Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 502 ggr
emmsaaan
0

Hur gör ni på vintern?

Hallojs. Hur gör ni med era UTEkaniner på vintern?

1. Hur matar ni dom, med vad matar ni dom? Som vanligt bara? Hur mkt pellets?
2. Hur byter du vatten? Har du t.ex två skålar och byter? Hur ofta byter du vatten? Hur många vattenskålar/kaniner har du?
3. Hur hinner ni med på morgonen? Hur lång tid brukar du vara ute hos kaninen/erna? Jag hinner knappt med EN kanin, för låset brukar frysa fast…

Vääldigt konstiga frågor, men ändå, gör erat bästa & försök svara ^^

Elino
0

Jag har en inne kanin och som det låter så tror jag du har en uta kanin va?????

Pinacoladas
0

1. Som vanligt, ibland kanske liiite mer
2.Jag byter vatten ca 4 gåner/dag och har 2 vatténflaskor och 1 matskål var till kaninerna och sen har jag en fruktmatskål :)
3.på morgonen är jag där och fyller på hö och byter vatten i ca 20 min, och kollar kaninen, så de inte har några sår osv

emmsaaan
0

1. Jag brukar ge henne lite mindre grönsaker & mer foder. Hon harfri tillgång till pellets.
2. Jag har två skålar i plast. En står inne & den andra ute, sen byter jag skål & fyller på vatten 2-3 gånger om dagen. Jag har en PET-flaska, som jag häller i vatten i när jag har fyllt på nytt vatten, & låter flaskan stå så att det blir rumstemperatur.
3. Jag brukar vara ute hos henne 15-30 minuter beroende på hur bråttom jag har ^^

Elino
0

Men jag ger den allt som vanligt, byter vattnet varje dag (som man ska) , så mycket mat som en kanin ska ha. Ja de det som vanligt:)

[Niike]
0

1. Jag matar dem som vanligt .. Hö, pellets, grönsaker, grenar, vatten. På sommaren får de nästan ingen pellets eftersom de får gräs och så, på vintern får de lite mer:)
2. Jag har 1 skål till hanen, och 1 skål till de två honorna. Jag byter vatten 1-2 ggr/dag.
3. Jag ger inte kaninerna mat på morgonen, de får allt på kvällen. Jag är alltså inte ute något hos dem på morgonen, utan är där på eftermiddagen/kvällen istället.

emmsaaan
0

#4 Jag syftar mest på utekaniner men tack för svaren ändå ^^

emmsaaan
0

putt

ciss
0

1. _Hur matar ni dom, med vad matar ni dom? Som vanligt bara? Hur mkt pellets?
_Dom får 50ml Lottie Pellets i två skålar en gång om dagen, så totalt för dom 1 dl pellets. Fast då är dom ju två stycken också.

2. _Hur byter du vatten? Har du t.ex två skålar och byter? Hur ofta byter du vatten? Hur många vattenskålar/kaniner har du?
_Knackar loss isen och går in och fyller varmvatten i skålen för att få bort all is. Fyller sedan på med ljummet vatten. Har två skålar till dem, fyller på minst tre gånger per dag.

3. Hur hinner ni med på morgonen? Hur lång tid brukar du vara ute hos kaninen/erna?
Nu på lovet är jag ute med dem i några timmar på morgonen. När det är skola springer jag bara ut med maten, fodrar & klappar lite innan jag skyndar iväg. Då blir det bara några minuter.

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

Ync
0

1. Jag ger mina halva skålen ( jag har en väldit liten )
typ ½dl
2. Jag har en vattenskål (var) och jag byter två gånger om dagen, ibland mer.

1. vardag: Jag stiger up vid halv sju och vid sju har jag klätt på mej, sen hakar jag lite grönsaker&frukt och går ut med det och ger de pellets, jag tar in vatten skålarna när jag går in och ställer de i varmt vatten, sminkar mej och sen går jag ut med det och då pussas vi lite, (snarare jag som pussas)
    Sen går jag till bussen. :)
    efter skolan tar jag ut de.

Helg: Jag stiger upp vid 12tiden, (dagen innan får de lite pellets i skålen så att det inte blir så jääätte hungriga)
Då går jag ut och ger de pellets, frukt & grönsaker. Jag tar in vatten skålarna och byter och fixar.
Sen går jag ut med vatten och låter det dricka om de är törstiga, efter det tar jag ut de i en halv timma-en timma (beroende på väder) Senare på kvällen (före middagen) tar jag ut det igen-.

Trasdockaa
0

1. Hur matar ni dom, med vad matar ni dom? Som vanligt bara? Hur mkt pellets?
Hur? ehm, jag har en vattentät hink med lock som fodret ligger i ;) jag blandar eget foder, lite allt möjligt i men grunden är stampepellets, nypon, nässlor, ekollon, lite solrosfrön, 4 olika sorters säd osv osv. Under vintern får de mer pellets beroende på om de har svårt att hålla vikten eller inte. Eftersom mina fluffbollar aldrig sitter still om dagarna utan racar runt som tókar i hagarna så får de ca 1 dl av den blandningen, och min stora korsning får 2,5.
2. Hur byter du vatten? Har du t.ex två skålar och byter? Hur ofta byter du vatten? Hur många vattenskålar/kaniner har du?
Kastar ut is/vatten i en slaskhink (blir så halt om man kastar det på tomten ;) ) sedan har jag alltid vattenflaskor som sitter om det är töväder, men annars slår jag ur isen och fyller på nytt vatten i skålarna. Jag byter 1 gång på morgonen, när jag kommer hem från plugget och sen på natten när jag går och lägger mig. Jag har 1 vattenskål per kanin, så 7 stycken :)
3. Hur hinner ni med på morgonen? Hur lång tid brukar du vara ute hos kaninen/erna? Jag hinner knappt med EN kanin, för låset brukar frysa fast…
På morgonen tar det väl 5 min att ta med vatten i kanan ut, fylla på flaskorna/skålarna och fodra :) Det blir bara någon klapp på huvudet på morgonen, mer än så hinns det inte.

Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)