Kanin iFokus

Kanin

Etiketterbeteende-hälsa-och-skötselbråkar
Läst 57 ggr
elsa00
0

Ihop sättning

Hej!
För snart 1 månad sen behövde vi ta ett snabbt beslut att låta min fina hane somna in. Han bodde tillsammans med en kastrerad hona och de fungerade jättebra ihop. Tidigare bodde de med en annan hona som också är kastrerad i ungefär 1 år, men de jagade henne mycket och hon blev stressad. Hon är även långhårig vilket gjorde att henne päls inte tålde snön, hon fick massa tovor vilket gjorde att vi tog in henne och nu har hon bott frigående i mitt rum i 1 år.

Efter att min hane gick bort vill vi inte att ena honan ska bo ute själv, så vi försöker få ihop henne med honan som bor inomhus. För cirka tre veckor sedan testade vi att sätta ihop dem, de bråkade och jag behövde ibland gå emellan. Ena honan som vanligtvis är lugn bråkade och var mest på. ( honan som bråkade mest var hon som bor inomhus och blev jagad av de andra två när de alla bodde tillsammans)

Nu har de bott med galler mellan varandra i cirka 3 veckor och de fungerar helt okej utom att ena honan nafsar mycket genom gallret. Ibland kan de nosa på varandra och inte göra något, och de kan även ligga och vila bredvid varandra vid gallret. Vi har försökt varje dag att sätta ihop de på en neutral yta, men honan som nafsar rycker mycket tussar från den andra och de bråkar ganska mycket. Vi ser inte direkt några framsteg i ihopsättningen efter snart 3 veckor.

De har ju bott med varandra för cirka 1 år och det fungerade, utom att hon blev jagad ibland. Men de kunde även mysa och tvätta varandra.
Så det borde gå att få de att bli vänner igen.

Hur tycker ni att vi ska göra? Ska vi låta de bo tillsammans med galler mellan varandra tills hon slutar nafsa andra kaninen genom gallret. Och sedan låta de göra upp vem som bestämmer? Eller låta de bråka lite varje dag för att de ska bli kompisar?

Jag har läst på mycket och testat olika metoder men inget verkar funka!

Maleficum
0

Är dem kastrerade? Kastrering kan hjälpa då de slipper jobbiga hormoner som kan ställa till det (dock ingen garanti då även personkemi kan spela in men ofta blir de lugnare och mindre territoriella).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

elsa00
0

#1: Ja, båda är kastrerade!

Maleficum
0

#2: Kan vara så att de helt enkelt inte passar som individer tyvärr. Men ibland kan det även ta riktigt lång tid innan man kan få dem att gå ihop.
Skynda långsamt. Kanske de behöver bo bredvid varandra under en längre tid.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

elsa00
0

#3: Tack så mycket för svar!