Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 2542 ggr
KajsaM
0

Ang. dubbelhaka.

När kaninen får dubbelhaka är det pga. att det är överviktigt eller? Glad

Sosso
0

Vad jag har förstått, ja. Men det kanske är ärftligt också.

Zvintos
0

Oftast beror en hakpåse (dubbelhaka) på övervikt.
Men sedan finns det raser som har stor benägenhet att få hakpåse.
Franska vädurar (honor) har tydligen ganska stor benägenhet att få det.
Har för mig det är enda rasen som får ställas ut med hakpåse, just pga detta.

Elino
0

jag vet att det är underhaka på hon kaniner

det skas vara det

min kanin har det annars är det nog över vikt för hanar

Elina.
0

#2: Det är inte bara franska vädurshonor som får ha dubbelhaka på utställningar. Jag tycker dock att alla kaniner, oavsett ras borde diskas om de har hakpåse.

Hakpåsen behöver inte enbart tyda på övervikt, hur lätt en kanin får dubbelhaka beror även på generna.

twinnie
0

Honor kan få det efter kull, eftersom de får extra mycket mat då. Men annars beror det på övervikt.

#3 Nej, de "ska" inte vara så.

Lizzan
0

Oftast beror det väl på övervikt.

emmsaaan
0

Min förra kanin hade det men det var typ bara päls.

KajsaM
0

Okej, Tack allihop! :)

MarHai
0

Kaniner ska EJ ha hakpåse.

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

pandabjorn
0

syrrans kanin har dubbelhaka men hon e långggggt i från överviktig xD ….en liten spinkis e va hon e <3

Trasdocka
0

Hanar får absolut inte ha det, medans man inte är lika sträng på det med honor. Sedan har nog det mesta annars sagts :)

KvirrZ
0

beror inte endast på övervikt

- Mvh Emma

Elino
0

#9 och #5 det e fler som sakt att det ska vara så!

Ledin
0

jag kan säga så här var hos vetrinären med våran franskavädur och jag fråga ang hennes haka och hon sa att det är rasen hon tyckte inte min kanin var fet utan hadde bra hull inte fet allså men häller inte mager utan bra hull. Sedan sa hon oxå att om hon får fetare dubbelhaka då ska jag tänka på vad hon äter och hur hon rör sig, mina bor i stora burar i uthuset där dom ahr tillgång till mycket yta och dom kan även gå ut när det är + grader ute i en stor gård.

Jojsan
0

#13 Men de ska inte ha dubbelhaka egentligen.

Sosso
0

#13: Då har dom fel.

Fly_
0

Jag skulle säga övervikt. Hade själv en kanin som hade dubbelhaka när jag köpte han. Det var en Löwen och normalt ska en löwen väga 1.5-2 kg och han vägde 5 kg… bantning blev det och dubbelhakan försvan…. Glad

FilippaQ
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en liten kanindam som har bra hull tkr jag men hon har en liten hakpåse, vill gärna bli av med den men vill inte dra ner på pelletsen då jag inte vill att hon ska bli för mager. men jag tror absolut inte att det något kaniner ska ha.

(på bilden : hon som kryper ihop under sin sitthylla, hakpåsen något synlig)