kaninhoppningsfråga.
Har hört att man inte får hålla kopplet nära kaninens sele när man hoppar. Hur långt måste man hålla? är det typ 50cm eller något?
hoppas ni fattar, jag suger på att förklara..

jag vet inte eftersom jag inte hoppar så ofta, tävlar inte heller
ok, hoppas någon vet..

puttar

http://home.swipnet.se/~w-77537/khopp.htm
http://hos.sandnet.se/b-a.lonn/kaniner/kaninhoppning.htm
Kanske hittar ditt svar bland dessa.
Men jag personligen skulle säga att man inte ska hålla kopplet för nära kaninen just för att ge den utrymme till att utföra banan och för att kaninen inte skall känna sig osäker eller jagad av att ha någonting så nära. Rätta mig gärna ifall jag har fel…
Jag vet att vi måste göra så på våran kanin annars blir han tokig och stampar i marken. 
#4 Jag förstår varför man ska göra så men ville veta hur långt ner man får hålla så man inte råkar hålla där och blir diskvalificerad. ska kika in på sajterna, tack för tipsen! :)

Jag har för mig att i reglementet står det: "koppelhållande hand ska hållas minst 50 cm bakom kaninen" eller något sånt.. :P Om du håller för nära så lär du få en varning av domaren, det är inte särskilt troligt att du diskas av det =)

Finns såvitt jag vet ingen regel som säger att man inte får hålla si & så nära kaninen. Vissa kaniner gillar ju att bli "kort hållna", medans andra föredrar längre koppel.
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se
#6 ok, har för mig att det var det avståndet jag hört oxå.
#7 själv har jag hört det..

#8: Tror även det finns ett stycke om det i "kaninhoppning 2" boken, ska kolla ikväll.. (:

#7: Jo, men ifall du håller koloppelhållande hand mindre än 50 cm ifrån kaninen så står du ju nästan böjd över kaninen eller håller kopplet väldigt spänt ;p
Sen tycker jag inte att man ska ta denna regel så allvarligt, jag menar, om en kanin behöver korrigeras så lyfter man ju upp kaninen (och då lär ju inte handen vara över 50 cm ifrån kanienn :P)

Är kanske olika mellan SKHRF och KAF?
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se

#11: Juste, du tävlar ju inte inom SKHRF eller? ;P
okej ^^ tack för svaren :)