Hermelin eller lejonhuvad del2
Här är gamla tråden
#1 blev fel
Hur mycket borstar ni era hermeliner?
Har du möjlighet och gå o kanske hjälpa till hos någon med kaniner så du få lite erfarenhet av vad vi alla pratar om?
Kanske 4h gård?
Här nere har vi sommarbete för kaninerna,skulle dock aldrig lämna iväg mayhem över ens en dag o ännu mindre en sommar men de är en fin grej för att människor ska behålla djuren o inte dumpa dom i skogarna.
Mvh Mayhems "hönsmamma"
Ja ska det när jag inte har det jobbigt längre 😀
#6: Kort fråga men går du till kurator eller någon annan vuxen som kan hjälpa dig ha det mindre jobbigt? Så att du kan må bättre.
Tänker att i sig kanske en 4H gård till och med kan hjälpa där då du då är ute och kan umgås med djur. Både natur och djur brukar kunna vara ett bra stöd och en bra motivation för många. Fördelen med gården är att det inte är dina djur och du inte är ansvarig för dem på samma vis då.
Ja vi är kontakt med BUB skolan( kurator) och självklart föräldrarna 😃
Hört att hermeliner fäster sig särskilt till en ägare är det sant det är bara bra tycker jag jag
#7 hihi
"Ja men bara för något är sött så betyder de inte att de är snällt alltid,eller att de är enkelt." (Från #99 i tidigare tråd) Det där beskrev våran mellanpudel perfekt när hon var valp 🤣 Söt som socker (såg ut som en riktig princessa, minst och sötast i kullen) men en riktig piraya som stundvis var helt ohanterlig och omogen (tog veckor innan hon ens började bli träningsbar och ca två år innan hon blev helt rumsren för hon funka inte alls som andra hundar så de vanliga tipsen gick inte att följa).
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Ja jag vet
Det jag sa i #10 stämmer det?
#10: Skulle inte säga hemreliner fäster sig mer än andra raser till sin ägare. Återigen är det individuellt.
De raser som brukar vara kända för att vara gosiga och tillgivna är ofta vädurar och holländsk kanin, speciellt vissa linjer från vissa uppfödare. Men det är fortfarande inga garantier.
Min första kanin fick jag för att han var aggressiv (en dvärgvädur), tidigare ägare vågade inte hantera honom längre eftersom han högg utan att släppa taget (hängde i handen på ägaren vid ett tillfälle bla).
Han var supermysig men hade sina speciella behov och man fick verkligen lyssna på honom (då var allt frid och fröjd och han kunde vara superkelig). Gjorde man fel däremot och flög han på en. Hans brorsa (som tidigare ägarna hade kvar) var en supermysig liten kanin. Även hands kusin (som tidigare ägare skaffade) var en mysig kanin.
Bland mina kaninungar blev det också blandad kompott personlighetsmässigt (9 överlevande ungar). Vissa supermysiga och andra mer egna och självständiga. Hade några som inte brydde sig om de var själv, andra som älska gos men klarade sig utan och även dem som blev deprimerade och sluta äta om de inte fick tillräckligt med uppmärksamhet. Alla dessa med samma mamma och pappa och samma uppväxt.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Ingen kaninras fäster sig lättare vid en person. Handlar återigen om tid, omsorg, tålamod och respekt mot djuret och hur individen är.
De hermeliner jag träffat har varken varit gosiga eller särskilt sociala, det är motsatsen till vad du vill ha. Du får tänka mindre på utseendet, vill du ha något för att det är sött så skaffa ett gosedjur
- Redigerat 2025-03-17 11:08 av [Flodbis]
Jag ska vara helt ärlig med dig för det börjar bli lite frustrerande.
Djur är levande varelser och inga gosedjur
Man skaffar inte djur för att de är söta, man skaffar djur för att man vill ha en bästa vän och familjemedlem som man kan ge ett bra hem till. Man kan bara ge ett bra hem om djuret och en själv fungerar ihop. Du vill förstås ha en snäll, nyfiken och lätt kanin.
Du envisas med en hermelin för att de är så söta. Vi säger att hermeliner är svåra, enda sättet att få en garanterat snäll och gosig hermelin är att skaffa en vuxen kanin.
Du envisas med att bara vilja ha en kaninunge för att de är så söta. Vi säger att då är det nog bättre att du kollar på en annan kaninras eftersom du inte vill kompromissa med att skaffa en vuxen och det måste vara en snäll och gosig kanin.
När man skaffar djur får man faktiskt lära sig att kompromissa, det gör alla som skaffar djur. Man kan inte alltid få allt som man vill ha.
Vi alla här vill att detta kaninköpet ska gå bra för dig men du nöjer dig bara med svar som bekräftar vad du vill höra. Du kan skaffa dig en hermelin kaninunge men verkligheten är att du kan få en mycket bitsk, osocial och självständig kanin. Det skulle vara mycket sorgligt om du till slut omplacerar din nya kanin för att ni inte alls kommer bra överens, den kanske biter dig väldigt mycket för att du hela tiden vill gosa medans den inte är särskilt gosig och inte gillar beröring.
Var bara beredd på att detta kan hända och ännu en kanin kanske blir hemlös för att du inte ville lyssna och bara ville ha något för att den "är så söt."
- Redigerat 2025-03-17 11:27 av [Flodbis]
Jag vet att det krävs tid och så med djur men det är nästan bestämt att vi ska skaffa en hermelin om vi hittar någon uppfödning
Jag tycker väldigt synd om din framtida kanin helt ärligt
Va!