Kaninmums!
Här är en tråd där man kan skriva vad man brukar ge sin/sina kanin/er när de fyller år eller vid andra tillfällen.
Jag har kommit på en liten kanintårta som jag tror att Wille (min kanin) skulle älska. Man börjar med att ha ett knäckebröd, och på det knäckebrödet brer man på banan. Ovanpå det så lägger man ett lager med vitkål och sen morotsskivor. Sist men inte minst river man lite äpple och strör över och sen är tårtan fulländad! =)
Nu kan ni skriva era egna recept och ge andra tips? och ideér! :D

Jappo ÄLSKAR Knäckebröd ;) Men hon gillar inte riven morot..
Det här fick Zvinto när han fyllde 3 år (6 maj iår).
Denna "tårtan" innehåller:
- gräs
- maskrosor
- andra sort blad (kommer ej ihåg vad de heter)
- sallad
- gurka
- banan
- smulat knäckebröd
- maskrosblomma som dekoration

ååå tårtan låter god ska testa den 23 mars då min penny fyller ett år!

#2 Åh, va fin :) en liten kanindessert ^^
Till jul brukar de få:
sallad
gurka
morot
äpple/päron
banan (färska eller torkade)
knäckebröd (smulat)
russin
majs
Är inte världens nyttigaste, men vad sjutton gör det när de bara får det 1 gång/år. =)
Får ju iofs även liknande när de fyller år, ev melon i beroende på årstid.
Så 2ggr/år kan de få detta. =)

Mumsmums, till jul ska jag torka banan och äpple och hänga upp i Willes bur :)

Jappo ska då detta till Jul (Eller ja lördagen före eftersom jag inte är hemma på Måndagen)
- Knäckebröd
- Torkad banan
- Torkad morot
- Torkad brocoli
- Ärtplantor
- Morot
- Äpple
;) Jag har också gjort en tårta när hon fyllde 5 månader ;)
Recept:
- Knäckebröd
- riven morot
- gurka
- Salladsblad
Jag tog ett knäckebröd med rivenmorot som ett lager över det sen la jag salladsblad på det och la gurkor ;)

Har inte bestämt mig ännu vad kaninerna får till jul :)
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se
Det låter smaskens!
Jag ska nog prova något av det dära "recepten",
fast jag kommer nog mäst att ta ideer från dem! :)

#9 Vad bra! Det var meningen ;)

Putt
Vid speciella tillfällen (typ midsommar när vi firar deras födelsedag och julafton) så brukar de få en skål fylld med kaninmat, urgröpta äpplen med godis i, morotsbitar (klyftor typ, inte skivor för de äter inte gärna det), sallad/maskrosblad beroende på årstid, äppelskivor m.m.
Har även lagat "morots-gurkbollar" åt min förra kanin, men råttorna gillade det mer än han så det fick bli deras festmat :) . Kommer inte exakt ihåg receptet, men det var typ havregryn, gurk- och morotsbitar och vatten som man gjorde ihop till en deg/smet och sen tillagade så att det blev som chokladbollar men för kaniner typ :)
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)
Kom nu på ett till "recept". :)
En gång gjorde jag en knäckebröds"tårta" till min förra kanin. Jag mosade en banan och bredde på två knäckebrödsskivor och hade morotsskivor och gurkskivor som "fyllning" och ovanpå tårtan lade jag salladsblad och kaningodis. Det var gott tyckte Rabba (kaninen) :)
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)

Här är recept på havregryns-blandning :]
Havregrynsblandning
5 portioner
Du behöver:
½ dl Havregryn
1 dl vatten
1 banan
½ - 1 paprika
1 knäckebröd
Extra:
Lite persilja
3 vindruvor
1 äpple
Gör såhär:
Lägg havregrynet och vattnet i en skål och ställ in det i mikron i 1-2 minuter. Hacka/mosa undertiden de övriga ingredienserna till små bitar. Har du extra-ingridienserna så hacka/mosa dessa med. När havregrynet och vattnet blivit till havregrynsgröt, häll i alla ingredienser och mixa tills det blir en kladdig gröt.
Om djuren äter pellets, blanda ner dessa i gröten. Klart!