Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 635 ggr
Miiah
0

Fjäsk?

Ronja, min kaninunge som fyller 10veckor idag,
har börjat med att bita i träet på buren, när jag säger "nej!"
så slutar hon, men så slickar hon mig på fingret :P

är det så att hon fjäskar eller något?

flisan93
0

Jag vet inte om kaniner kan fjäska?;P

Underbarastebaby
0

hon biter väl i träet för att hon behöver "fila" tänderna

Fly_
0

Jag skulle avråda dig att säga nej till henne. Eftersom en kanins tänder konstant växer så måste hon få slipa ner dem genom att gnaga på trä annars är risken till att hon får för stora tänder som sedan måste slipas eller opereras hos veterinär.

Alla kaniner behöver något att gnaga på.

Alla djur slickar fingrar och fötter och anledningen till att dem gör det är för att få i sig salt eftersom vår kropp består av salt. Jag rekommenderar att du köper en salt sten åt henne för att inte riskera att hon får saltbrist.

Tina-A
0

Kaniner kan nog inte fjäska :) Att hon slickar på dig betyder att hon tycker om dig!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

[Niike]
0

Lägg in massa grenar i buren så gnagar hon förhoppningsvis på dem istället=) Slickar på dig gör hon för hon tycker om dig :)

Tina-A
0

#3: Det där stämmer inte. Kaniner får i sig tillräckligt med salt från deras mat och därför bör man inte ha saltsten till dom, just för att de får då i sig alldeles för mycket salt. Man kan ha saltsten till honor med kull men annars bör man inte ha det.

Fly_
0

#6 hmm den pelletsen jag använder innehåller ingen salt =S men å andra sidan min kanin hatar saltsten och rör dem inte.

Tina-A
0

#7: Det är för att dom egentligen inte behöver den :) Vissa kaniner kan dock inte kontrollera sig och käkar upp hela på typ en veckas tid, vilket inte alls är bra! Därför brukar man råda att inte ha saltsten.

Fly_
0

Hitta detta på Sveriges Smådjursvänner…Glad

Kaninens mat

"BASFODER: Kaninpellets, hö, saltsten och vatten ska kaninen ha dagligen. Hö ska alltid finnas i buren, även på sommaren då kaninen äter gräs! Hö behöver kaninen för sin matsmältning, och om kaninen inte har hö kan den bli mycket sjuk. Hö kan inte ersättas av halm."

http://www.smadjursvanner.com/viewarticle.php?id=12

Tina-A
0

#9: Lita inte på allt du hittar på internet :)

emmsaaan
0

grattis till henne förresten! :D

Fly_
0

#10 nej såg det nu, deras skötselråd på råttor skulle behövas skrivas om, mycket står det där som dem anser är bra får råttan men är igentligen skadligt för råttan. Glad

Miiah
0

tack för alla svar :)
men pinnar? vad ska de vara för pinnar? :P

Tina-A
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#13: Grenar från fruktträd brukar alltid gå bra, så länge de inte är besprutade. Barrträdens grenar (typ gran, tall), då kan du gärna låta barren sitta kvar (det är smaskens) :)

[Niike]
0

#10 Då kan hon ju inte lita på oss - detta är ju också internetFlört
#13 Lönn, hassel, körsbär, ask, gran, från fruktträd: päron, äpple.. mm :)

Tina-A
0

#15: Du har rätt ^^, Tänkte inte så långt..

Fly_
0

#15, gran och tall skulle jag avråda, gran och tall innehåller mycket kåda som är skadligt för kaniner samt att det innehåller Fenolsyra något som är källan till många dödsorsaker hos gnagare i vildmarken.

Kom också ihåg att det är oerhört svårt att torka gran och tall ifall man vill ge torkade grenar.

Tina-A
0

#17: Varken gran, tall eller en är giftigt och många kaniner gillar det. Tar man inte enorma grenar får man inte med sig kådan! Den finns snarare i den tjocka stammen :)

Fly_
0

#18 ok personligen skulle jag aldrig ge gran eller tall till min kanin pga fenolsyran som är giftig för kaniner liksom alla andra gnagare. Det är inte jag som säger det utan jordbruksverket och skogsindusrtin.

Försökte hitta texten igen där jag läste det men kunde inte finns den.

Tina-A
0

#18: Okej. Det har jag aldrig hört talas om, utan snarare motsattsen. Leta gärna upp där du läste det för i så fall är det jätteviktigt!