Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 295 ggr
Nilam
0

Är det normalt?

Tre gånger nu har våran lilla kaninunge kissat vitt. Alltså kisset är vitt/gulaktigt. Men det är inte så varje gång han kissar, det har bara hänt 3-4 gånger under en veckas tid. Vad beror detta på? Är det allvarligt eller normalt? Självklart vet jag inte om han kissat sånt i buren, men det har bara hänt 3-4 gånger på oss och han har kissat flera gånger på oss.

aliciia
0

det är en killa va+ kan vara .. vad de nu heter.. tror inte det är något farligt

Nilam
0

Jo jag är 97% säker på att det är en kille.. Fast när jag tänker efter så tror jag att jag varit med om detta förut när vi hade kaniner.. Men det är många år sen nu så minnet sviker lite..

Nilam
0

putt

sputtnick_plexus
0

puttar upp.

quasimodo
0

När kaniner kissar och det blir vitt så har de ett överskott av kalcium, de kissar ut det de inte behöver. Det är ingen fara om det inte blir för mycket, det beror oftast på att pelletsen har för mycket kalcium i sig (ska helst inte överstiga 0.6% läs på ditt paket, rekomenderar dig att byta om fodret överstiger 1%). Kolla bara så att han inte gör det jämt, kan då bildas njursten o.dyl. Annars är det som sagt ingen fara Glad

Nilam
0

Tack så mycket!

Nu har jag blandat två foder för att när vi skulle handla foder ena dagen så va den "vanliga" butiken stängd och så åkte vi till en annan och köpte foder.. Men den så åkte vi till den andra några dagar senare och köpte det fodret jag ville ha.. Och så blandade vi dem.. Köper lösvikt så jag har ingen förpackning.. Och kan inte svara på vilket pellets som gav honom detta.. Den ena är vanliga pellets och den andra är c-vitaminpellets. Utöver pelletsen har vi ärtplättar, majsflingor och torkade morötter i. Vill inte kasta:( Har ju ganska mycket foder nu.. typ två glasspaket..

quasimodo
0

Du behöver absolut inte kasta fodret som du har!!! Det är som sagt ingen fara alls Glad. Han kissar bara ut överskottet. Även om man har ett foder med låg kalciumhalt så kan det hända då och då. Det är snarare väldigt långvarig överkonsumtion som kan vara, men observera behöver inte, vara skadligt. Kika bara på innehållet nästa gång när du har tänkt byta fodersort om du vill slippa oroa dig Glad.

Nilam
0

Va bra:) Hittills har han fått fri tillgång till pellets, har läst att de kan få det upp till 8 månader, men funderar på om jag ska börja ge begränsat istället. Då kommer han ju äta mer hö istället, för nu äter han mest pellets.

Vad rekomenderar ni till en 9 veckors rex?

Nilam
0

putt

Nilam
0

puttputttputttputttputtputt

Tina-A
0

Ge inte för mycket pellets även fast man säger att det ska vara obegränsat :) Exakt mått vet jag inte riktigt.. 2dl om dagen räknas väl nästan som obegränsat tycker jag (1 på morgon och 1 på kvällen). Ge mycket hö hela tiden för det är ändå det viktigaste.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Sosso
0

Håller med #11.

Fly_
0

håller med… men jag vet också att vitt kiss kan vara tecken på njursten precis som hos människor.

Nilam
0

#13 Det va ju va de förklarade längre upp, att han kunde få njusten om det pågick under längre tid..

Nu har han fått väldigt lite pellets och har fått leva mest på hö och grönsaker:) Jag har inte sett något vitt kiss än, så jag tror han är på bättringsvägen.

Sosso
0

#14: Håller tummarna då. :)