Foder?
Hejj!!
Har en liten kanin tjej på ca 7 månader, vad för foder rekommenderas? Nått speciellt märke? Vill ju inte ha massa onödigt skit i fodret, vill att det ska vara bra och nyttigt. Pris är skit samma bara det är vettigt. Vad använder ni? Och vad för foder rekommenderas till en vuxen hane? Han får inte alla mycket, bara lite granna i sina leksaker till sysselsättning och sedan ibland på vinter halvåret när det ej finns lika mycket grönt att plocka (han får självklart nyttiga kruk kryddor etc då också soooo don’t worry)
Jag har gett Versele-lagas Cnui Complete och även Brits kaninfoder till mina.
Supreme selective ska också vara bra men har själv aldrig gett.
Burgess excell har jag för mig ska vara bra (aldrig gett) och Oxbow (gav för många år sedan men föredrar de andra som är lite mer närproducerade).
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Höet ska vara väldoftande, inte damma, grönt och helst grova långa strån.
Till ungar ges gärna alfalfahö, iaf en del. Innehåller mer protein som de behöver när de växer.
Även dräktiga och digivande honor kan med fördel ges alfalfahö liksom nyopererade kaniner, te x nykastrerade då det är väldigt smakligt och som sagt innehåller mycket näring.
Men vuxna friska kaniner ska inte äta rent alfalfahö eller alfalfapellets annat än möjligen som godis nån enstaka gång.
Jag ger just nu oxbow pellets med just mer alfalfa till min nya kaninungehona.
Blandningar med andra sädesslag rekommenderas inte för kaniner, utan enbart ren pellets och inte för mycket utan bara som tillskott, hö av bra kvalitet ska alltid ska finnas obegränsad mängd.
Vuxna kaniner behöver inte kraftfoder, bara kryddor och bladgeönt+hö;)
Om någon sårar dig tar det 43 muskler för dig att göra en sårad grimas men bara 4 för att slå till den jäveln! Stå upp för dig själv och ta ingen skit;)
#3: Asså grejen är att han bara får några få pellets, knappt en matsked utan bara några små bitar då han blir så jäkla avundsjuk på min lilla tjej, så brukar slänga några få i en ”snuffelmatta” till honom, kryddväxter och sånt är så lätt för honom att hitta, och tror de är mycket bättre att ge nyttig mat i en sån leksak än godis med massa socker och sånt i, han får alltså inte pellets som måltid utan mer sysselsättning då han älskar att nosa i sin snuffel 🤯
Men ska försöka hittta andra lösningar sen när min lilla tjej kommer i åldern så hon ej behöver pellets längre, när dom liksom kan äta 100% samma kost, håller även på att vänja in hennes mage på kryddväxter och annat nyttigt
#2: Dom får självklart nytt fräscht hö ofta, hö finns alltid rikliga mängder av, och pellets är inte deras ”huvud” foder
:)
Är lite svårt när man har en vuxen kastrerad som inte bör äta för mycket kraftig föda och samtidigt en liten (min nya är 3,5 mån) som behöver få i sig mycket näring och oftare. Dessutom tränger han bort henne då och vill äta först.
Han vill ju också ha om han ser att hon får…
Man får smyga lite och ge honom något annat som är bättre för honom.
#3:
Ja veterinärer säger ofta att vuxna friska kaniner kan äta bara hö av bra kvalitet och näring.
En del rekommenderar tom det om en kanin har ofta återkommande magproblem eller inte äter sin blindtarmsavföring.
#2: Men om hon är 7 mån behöver du ju inte ge henne pellets heller eftersom att hon är vuxen:)
Om någon sårar dig tar det 43 muskler för dig att göra en sårad grimas men bara 4 för att slå till den jäveln! Stå upp för dig själv och ta ingen skit;)
Jag ger torkade örter som godis, det är lätt att sätta i snuffelmattor o andra aktiveringsleksaker.