ;) Hon är dräktig Maj-Juni

nee, men hon har ungar. Dt måste minst två månader efter födseln innan du får börja hoppa henne:)
Du kan la inte ens ta med henne? hon får la inte lämna sina ungar? och ungarna är inte bra att ta med sig ? Ir har jag helt fel ?
jag skulle inte tagit med henne ir ungarna om jag va du
#113 Men hon har ju ungar då.

Jag får se jag ska tänka ;P

Jag fattar inte.. Lägret var väl typ i augusti, ungarna kommer "troligen" i Juni och är leveransklara i Juli. Jag skulle iallafall inte ta med en/två åtta veckors unge (eller hur gamla de nu blir) eller en hona som nyligen haft kull..
Om du nu nödvändigtvis måste ta kull kan du väl vänta till efter lägret eller helt enkelt avboka lägret. Vissa saker får man offra.

#117 Lägret är 30 juni - 2 juli, ankomst 29 juni

#118: Omg, då borde ju hon verkligen inte åka på lägret!
Jag hade planerat att åka på en tävling i Norrbotten förra året den 29 till 30 Juli. Jag hade verkligen sett fram imot det men fick avboka då Candys ungar skulle komma på.

Asså, varför har du så bråttom med att ta kullen? Tycker du ska vänta med att ta kullen iaf efter lägret eller så hoppar du lägret:) för du kan inte ta med dig Jappo om hon har ungar:)
Förstår att Du gärna vill ha en kull med jappo, men ibland här i livet måste man tänka sig för både en och två gånger i många lägen. Att ha djur innebär ett stort ANSVAR på olika sätt. Det gäller vård och tillsyn, aktivitet, mat mm. årets alla dagar, sommar som vinter, när solen skiner och när det är mörkt och kanske -15 grader ute.
Och som alla vet kostar allt pengar, en kull är inte gratis…
Mera mat, nya större burar men Du kanske bor på en bondgård?
Det är ju en sak om föräldrar jobbar med djur och har samma intresse och utrymme på gården
Jag har lärt mej att vara nöjd med det man har och tänka så att dom flesta barn varken har kanin eller katt.
Tänk efter före är alltid positivt

Jag har tänkt efdter

#122 Tänk efter en gång till!!
Va bra att Du tänkt efter före
Det underlättar ju hela Din plan framöver ang. Jappo!
Hoppas Du är ärlig och jag tror Du menar väl, men vissa saker stämmer inte… Kaninläger och kull tex??
Vad säger dina föräldrar? Vet dom Dina planer om att ta kull? Jennie om så är läget att Din familj inte vet om planerna
så tycker iaf jag att det inte är shysst…………
Lycka till iaf!
Var snäll mot Djuren och Tänk på Ansvaret och att det är liv det handlar om och inga gossedjur….

Jag har Berättat för mamma hon skulle tänka på det ;)
Lycka till supersöta kaniner var det. Dom lär väll gå åt som smör i solsken me nta nu oxå betalt för det ddom är värda inte nån skitsumma för att bli av med dom. O sen ska jag säga så här det hackas å mals hit å dig alla har olika syn å åsikter på allt, men man måste ju inte säga vad man tycker om allt bara vissa dela :) Iaf önskar jag dig lycka till supersöta kaniner lär bli söta lurvtussar.

#123: *asg*

Lycka till!

127# Taack!! Ja dom kommer nog gå åt, och om mamma tillåter mej ska jag behålla en ;)
128# Thanks
Lycka till med kullen Jennie. :)
Tänkte på en sak, för bara en vecka sedan var du beredd att lämna bort Jappo till en fodervärd för att du inte hade tid med henne, men nu har du tid till att föda upp en hel kull? Inget illa menat, är bara nyfiken på hur du tänker.

Jennie, jag känner inte dig så väl, och vet inte hur gammal du är heller. Jag gissar att du är runt elva? … När man är elva år kan man inte ta ansvar för (om du har "otur") åtta kaniner. Dessutom är dom ungar! Alltså är det extra krävande. Jag rekommenderar starkt att du ska vänta tills nästa sommar, även om du jättegärna vill ha små dunbollar redan nu … Och du säger att Jappo blir för gammal om ett år, men hur gammal är hon egentligen? … Är hon i fin hälsa och frisk så är åldern nog inget problem, om hon inte är upp emot sex, sju då …
Jag reagerade faktiskt också på att du skulle lämna bort henne till en födervärd, även om det problemet nu löste sig. Men hur ska du hantera ett sådant problem i framtiden, med kaninungar dessutom? Din mamma och Dan (heter han så?) kommer alltid att kunna börja bråka, eller hur? Jag ber dig att tänka efter, för Jappos bästa, och för ditt eget. Vi menar absolut inget illa, det är bara det att du är så envis och tror att du har 100% rätt angående detta, och vi vet utifrån det du skrivit här, att varken du eller din kanin är mogen för det här än.
Tänk till en och flera gånger. Vad är syftet med kullen t.ex? …

menade förståss fodervärd.

#131 Håller med.. Men nu är det ju ändå Jennies kanin och det är ju hon som bestämmer över henne. Men iallafall så lycka till :)

#117 Har jag läst fel nu,.. =S eller , om Kaninen blir parad tex 15 maj, då kommer ungarna ungefär 15juni , 15 juli är dom 1 månad , Och 15 Augusti är dom leverans klara.
så, det där lägret du ska på är nog rätt uteslutet enligt mig !
Lycka till med kullen =)
Jag har redan sagt min mening i det här och jag är fortfarande extremt tveksam till att det är klokt Att ta en kull på Jappo.

Men så du bara vet så får du inte hoppa med en hona som har ungar som diar.. Kommer inte riktigt ihåg efter hur lång tid man fick hoppa med honan.
Men hus ska du göra med ungarna om du ska på lägret??

#137 Hon får ju välja något av dem, ajg skulle ha tagit lägret! :D
#125, Sa du inte förut att du fick ta en kull för din mamma!? :o
Svara gärna på min fråga i #130 ! :)

#140 Hon ska inte lånas ut på foder

Nej jappo ska inte ut på Foder, Kanske väntar en sommar till då, men jag har ju redan pratat med Whiskas Kings ägare..
Det spelar ingen roll! om du bryr dig om kaninen så tycker jag inte att du ska ta en kull nu. Du är för ung för att kunna ta ansvar för allt som innebär Att ta en kull.

Jag tycker att du borde vänta ett tag innan du tar kullen.

#142 Blir inte honan för gammal om du tar kullen nästa år?? :/

Jag vet inte ;/ tror det ;(
Är hon förgammal om hon är 2 år?
#146; Skulle inte para en kanin på 2år.
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com
#142 Då kan du prata med ägaren igen, och säga att du har ändrat dig och gärna berätta varför så blir det inga problem..
#145 Är honan i bra kondition går det att ta kull på henne även att hon är äldre än 1 år.

#146 Ja, för att få första kullen.
Måste du ha kull på Jappo då? Varför kan du inte vänta? (bara undrar :))
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

jag skulle nog köpt en annan hona och parat henne :)
Kan du inte ha Jappo som hopp/kel kanin, och ev. köpa in någon renrasig hona om några år om du fortfarande är intresserad då?

#152 precis det tkr jag med :)

OM Jag får en hona 2009 ska jag para henne istället för Jappo ;)

2009, då har du ju isåfall redan tagit en kull va? Inget illa menat men hur ska du veta att du får en hona 2009?
Fundera igenom det här ordentligt. Det är inte snällt mot Jappo Att ta en kull på henne när du är så ung och inte kan tillräckligt mycket och är tillräckligt gammal för att klara av det.

157# Hon är inte för Ung hon är faktiskt 6 månader nu och i maj är hon 12 månader!
#158: Det är inte snällt mot Jappo Att ta en kull på henne när du är så ung och inte kan tillräckligt mycket och är tillräckligt gammal för att klara av det.
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Oj läste fel sry jag kanske väntar till 2009
Låter bra :)

Jappo är ju inte för gammal då ;) och jag är äldre ;)
#160 Har du bestämt dig nudå? Jag tycker absolut du ska vänta minst 1 år, då är du mer mogen för att ta ansvar och du har förmodligen lärt dig mer.
#162 Beror helt på viken kondition hon är i. Hon kan mycket väl vara för gammal för sin första kull då.
Håller med dom andra, vänta ett tag och känn efter senare hur det känns.
Det är inte bara ett stort ansvar Att ta en kull ungar och behöva uppfosta en hel hög bebisar, så mycket kan gå fel redan innan, både mamman och ungarna.
Igår hände någonting här hemma som absolut inte skulle fått hända om jag hade bestämt. En kotte jag köpt för en månad sedan var tydligen dräktig om hon var det innan köpet eller blivit tjuvparad det vet jag inte, men i alla fall. Igår kom det fyra ungar helt olägligt, honan blev stressad utav flera anledningar jag inte går in på nu och lämnade ungarna till sitt öde.
Så nu sitter jag med tre (obs. fyra från början) som behövs stödmatas varje timme och det är inget lätt jobb! Då det krävs värme och mat både dagtid och nattetid. Sen har man ju andra saker vid sidan om givetvis, fler djur, skolan, arbete osv osv.
Nu ska man inte jämföra kaniner med kottar kanske, MEN det är sådana saker som kan hända, man måste alltid räkna med risker på det man gör. Vad som helst kan hända med honan och/eller ungarna, vad gör man då? Har man tid för det eventuella "problemet"?
Hur du än väljer så lycka till! :)

2009, är inte jappo två år då (ca) ? Men iaf Lycka till :)
#165 Läste om det på din bdb, håller tummarna för att allt går bra med småkottarna. <3
#167 Tusen tack! Vi gör så gott vi kan för dom små liven!

Nu blir jag lite irriterad. Ni VET att hon inte får fler kaniner, Ni VET att Jappo lär vara för gammal 2009 och ni VET hur mycket Jennie vill detta. Det är extremt onödigt att få henne att längta till 2009, när Jappo antagligen är för gammal för sin första kull.
Jag är totalt emot denna kull. Jag tycker inte att Jennie ska ta en kull överhuvudtaget på denna hona, eftersom uppfödaren inte verkar vara seriös för fem öre! MEN det hindra mig inte från att berätta vad jag tycker, och hjälpa dig Jennie!
MIN åsikt och MIN lösning på detta skulle vara följande:
Hade det varit min hona, och om jag hade velat föda upp kaniner av hela mitt hjärta, skulle jag sålt honan. Som uppfödare anses man som mer seriös om man kan ge upp en älskad kanin, och köpa en annan kanin som är mer lämpad för Avel, än den andra kaninen var. Man ska kunna förstå vilka följder som kan uppstå om man parar en hona som man inte vet stammen på.
ELLER så övertalar du dina föräldrar om en till kanin helt enkelt. Då tycker jag att du köper en renrasig hona. Öronmärkt med stamtavla.
Jag säger inte att du måste sälja Jappo. Jag säger bara att det bevisar hur mycket du vill detta, hur gärna du vill driva en seriös uppfödning.
Sedan blir jag irriterad på hanens ägare också, ska man låna ut en hane ska honans bakgrund kunna bevisas. Annars är man lika oseriös själv.

Är det inte lätt att honan "lämnar" sin kull, eller att de trillar ur boet och fryser ihjäl osv. vid första kullen? Tycker mig ha märkt det efter att ha läst runt lite… så det är ännu en sak man måste ha i åtanke.
Har själv haft flera guldhamsterkullar detta år, en unge fick jag handmata flera gånger om dagen för att den skulle överleva! En hel kull på tio ungar dog för mig i ngt som kallas svällmage - mycket otäckt och ungarna lider till döds om man inte avlivar dem och det måste man göra själv inget att åka till veterinär för. Vet en annan tjej vars mamma till kullen plösligt dog utan ngn direkt anledning så de fick sitta och handmata upp en kull på 6 ungar - mat var fjärde timme även nattetid! Bara att kliva upp med andra ord…
Finns mycket att ta i beräkning, klart man lär sig och får kunskap med tiden. Men ngn man alltid vet i förväg är att det kostar pengar, och vem betalar? Har du plats, tid, kunskap? Någon erfaren att fråga, inte skirva ett inlägg här utan ngn du kan ringa?
#169 Nu blev jag förvirrad.. "Ni VET att hon inte får fler kaniner" - menar du att det är onödigt att vi tar upp det då eller vad?

JAG TÄNKER INTE SÄLJA JAPPO
Jag komme ta en kull på henne
Nu har jag Fått NOG Sluta HACKA på mej! Ni tror jag är en som tar i mot utan att säga Ifrån FEL FEL FEL! Snälla Sluta hacka på mej! Vill inte låta elak men jag blir så TRÖTT! Jag har 2 TRÅDar om detta med HACK HACK HACK och nu en TREDJE! Snälla låt mej få ta en kull! GE ER Okej?

_"Som uppfödare anses man som mer seriös om man kan ge upp en älskad kanin, och köpa en annan kanin som är mer lämpad för Avel, än den andra kaninen var."
_Jasså gör man? Anses man mer seriös som uppfödare om man kan sälja en älskad kanin bara för att få avla? Du har nog fått en detalj om bakfoten tror jag… och missat en del i etik och moral! Det anses absolut inte mer seriöst, snarare platsbrist och att man vill avla mer än vad man har förmåga till. Vet att många omplacerar djur för att kunna gå vidare i aveln men att det skulle anses mer seriöst är ju helt galet, fy sjutton för att vara kaninuppfödare om det är den attityden i kaninvärlden!!!
Då ser man ju inte djuret längre, inte persnligheten och den kärlek man får - utan enbart avelsarbetet! Vad kall man måste vara i hjärtat då, att omplacera en älskad vän!
Är man seriös avlar man inte mer än vad man har förmåga till, och plats till. Man behåller och vårdar även ömt sina gamla trotjänare på ålderns höst, inte skickar iväg dem för att kunna fortsätta och tro att man anses mer seriös!
#172 Vi hackar inte på dig, vi säger vad vi tycker och det är tillåtet i ett forum!! Alla här inne vill Jappos, och kullens bästa, och tycker det är bäst att du väntar! Men visst, ta en kull du, jag eller någon annan kan inte hindra dig!
Jennie har gjort sitt val, och det hjälper inte att avråda henne ifrån Att ta en kull på Jappo. Men det är ju så att man lär ju sig förhoppningsvis genom sina misstag.
Visst, KIF är ett forum där man ska få ha fria åsikter, men alla har mer än väl klargjort vad man tycker om hennes planer, ni har framfört dom. Så nu tycker jag att det räcker.
**
Alexandra, Medarbetare KIF**

#171 Jag tycker att det är onödigt att ni säger att hon ska vänta, när de flesta av er vet mycket väl att Jappo kommer vara för gammal då, och Jennie har ju även skirvit att hon inte får fler kaniner, så jag förstår inte hur det ska hjälpa henne helt enkelt!?
#172 Du låter som ett litet barn som inte får som det vill. Gör vad du vill, men du sätter dina drömmar framför din kanins välmående, vilket är orättvist mot kaninen som inte kan säga ifrån. För mig går mina kaniner alltid först, och deras välmående går före allt annat.

Om du nu har bestämt dej så, Lycka till.

Twinne, DU har väldigt DÅLIG Attityd! Finns massa här på kif som har tagit en kull och vart lika gammal som mej eller yngre " Vad går ni då Ingenting"
Håller med dig Twinnie..
Men visst, ta en kull du. Ingen kan stoppa dig! Jag hoppas bara verkligen att det inte händer något!
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Gaah, jag blir så irriterad. Jennie, du ändrar dig hela tiden, först ska du ta en kull, sen ska du inte göra det, sen har du bestämt dig för Att ta en kull, sen ändrar du dig igen och igen och igen och igen..
Var inte du emot att ta kull på kaniner med okänd stam? Har du stam på Jappo? Jag är personligen inte emot att ta kull på kaniner med okänd stam, däremot blir jag irriterad när folk, och det gäller många här på KIF, säger emot sig själva. Först säger de att de är emot att ta kull på kaniner med okänd stam, sen planerar de själva att ta kull på sin kanin med okänd stam.
Sen blir jag så irriterad på folk på den här sidan som hackar på andra för att de inte kan någonting när de själva ställde samma frågor när de var nybörjare inom ämnet kaniner.
Sen tycker jag inte heller att man ska ge andra råd om man egentligen inte vet om det stämmer. Ni som skriver att kaninen är för gammal för sin första kull vid två års ålder har till viss del fel då det faktiskt beror väldigt mycket på vad kaninen är i för hull och kondition.
MVH
Frida

#174 Oseriöst är att avla på en kanin utan härstamning. Då skulle jag hellre köpa en annan kanin som är mer lämpad på Avel. Mycket seriösare och inte ett dugg omoraliskt eller oetiskt enligt mig.
En älskad vän är ju underbart, självklart. Men är det Avel man vill hålla på med och om man bara får ha 1 kanin, tycker jag att det är helt OK att sälja sin kelkanin för en avelskanin. Jag säger inte att man måste eller att alla uppfödare gör det. Jag säger att man måste se till vad man själv vill. Vill man ha en kelkanin eller vill man avla?
ALLA stora kaninuppfödare byter upp sig hela tiden! Vissa vill byta ras, färginriktining el. liknande och säljer därmed kaniner som de inte har användning för längre. Man behåller ungar från sina allra bästa kullar, och man säljer de kaniner som redan fått tillräckligt många kullar.
Kaniner är extremt beroende av att få kärlek. En uppfödare som vill satsa rejält, kan INTE behålla sina "gamla trotjänare". Då skulle det blir smockfullt i burarna och tiden skulle inte räcka till åt alla kaniner.
Vad jag förstått så föder du upp hamstrar? Hamstrar är ju ett helt annat djur. De tar inte lika mycket plats som 1 kanin. Kan inget om hamstrar med jag tror inte att de tar lika mycket tid heller.
Vill du diskutera detta vidare får du skicka ett PM till mig, för jag uppskattar inte att bli kallad "kall i hjärtat", "oetisk" eller "omoralisk" eller att bli uthängd och nedtryckt för mina åsikter.
Men de har oftast haft kaniner längre, och/eller föräldrar/syskon som är kaninvana.
Jag fick min första kull när jag var 11, och jag var för ung! Kunde inte kolla kön eller något.
Nu önskar jag att jag hade väntat, eftersom jag gjorde rätt mycket fel.
Solbackens kaniner
Lycka till Jennie!
Hoppas att det blir en lyckad kull, och att du planerar ordentligt, i god tid, med lägret, och försäljningen av ungarna, rätt ålder vid PARNING osv, då går det nog bra! :)
MVH
Sofia Genne - www.teamsl.blogg.se

186# Har läst MASSOR
Så ni tycker jag ska sälja Jappo?!
#187; Och då borde du förstå vad vi menar, och veta vad som kan hända.
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Men jag gjorde denna tråd För att leta Köpare inte få massa spydiga komentarer
Tillbaka till tråden

Herregud..
Det här spårar bara ut.. Jag fattar inte heller varför det är så extreeemt viktigt Att ta en kull. Och vem här på iFokus har varit elva år eller yngre och ingen har sagt imot när dem tar en kull? o_o Inget jag minns.. ;p

Jag är så hilma irreterad på er Just nu! Förstår ni inte?
Berätta vad jag gör för fel om jag tar denna kullen.

#191 Hela tråden handlar om vad som du gör fel och kan hända :)

Jennie: När jag tog min först kull var jag 14 år gammal. Jag hade under ett års tid samlat information om kaninavel och jag visste precis vad jag gjorde. Dessutom hade jag flera runt omkring mig med flera års erfarenhet av både kaniner och kaninavel, däribland pappans ägare.
När mina sju kaninungar var 4 veckor gammal så drabbades en av dom av lunginflammation vilket är bland det värsta som kan hända en sån liten krabat. Dagen efter att jag märkt att han var dålig var jag och pappans ägare hos veterinären. Inte ens veterinären trodde att han skulle överleva, men han fick medecin och överlevde mot alla odds.
Det jag vill säga är att om jag hade varit yngre, mindre erfaren och inte hade haft kaninkunniga människor vid min sida så hade det troligtvis gått mycket illa med den kullen.
Och eftersom den var så väl planerad så ångrar jag heller ingenting, jag är bara otroligt stolt över dessa sju individer som jag har fött upp :)

#191 Och jag är minst lika irriterad på dig!!
1. Jappo har för det första ingen härstamning. Hon kan bära på vilka defekter som helst.
2. Vad gör du om en unge visar sig få allvarligt bettfel?
3. Vad gör du om Jappo totalt struntar i ungarna och de blir undernärda?
4. Vem betalar mat, spån, halm, hö mm.?
Du måste förstå att detta är extremt viktiga saker som du måste kunna helt enkelt. Det finns massor med mer saker som man ska tänka på. Jag hajjar inte varför du har så bråttom.

#183 Jag har aldrig hängt ut dig och använde aldrig orden omoralisk eller oetiskt, det har du gjort själv. Jag skrev min åsikt i frågan om huruvida det var seriöst som uppfödare att sälja sina kaniner bara för att få avla vidare.
Allt annat du skriver vet jag redan ut i fingerspetsarna, är uppfödare själv nu i ett par år och har stött på allt du skriver, så det tänker jag inte kommentera mer.
_Vill du diskutera detta vidare får du skicka ett PM till mig, för jag uppskattar inte att bli kallad "kall i hjärtat", "oetisk" eller "omoralisk" eller att bli uthängd och nedtryckt för mina åsikter.
_Denna mening är tråkig att du skriver i denna tråd eftersom att du själv gör exakt desamma mot Jennie… och jag har inte kallat DIG kall i hjärtat, utan skrev det allmänt. Och jag tänker inte ta detta i PM, utan här och nu.
Att hamstrar skulle ta mindre plats och mindre tid kan jag lova att de små inte gör, de tar minst lika mycket tid och plats som kaniner! Plats, ja klart de inte behöver lika stora burar nej, men att fylla ett helt rum med stora fina burar, hyllor och skåp är lika enkelt som att fylla det rummet med kaninburar. Och tid tar de, varje kväll minst två timmar, alla ska ha kärlek och omsorg! Och hamstrar är otroligt sociala djur som behöver lika mycket närhet och kärlek som en kanin!

#195 Jag har ingen lust att fortsätta diskussionen med dig eftersom jag känner mig nedtryckt av vad du skriver och hur du skriver det.

#194 Jag tycker inte du ska gå på andra om att deras kaniner inte har härstamning och därför kan bära på bettfel. Precis som det sagts i tidigare trådar så gör du minst lika fel genom att para din hona som har tysk importer som föräldrar. Du har absolut ingen aning om vad som döljer sig där bakom. Så sluta hoppa på folk om att de inte bör para en kanin med okänd stam!!

196# Samma med mej om vad du skriver!
#191, Jag tycker att åldern inte är den "stora" saken i det hela. För Att ta en kull måste man vara mogen, seriös, ha den information man behöver som tex. veta vad man ska göra om en kaninunge blir sjuk (som frida sa) osv.
Och vad jag har läst av det du skrivit så tycker jag inte att du verkar mogen eller seriös. Du går från det ena till det andra. Först säger du att du får en sak sen helt plötsligt säger du det motsatta.

Då kan jag också dela med mig av lite erfarenheter.. =)
När Fjäril blev sjuk (fem veckor gammal) hade jag riktig panik. Hon kunde inte stå, hålla huvudet rakt, fick krampanfall och rullade med ögonen. Det var något av de värsta jag varit med om och jag hade riktigt svårt att klara av det. Kan mycket väl erkänna att jag inte alls var förberedd på något sånt, jag borde läst mer om det tidigare. Att sen åka till vetrinären med resten av ungarna 10 minuter efter att hon dött och förklara hela situationen var inte heller särskilt kul.
Om jag varit yngre & mer oerfarenen skulle jag inte alls klarat av det överhuvudtaget. Nu vet jag väl inte om hur mycket du tål men det var iallafall plågsamt att se.

Nu har detta förvandlats till en bråktråd, nästan alla Jennies trådar blir tjafstrådar -.-'

SNÄLLA !
Jag startar en Ny tråd där jag inte vill ha såna här komentarer
Snälla lås denna.

Jag ser iaf inte en person som inte kan svara för sig och stå för sina åsikter som seriös.
Tro det eller ej, men vi försöker bara hjälpa dig!
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Alla skriver ju nästan samma saK!

För övrigt så kan nog borde Linnéa och Malin här på kif intyga att deras kaniner Malaika och Dayo (som är efter min hona som har helt okänd stam) är friska och krya, väldigt trevliga att ha och göra med och att de varken har bett- eller klofel.

Jag litar på Emma och Jappo är underbar!

#197 Usch. Vill inte ens kommentera ditt inlägg med riskt för att bryta mot forumets regler. Därör skrev jag vad jag känner i ett Pm.
#198 Menade inte att trycka ned dig. Vill bara hjälpa, men jag känner att någonstans vid vägen har det gått överstyr och det känns som om du bara gör det för att vi säger nej.

Om du nu har bestämt dig för Att ta en kull på henne, se till att läsa riktigt mycket om Avel så du är förberedd på allt! :) Lycka till.

Men jag får ju inte en kanin till! Jappo är den enda jag har tills jag flyttar hemifrån!

Ingen som vill köpa en gulliplutt ?
#210; Och då måste du ha en kull på henne?
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

212# Måste måste jag väll inte men nu är det såhär ^^
#210. Jag tycker att det är lite konstigt att du inte får köpa en kanin. men du får ta en kull som kanske kan bli åtta stycken kaniner. Det låter lite konstigt! :O :S

Jennie104 har bett om att låsa denna och vi i KIF crew håller med.
/ KIF crew

Jennie lyssna här, om Jappo får ungar får ju du mååånga kaniner, och det fick du, varför får du inte bara en till kanin istället, för när man får ungar får man 4-10st