Gurglande mage
Min kanins mage har börjat gurgla/låta mycket och högt idag, han är lite loj, men inte alls mycket, han dricker och äter som vanligt och skuttar runt en del. Är detta farligt? Känns som att han har ont i magen, finns det nått man kan göra hemma? Kan ju vara gaser i magen kanske??? Kaniner pruttar ju inte så kan man få ut gaser på annat sätt? tips??
Eller måste man akut till veterinären???
#0: han är överviktig, håller på att banta honom just nu- han har extremt lätt för sig att lägga på vikt
Att kaniner inte kan fisa är en seglivad myt (som jag inte har någon aning om vart ifrån den kommit). Hade de inte kunnat fisa hade de inte heller kunnat bajsa.
Problemet är dock att de kan ha svårt att få ur sig gaserna och eftersom de oftast gör ont vill de inte röra sig (vilket hjälper till) och vill inte alltid äta (vilket gör det sämre när ingen mat kommer och kan "putta på").
Verkar han ha ont i magen så kontakta veterinären så fort som möjligt så han kan få smärtlindring (kan fort bli allvarligt när det kommer till magproblem hos kanin).
Se också till att han får i sig vätska och ordentligt med hö (vill han inte äta hö så stödmata med critical care) och se till att han rör på sig (låt honom dock få vila också).
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#2:
Uppdatering:
Masserade hans mage igår kväll och så har jag sett till att han fått sig hö och vatten, han verkar må bra nu igen, hans mage låter inte, han hoppar som vanligt, dricker och äter själv och verkar allmänt glad 💕
#3: Vad skönt han mår bättre! För säkerhets skull är det nog ändå bra att låta han gå på hödiet några dagar och sen försiktigt introducera annat han brukar äta.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Till nästa gång kan man ge Minifom, det är inte farligt om man ger det utan att det behövs:) Tur att han mår bättre! Min kanin kan också puttra lite i magen och då har jag gett honom några droppar Minifom, masserat magen och låtit honom gå på hö.
Om någon sårar dig tar det 43 muskler för dig att göra en sårad grimas men bara 4 för att slå till den jäveln! Stå upp för dig själv och ta ingen skit;)