Döv kanin
Nu ska jag fråga er andra här om ni har någon erfarenhet av att ha en döv kanin?
Min nya hona var hos veterinären igår, och hon sa att hon misstänker att hon är döv. Klappade i händerna bakom henne osv och verkade anse det sen.
Och faktum är att lilla honan inte brydde sig ett dugg om dammsugaren första gången den var igång, trots att den är väldigt högljudd tyvärr, utan hon sprang istället fram till den och var nyfiken!
Och då har hon förmodligen aldrig hört eller sett en dammsugare förut då hon är uppfödd utomhus.
Vår hane är livrädd för dammsugaren och gömmer sig direkt däremot.
Hon verkar också vara lättskrämd, alltså överraskad när man kommer.
Dessutom så hänger hon alltid på hanen när det är pellets t ex, alltså om jag skakar påsen så kommer han som en kanonkula från sin sovplats under sängen, medan hon kommer efter och liksom rör sig som honom och tar sitt huvud där hans är som för att kopiera.
Hon kommer aldrig först.
Sen så är hon som en dammsugare själv också, ständigt nosen i golvet och verkar styras av luktsinnet helt, hanen har aldrig varit sån.
Hon är helvit dvärgvädur med blå ögon och enligt veterinären så är de oftare döva. Men hon skulle klara sig bra sa hon, särskilt som hon har en kamrat och lever inne.
Det gäller bara att ta normalt hänsyn till de familjemedlemmar som har någon form av handikapp.
Vi har haft en blind kanin och en synskadad och förståndshandikappad katt. Katten blev 14 år och hur gammal kaninen blev har jag tyvärr glömt.
Lycka till! Det är med djuren som med människor, även de handikappade kan vara till stor glädje.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
Döva kaniner brukar klara sig bra men man får anpassa sig lite och ha det i bekatning. Ofta kan de känna vibrationer i golvet så man kan knacka lite i golvet för att få deras uppmärksamhet och så får man ju såklart tänka på att inte "smyga sig på" så de blir rädda när man helt plötsligt dyker upp i synfältet (tex kanske man får "stampa" lite hårdare i golvet).
Har haft en blind kanin (han blev nästan sju och var blind sen 7 månaders ålder) och de som inte visste om det kunde inte märka det på honom vid första anblick.
De anpassar sig och lär sig ganska fort rutiner och hur saker funkar och med en kompis att följa blir det ännu bättre. Kanske hon till och med kan hjälpa er tidigare kanin att saker som låter massor inte behöver vara farliga.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Jag har en kanin med nedsatt syn. De lär sig otroligt fort.
Hörseln klarar de sig utan. Bara man inte kommer fram för fort utan så de har en chans att notera att man kommer
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
Tack för era svar!
Ja man får försöka komma ihåg att hon inte hör och att hon ser en när man kommer.
Och att hon naturligtvis kan vara försiktigare pga att hon inte hör.
Tror hon anpassar sig själv automatiskt, är mycket under sängen pga att hon känner sig naturligtvis tryggare där, kollar hela tiden vad hanen gör och däremellan använder hon luktsinnet väldigt mycket.
Hon vet ju inget annat.
I övrigt verkar hon frisk iallafall.
Hoppas du får mycket glädje av henne i många år och detsamma önskar jag henne att hon ska få ett bra liv hos dig.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973