Kanin iFokus

Kanin

Läst 53 ggr
Kaakan79
0

Magbekymmer!

Jag undrar om någon skulle kunna ge mig några råd angående mina kaniner. 
Jag skaffade i juni tre belgiska jättar, 2 flickor och en pojk ur samma kull. De är födda 1/4. Dessvärre har de haft en del problem med sina magar och jag är ständigt orolig över dem. De gäller framför allt de två flickorna. De har haft magont vid ett tillfälle vardera. Vid första tillfället kände veterinären inget konstigt i magen och båda har blivit bra igen efter en omgång smärtstillande. Ytterligare en sak som jag undrat över är att en av honkaninerna ibland har bajsat enstaka mycket stora och avlånga pluttar. 

Den första tiden utfodrade jag dem med fri tillgång till pellets då både Evidensia och Agria skrivit att man kan göra det. De fick också mängder med bladgrönsaker, löv och gräs dagligen. Jag köpte hö från en bonde som de alltid hade tillgång till men det var mest en av kaninerna som åt någon betydande mängd. 

Efter att läst på vidare och fått råd började jag trappa ned pelletsgivan. De får nu max 2 msk pellet per kanin och dag fördelat på morgon och kväll. Jag har även relativt nyligen börjat trappa ner mängden bladgrönt. Nu får de en halvfull skål på kvällen att dela på. Samt grenar från ex, hassel och vinbärsgrenar. 

Sista gången en av mina honkaniner blev dålig var för ca 2-3 veckor sedan, hon hade mycket ont och det bubblade i magen. Efter veterinärkontakt och smärtstillande var hon återigen på gott humör. Jag försökte undersöka alla tänkbara orsaker. Jag misstänkte bl.a. de senaste höbalarnas kvalitet och provade en annan bondes hö men det lockade dem inte särskilt mycket. Hon är dessutom lite vild och har vid några tillfällen lyckats komma åt kattmat och matrester från diskbänken. 

För knappt en vecka sedan köpte jag "Smaskigt hö" (Lupus) från zooaffären. Alla 3 kaninerna blev som tokiga och började äta hö som aldrig förr. Deras bajs förändrades direkt och ser nu betydligt friskare ut, stora, ljusa kulor med tydliga höspår. Tidigare har de varit mindre, hårdare och mörkare. Dessvärre har deras magar dock också börjat kurra och det bubblar, framför allt hos tjejerna.
Jag har köpt Pro-fibre och lägger dagligen till lite grann ovanpå deras pellets. När jag hör att det kurrar ger jag dem miniform vilket verkar hjälpa. Har också provat att ge dem Diarsanyl då och då. 

Nu undrar jag om deras känsliga magar kan vara en konsekvens av alla de kostförändringar jag gjort? Eller ska jag vara orolig över att det är något allvarligare problem med deras matsmältningssystem? Min ekonomi är just nu ganska ansträngd av alla olika inköp, inte minst kostnaden för allt hö. Tycker ni att jag kan avvakta och se om det lugnar ner sig? Eller bör jag snarast kontakta veterinär och ev beställa hem Kollamasken? 

Jag skulle vara jättetacksam för svar! Jag älskar mina ninisar och är konstant orolig över dem och grubblar över alla tänkbara orsaker. 

Kaakan79
0

Kanske ska tillägga att de vanligtvis är glada, aktiva och nyfikna kaniner. Men att de redan, sen jag skaffade dem för 3-4 månader sedan, hunnit ha haft magont vid 2 tillfällen och att de nu har kurrande magar tycker jag känns som oroande ofta.