Kanin iFokus

Kanin

Etikett: allmänt
Läst 759 ggr
[GTBLovesAnimals]
1

Hermelin eller lejonhuvad

Hej jag är tio år och planerar att skaffa kaniner och inte har det jobbigt längre😀
Min lillasyster vill ha en dvärgvädur och jag vill ha en Lejonhuvad eller hermelin. För hermeliner är så otroligt söta😍 vi har två katter hemma så kaninerna ska få vara ett eget rum som vi självklart är mycket noggranna med att katten inte ska komma in🐰😺=👎🏻 och jag undrar Vilken ras? som passar en nybörjare bäst. Vi vet vad som krävs för att ha kanin och vet att det kan vara rätt dyrt🙃 alla i familjen är med på det och det här typ så ska vi åka och hälsa på massa kaniner och se om det hjälper oss lite i planeringen. Om någon har någon annan ras som verkar passa oss ( det måste vara en dvärgras)så säg gärna till fast vilken tror ni passar mig bäst lejonhuvud eller hermelin?

• Redigerat 2025-03-14 07:56 av [GTBLovesAnimals]
Fridaaaa
1

Aldrig upplevt att det är dyrt med kaniner men köper hö av bonde och köper pellets i större förpackning och så

Rekommenderar att adoptera från djurhem :)
Omöjligt för oss att säga om lejonhuvad eller hermelin passar dig bäst. Hermeliner är dock mer livliga överlag än lejonhuvad, min upplevelse.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[GTBLovesAnimals]
0

Tack för snabbt svar jo vi ska köpa från en bonde fast jag tänkte om ni har några erfarenheter om just de här raserna och hur ni har upplevt dem tack på förhand

• Redigerat 2025-03-14 07:58 av [GTBLovesAnimals]
Fridaaaa
1

#2 Har erfarenhet av båda, köp av bra uppfödare i så fall men håller fast vid att adoptera, speciellt till nybörjare. Lugna trygga vuxna kaniner är bättre start enligt mig och finns många kaniner som behöver nya hem :)

[GTBLovesAnimals]
0

Jag vet att det kan vara bra fast alla här hemma är inställda på att köpa en liten söt kaninunge🙃

[GTBLovesAnimals]
0

Jag vill både kunna hoppa lite och mysa med kaninen

[rainsoughtflower]
3

Hade jag skaffat kanin idag hade jag brytt mig mindre om rasen och mer om att adoptera från Smådjurschansen, Djurens Vänner eller omplacerings hem. Där vet de som har kaninerna vad de har för personligheter och så vidare.

#4 Vet att kaninungar är jättesöta, men om man vill ha en söt kaninunge tycker jag att man borde ställa sig en funderare för den kommer ju inte vara liten särskilt länge.

Omplaceringshem osv behöver inte betyda att det enbart är vuxna djur. Finns många som tar in kaninungar också eller dräktiga honor som sedan föder hos dem.

#5 Inte alla kaniner gillar att mysa :P Haft ett antal dvärgkaniner (dvärgvädurar) och alla har varit bestämda att mys och klappar ska ske på deras villkor, vilket egentligen gäller för alla kaniner. Man ska respektera dem. Sedan gillar inte alla kaniner att bli burna och ser själv ingen anledning till det bortsett för kloklippning, när man måste flytta kaninen eller ifall kaninen visar tecken på att tycka om att sitta i famnen och mysa.

[GTBLovesAnimals]
0

Tack

[rainsoughtflower]
2

P.S Om alla i en familj, eller en enskild person är inställda på att det ska vara en unge (oavsett att) tycker jag att man behöver fundera lite mer. Jag själv vill skaffa hund och helst en valp men kommer någon och säger att denna hund behöver omplaceras för att förra ägaren gick bort och jag har plats, tid och ekonomi så tar jag ju den.

Och det finns redan för många kaniner som behöver hem. Man behöver inte avla fram mer 😅

• Redigerat 2025-03-14 08:08 av [rainsoughtflower]
[GTBLovesAnimals]
0

Jag har tänkt på det men man vill ju att den ska fästa sig vid en från början och då är det ju en unge som är bäst. Det är nästan bestämt att vi ska skaffa från en bra uppfödare om det inte dyker upp något annat🙃

[rainsoughtflower]
1

#9: En unge behöver inte nödvändigtvis vilja fästa sig vid er. En vuxen kan fästa sig vid ägaren precis lika mycket, om inte mer i vissa fall. Känner till flera fall där vuxna kaniner fäst sig jätte mycket. Det är bara tid, tålamod, respekt för djuret och omsorg som krävs.

Kaniner är inte direkt kycklingar som kläcks och springer efter det första de ser. ( Jag har inget emot kycklingar, de är jätte söta.)

• Redigerat 2025-03-14 08:14 av [rainsoughtflower]
[GTBLovesAnimals]
0

Jaja men det är nästan bestämt att vi ska skaffa från en uppfödare

[GTBLovesAnimals]
0

EN BRA UPPFÖDARE

Fridaaaa
0

#9 Går lika bra med vuxna kaniner, jag har tagit emot vuxna många gånger och fått samma band som med de som kommit som kaninungar :)

#12 Vart bor du? Lättare att rekommendera uppfödare då

[GTBLovesAnimals]
0

Norrtälje kommun så där i närheten😀

[GTBLovesAnimals]
0

Hallstavik för att vara mer exakt🙃

[rainsoughtflower]
0

Föreslår att ni ringer runt till omplaceringshem i närheten och kollar ifall de eventuellt har kaninungar. Dvärgvädurar och lejonhuvad kanin är trots allt vanliga raser.

[Flodbis]
3

Vuxna kaniner är lika söta som ungar, jag har haft båda. Det som gjorde skillnad var inte hur unga de var när man skaffade den, utan snarare hur länge man hade den.

Om du skaffar vuxna kan du ju köpa några som redan är kastrerade och spara in på den kostnaden. De har redan utvecklat en personlighet och det kan vara lättare att hitta någon som är gosig och enkel i sitt temperament

[GTBLovesAnimals]
0

Jag vill ha kaninungar😀

[rainsoughtflower]
3

#18: Som sagt är de inte kaninungar speciellt länge. I några månader max. Om ni ska skaffa kanin för att ha kaninungar så borde dina föräldrar tänka om.

Fridaaaa
0

#18 Då får ni räkna med kastreringskostnad också (viktigt att göra det) och ha 2 honor i så fall om de ska bo tillsammans.

[GTBLovesAnimals]
0

Vi tänkte ha en hane och en hona( båda kastrerade)

[Flodbis]
0

Kaninungar blir könsmogna redan vid 12 veckor så du får hålla isär dem då, de får inte lov att vara tillsammans ett antal veckor efter kastreringen, minns inte hur många veckor men jag tror det var 5

• Redigerat 2025-03-14 10:46 av [Flodbis]
[GTBLovesAnimals]
0

5månader eller veckor?

[Flodbis]
0

#23: jag skrev "antal veckor"

[GTBLovesAnimals]
0

Ja jag såg det nu sorry🙃

[Flodbis]
0

Det räcker att hanen sticker till honan en gång av misstag så är hon dräktig och ni får 8 till kaninungar. Skaffa i såna fall hanen först, låt honom växa upp, kastrera och skaffa honan senare

[GTBLovesAnimals]
0

Det är så vi tänkt göra🙃

[GTBLovesAnimals]
0

#4 jag vet att dom växer upp fort🙃

Maleficum
6

Det finns många fördelar med att köpa redan vuxna kaniner. Går att hitta redan kastrerade kaniner vilket innebär att man slipper kostnaden för kastreringen (kliniken där jag kastrerat hona kostar det 3529kr för hona och 1960kr för hane) och även vakan och arbetet följande dagar efteråt (speciellt för honorna kan eftervården vara besvärlig de första dagarna där man kan behöva tvångsmata dem flera gånger om dagen) och dessutom risk för komplikationer som innebär fler veterinärbesök. Honan måste dessutom hållas själv och stilla i 2 veckor efter operation.
En vuxen kanin har redan utvecklat sin personlighet att man kan direkt veta om det är en kelig individ eller inte. Skaffar du en unge vet du inte om du får en kelig individ eller om du får en som inte vill gosa eller vara med på det man själv kanske önskar göra.
Vuxna kaniner är dessutom oftast redan rumsrena och man slipper bekymret med att torka kiss överallt.

Dvärgkaniner växer fort så ni får hem en kaninunge på 8 veckor som sen kommer bli vuxen inom 1-2 månader (om ni har tur), inte speciellt lång tid jämfört med alla kommande år ni ska trivas tillsammans.

Med en vuxen (redan kastrerad) kanin kommer ni dessutom slippa könsmognaden och "ungdoms fasen" som kan vara riktigt jobbig beroende på individ (haft individer som blivit jättesura och attackerat och sprejar kiss överallt för att markera revir) och det är oftast under denna period många tröttnar och säljer sina kaniner (för de inte är några gulliga mysdjur som vill gosa hela dagarna som de föreställt sig).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

[GTBLovesAnimals]
0

Jag har tänkt på att köpa en vuxen kanin men jag vill helst ha en unge

Fridaaaa
4

#30 Varför? Känns som att ni vill köpa unge enbart för att det är gulligt - men lite fel anledning egentligen

[GTBLovesAnimals]
0

Inte bara därför för då när de är unga då kan man göra dem till lite vad man vill man kan göra dem till gosiga kaniner och man kan göra dem till bitska kaniner och eftersom vi ska vara mycket med dom första tiden så kommer de bli mycket gosigare än vad man kan uppfostra en vuxen kanin till

Fridaaaa
3

#32 Det är myt. Det går lika bra med vuxen individ. Det är folk som hittar på det där för att ha anledning att skaffa kaninungar, tyvärr.
Så nej du har fel där. Fått fel information

[GTBLovesAnimals]
0

Aha förlåt

Maleficum
3

#32: Fast det fungerar inte på det viset. Kaniner är individer!

Jag har fött upp kaniner och jag sparade två kaniner ur ena kullen. Den ena blev superkelig medan den andra var betydligt mer självständig och uppskattade inte alls gos om det inte var på hennes egna villkor (dem växte upp fritt hemma i mitt vardagsrum så de fick extremt mycket social kontakt från födseln men det hade fortfarande ingen betydelse på deras slutgiltiga personlighet).

Jag har även haft en vuxen kanin som kom från missförhållanden (blev misshandlad i tidigare hem) och hon är den enda kanin jag haft som floppat bredvid mig när vi gosat och är nog den kanin jag haft som faktiskt uppskattade gos mest av alla jag haft (när hon var på gos humör).

[GTBLovesAnimals]
0

#34 Men det låter som att det kan stämma för när de är kaninungar så har de ju hela livet framför sig och då blir det väl den då blir då kan man knappt ändra på i alla fall det är väldigt svårt

• Redigerat 2025-03-14 11:25 av [GTBLovesAnimals]
[GTBLovesAnimals]
0

Menade #33

Fridaaaa
6

Som jag tydligt skrev, men kan förtydliga igen: Beror INTE på vilken ÅLDER man får hem kaninen hur kelig den blir osv. Det är myt att det hänger på vilken ålder man får hem dem.

• Redigerat 2025-03-14 11:29 av Fridaaaa
[GTBLovesAnimals]
0

Jaha då har jag fattat fel förlåt

Fridaaaa
5

Hade tex en hona jag köpte som 8 veckors unge, hon var aldrig social, höll sig på "sitt håll" och väldigt bossig mot andra kaniner. chefen i flocken.
Medan tex min hane jag har nu, var runt 1-1,5 år när han kom, och är tvärtom

Och varit så många gånger här men även tvärtom.
Så 100% = hänger på individen och inte i vilken ålder man tar hand om dem

[GTBLovesAnimals]
0

Ok men kaninungar är ju så söta och jag vet att jag inte kommer tröttna på dig när den blir äldre för just nu har jag jag två katter och visst de var sötare när de var kattungar men jag har absolut inte tröttnat på dem

Maleficum
5

Ett annat exempel är när min kusin köpte två kaninungar (syskon och hanar båda två som kastrerades). Den ena blev supermysig, den andra blev jätteaggressiv (högg utan att släppa taget) och jag fick överta den för dem vågade inte ta hand om honom längre. Båda var mysiga som små, var först när de blivit några månader gamla deras "riktiga" personlighet kom fram.

[Flodbis]
4

Skillnaden är, köper du en vuxen kanin kan du köpa en vuxen som redan är gosig. Köper du en kaninunge vet du aldrig vad för personlighet den får, den kanske är bitsk och ogillar bli klappad.

[GTBLovesAnimals]
0

Tack men om man köper från en bra uppfödare så är det väl större chans att de blir jättegosiga
för att man får träffa föräldrarna eller?

[GTBLovesAnimals]
0

#42 undrar varför du har köpt för två hanar det brukar ju aldrig funka

[Undertaker]
4

#44: Nej, det har med individen att göra, inte med uppfödaren. Vissa djur blir inte gosiga, andra blir det.

Köper man djurungar vet man ALDRIG hur den kommer att bli som vuxen och vad för problem som kan dyka upp. Att köpa en vuxna och kastrerade djur är ett mycket säkrare kort. Man ser personligheten, man vet om djuret kan passa i ens hem, etc.

[GTBLovesAnimals]
0

Jaha då har jag fattat fel

[GTBLovesAnimals]
0

Men jag vill helst ha ungar

Fridaaaa
0

#48 bäst är då 2 honor, så slipper de bo själva från start. Och kastrera innan 1 års ålder.

[Flodbis]
2

Visst kan genetiken spela roll. Det är större sannolikhet att djuren blir gosigare om de kommer från kelna föräldrar men det är fortfarande levande djur med olika personligheter. Inte är du exakt som dina föräldrar, även om du kanske har vissa drag som liknar dem, eller hur?

[Undertaker]
2

#48: Det finns så många underbara kaniner, även yngre, som söker hem! Det finns helt magiskt vackra och keliga kaniner som väntar på en ägare som vill ge dem ett sista hem.

Överväg verkligen om du vill stötta aveln eller hellre erbjuds platsen du har för djur som inte hade turen att få ett hem som kunde ha kvar dem.

[GTBLovesAnimals]
0

#49Jag har hört att hanar brukar vara gosigare

[GTBLovesAnimals]
0

#51 ja jag ska överväga det men kaninungar känns bättre för oss

[Flodbis]
4

Anledningen till att alla här föreslår att du skaffar vuxna kaniner är för dessa anledningarna:

• Det finns otroligt många hemlösa vuxna kaniner. Folk som skaffar kaninungar och dumpar dem när de blir vuxna. Kaniner hittas övergivna och i dåligt skick. Det är svårare att sälja en vuxen kanin än vad det är med en kaninunge.

• Genom att köpa en vuxen omplacering ger ni hem till en kanin som behöver det men ni stöttar också omplaceringshem och hjälper dem kunna ta in fler hemlösa djur.

• Ni verkar oerfarna med kaniner så att skaffa sig en vuxen kanin är lättare då ni inte behöver uppfostra den på samma sätt.

• Ni vill ha kelna och kaniner med lätta temperament. En kaninunge växer upp och blir en egen person, det är svårt att på förhand säga hur den kommer bli. En vuxen kanin är redan vuxen och utvecklat klart sin personlighet, då kan man välja en kelig och lätt individ.

• Redigerat 2025-03-14 12:00 av [Flodbis]
[GTBLovesAnimals]
0

Jag kollar på smådjurschansen varje dag

[GTBLovesAnimals]
0

Säg inte att jag inte stöttar omplaceringshem jag ska själv driva ett när jag blir stor😀

• Redigerat 2025-03-14 11:56 av [GTBLovesAnimals]
[Undertaker]
5

#56: Då vore det ännu konstigare om du nu skulle överväga att köpa ungar. Varför inte redan nu stötta omplaceringshem så gått det går.

[GTBLovesAnimals]
0

#54 tack men jag kommer inte dumpa kaniner bara för att dom blir vuxna

[Flodbis]
2

#58: Nej men det finns andra som gör det?

UlrikaD
4

#53 Jag vet att du bara är 10 år så mycket ligger ju på dina föräldrar också.
Så kan vara bra att veta att det håller på att bli nya lagar och regler från 1 januari 2026. Och det som är sagt nu är att kaniner ska ha 10 kvm yta att röra sig på. Vilket betyder, Ingen vanlig kaninbur. Utan kanske ett helt rum (om det är stort nog, många rum är mindre) eller frigående i lägenhet/hus. Vilket ju kanske kan bli lite svårt om ni har katter också.
Kan iallafall vara bra för hela familjen att veta innan man skaffar nya kompisar.🙂

[GTBLovesAnimals]
0

#60 vi ska ha dom frigåendes i ett rum men jag har svårt att förstå dom där 10kvm vad betyder det?

[rainsoughtflower]
1

Båda mina har jag köpt när de varit 8-10 veckor. Ingen av dem är särskilt glada för ständigt sällskap och gos, framförallt inte famnen. Min nuvarande vill inte alls vara på soffan eller i sängen.

En kanin jag räddade var vid 5 månader eller mer var betydligt mer gosig och ville mysa i soffan.

[GTBLovesAnimals]
0

Kan alla sluta tjata om vuxen kanin🙃?

[GTBLovesAnimals]
0

Om det inte blir en unge så blir det en på Max 1 år låter det bra? Man vill ju liksom att den ska leva länge hos en😀

• Redigerat 2025-03-14 12:20 av [GTBLovesAnimals]
[rainsoughtflower]
3

#63 Vi tjatar inte. Vi försöker bara informera om hur verkligheten egentligen ser ut när det kommer till kaniner. Vi försöker hjälpa till genom att dela med oss av våra egna erfarenheter.

Vet själv att många av oss här har haft många kaniner genom åren och kunnat se hur individer skiljer sig åt.

Enligt mig så skaffar man djur för att man vill ge den ett hem, kärlek och omsorg. Inte för enbart ens egna önskningar.

[GTBLovesAnimals]
0

Jaja vi får helt enkelt se vad det blir😅

[GTBLovesAnimals]
0

Det är som sagt förmodligen mer än ett halvår dit

[Flodbis]
2

#64: Min kaninunge som jag skaffade när han bara var två månader blev bara strax innan 3 år innan han gick bort oväntat. Hur länge du har din kanin beror på mer än hur unga de var när du fick den.

När jag skaffade honom så var det inte för att han var en kaninunge, det var för att han var oplanerad och ingen ville ha honom. Han skulle annars avlivas.

• Redigerat 2025-03-14 12:30 av [Flodbis]
UlrikaD
2

#61 Då tar du och mäter rummet. Hela ytan behöver vara 10 kvadratmeter. Då tar man den längsta sidan och gångrar med den kortaste sidan. Om ena sidan är 4 meter lång och andra sidan är 2 meter lång tar man 4x2 som då är 8. Är det summan är rummet för litet. Skulle ena sidan vara 5 meter och andra 2 meter då är det 5x2=10.
Detta röstas isåfall igenom nästa månad och börjar gälla 1 januari.
Och det kan vara bra för alla som planerar att köpa kanin att veta. Så man inte köper jättedyr bur och det visar sig att den blir olaglig att använda.

Fridaaaa
0

#69 Jag hoppas inte att det går igenom. vansinnesmåttä

[rainsoughtflower]
2

En vuxen kanin som får ett hem kan dessutom leva längre än man tror om den mår bra. Finns kaniner som blir tio år. Det måste du också tänka på för du går i skolan och ju äldre du blir desto mindre tid får du över för att du måste fokusera på annat.

[GTBLovesAnimals]
0

Ja

mayhem87
3

Jag hittade min kanin förra året,vi tror hon är ca 4år. Hon fick 6lingar nästan innanför dörren. Så fick uppleva både att få en vuxen kanin,o hur det är med ungar. Det bandet jag har skapat med mayhem,de är helt otroligt starkt för hon va utslängd för o dö,så tilliten har tagit tid men den är djupare än tilliten som jag hade med bebisarna då dom direkt litade på mig. Mayhem o min relation har fått byggas upp med mycket tid o kärlek…o det är en fin upplevelse när ett övergivet djur börja lita på någon igen…de kan va en bra upplevelse, o alla kaniner är söta oavsett ålder…Du behöver ju inte välja en 7årig kanin,men håller med om att skaffa ifrån omplacerings hem. De övergav 2 st här ute t o dö förra året o de fanns inga platser för kaninerna i hela Sverige så jag anser att man behöver stötta hemmen så de inte bli som här.
För de gick perfekt med kanin ungarna men tyvärr lämnade jag iväg 2 till en fullkomlig idiot som jag sen fick anmäla, o de känns i själen att veta att hon ha dom ungarna om de ens lever idag.o de hade inte hänt om de fanns mer människor som valt omplacerings hem

Mvh Mayhems "hönsmamma"

[GTBLovesAnimals]
0

Ok

[GTBLovesAnimals]
0

Tack alla som har postat

[GTBLovesAnimals]
0

Har nån fler erfarenheter av hermelin och lejonhuvad?

Maleficum
0

Beroende på vad för typ av päls en lejonhuvad får kan de kräva en hel del pälsvård (som de inte alltid uppskattar).

[GTBLovesAnimals]
0

Ja vet det tack 🙏 har du nåra fler tips??

[GTBLovesAnimals]
0

P.S jag vill ha en pigg men snäll kanin som kan hoppa något hinder då och då men också vill ligga nära en stund ibland😃

• Redigerat 2025-03-16 15:48 av [GTBLovesAnimals]
Maleficum
1

#79: Det är kriterier som inte har något större skillnad mellan raserna utan snarare är individbaserat.

[GTBLovesAnimals]
0

Ok tack

• Redigerat 2025-03-16 16:31 av [GTBLovesAnimals]
[GTBLovesAnimals]
0
Forumet för dig som älskar kaniner! Här kan du lära dig om avel, kaninraser, föda, hoppning, skötsel, genetik och massa mer. Det spelar ingen roll om du har kanin, har haft kanin, funderar på att skaffa eller inte ens sett en kanin! Alla är välkomna att fråga och diskutera i vårat forum. Välkommen!
[GTBLovesAnimals]
0

Så kan en hermelin vara lika gosig som en dvärgvädur?

[Flodbis]
0

#83: det är individuellt hur gosig en kanin är men rent rasmässigt ska hermeliner vara lite svårare, dvärgvädurer är mycket lugnare än hermeliner och enklare i överlag.

[GTBLovesAnimals]
0

Tack för svar jag vill ha en snäll men pigg och modig kanin passar hermelin då?

• Redigerat 2025-03-16 16:38 av [GTBLovesAnimals]
[Flodbis]
0

Det kan man inte säga på förhand. Det är individuellt. Skaffa en vuxen hermelin då som man redan vet är snäll, pigg och "modig"

[GTBLovesAnimals]
0

Vill ha en unge

[rainsoughtflower]
3

Jättesvårt att säga om en kanin kommer bli snäll och modig i tidig ålder. Finns hermeliner som är mer skygga och finns dem som är modigare.

Har en dvärgvädurshane själv som är väldigt modig och frammåt men har haft dvärgvädurar som är tvärtom.

Att de gillar att gosa är lättare att se på vuxna djur för då har de som sagt tidigare utvecklat en personlighet.

Tycker du har väldigt många krav på kaninen och föreslår att du sätter fler på dig själv tex vad du är villig att erbjuda djuret, om du kommer kunna ha tid för den när andra intressen utvecklas (för att du fortfarande är så ung tänker jag). Om kaninen visar sig ha en mer tillbaka dragen personlighet som inte alls är intresserad av ditt sällskap, vad gör du då? Är du villig att låta kaninen vara då och respektera det? Lite fler sådana frågor borde du ställa dig själv och resten av familjen. Djur har också sina önskemål och behov.

[Flodbis]
0

#87: Då är risken att du får en rädd, bitsk, vild och aggressiv hermelinunge.

Det är som att du glömmer att kaniner är levande varelser och inga robotar. Du kan inte programmera en kanin till vad du vill. Inte kan dina föräldrar säga till dig att de önskade att du var mer social och framåt, eller att de önskade att du gillade fotboll istället för djur. Du är en levande varelse och det är kaniner också.

• Redigerat 2025-03-16 17:33 av [Flodbis]
[rainsoughtflower]
1

#87 Hade nog inte satsat på hermelin som första kanin om du tvunget ska ha en unge..

mayhem87
0

#88 håller med där. Mayhem är alltid nära o runt mig men hon är väldigt dominant o gillar o va ifred i sitt rum,hon får komma till mig o jag jagar inte efter henne o detta är ju ngt som sker under hels dagen, man få anpassa sig efter djuret o inte bara räkna med att djuret ska göra o vilja samma som du. Hur hade du gjort om kaninen tex inte vill äta på morgonen o du ska till skolan?för de riskera o dö under tiden du är där om de matvägrar o de kan du inte bara lämna

Mvh Mayhems "hönsmamma"

[GTBLovesAnimals]
0

#90 varför då?

[Flodbis]
0

#92: för att hermeliner är inte bra första kaniner. Rätt många av dem är inte sociala och väldigt egna av sig. Sprätta och självständiga

• Redigerat 2025-03-16 21:25 av [Flodbis]
[GTBLovesAnimals]
0

Ok men dom är ju så söta

[rainsoughtflower]
3

#94: Tänk mindre på utseendet och mer på personligheten 😅

Vi rekommenderar hit och dit för att vi har erfarenhet av kaniner och vill inte att du ska bli besviken. Mycket bättre att skaffa en vuxen kanin som ni vet personligheten passar er och sen skaffa en unge senare i framtiden när ni har mer vana. Kaniner är egentligen jätte krävande djur, vilket många glömmer.

mayhem87
1

Men det är dom när de är större oxå. Personligen så tycker jag att kaniner är lika söta små som vuxna,o du måste inte lyssna på ngn av oss. Gör de som känns rätt för dig,tycker du är duktig som kollar upp saker o är frågvis,sen kan man inte alltid va nöjd med svaren man får. Men jag tror de flesta menar att du är ung så om du verkligen är intresserad av kaniner så är de bra med en som är lite större för o faktiskt veta vad man ger sig in på. Jag hade inte en aning att kaniner behövde så mycket som mayhem gör. Tänkte att hon bor i en bur,äter,bajsar o sover…Så är de inte alls. Hon behöver aktiveras dagligen,städa bur dagligen(har 3 toaletter till henne så bara de tar sin tid på morgonen)

Mvh Mayhems "hönsmamma"

[GTBLovesAnimals]
0

Ja men många skriver här på iFokus att sina hermeliner är så gosiga( på deras eget villkor såklart) plus att dom är så söta då

[GTBLovesAnimals]
0

#96 tack! Ok men jag vet att kaniner kräver mycket så det har jag koll på. När är det bättre så kommer jag hälsa på andra kaniner så jag vet hur det känns😀

mayhem87
1

#94 precis som du säger. Jag hade verkligen inte den uppfattningen alls. O jag gillar inte o dra jämförelsen men mayhem är mer åt hållet hund. Eller lite mer som ett barn,jag får inte sitta på telefonen vid vissa tider för då kräver hon uppmärksamhet. Ja men bara för något är sött så betyder de inte att de är snällt alltid,eller att de är enkelt. Som med kanin,är de ngt fel så behöver du åka till veterinären o de går fort. Katter o hundar kan man se vissa saker på lättare. O vill du ha en med mer päls så är de mycket mer o tänka på.
Mayhem har inte mycket päls men va nära o dö vid fällnings perioden nu för jag missat o lära mig om de

Mvh Mayhems "hönsmamma"

[GTBLovesAnimals]
0

Tack och jag vill ju helst ha en hermelin som inte kräver så mycket pälsvård

[GTBLovesAnimals]
0
Forumet för dig som älskar kaniner! Här kan du lära dig om avel, kaninraser, föda, hoppning, skötsel, genetik och massa mer. Det spelar ingen roll om du har kanin, har haft kanin, funderar på att skaffa eller inte ens sett en kanin! Alla är välkomna att fråga och diskutera i vårat forum. Välkommen!
Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.