Kanin iFokus

Kanin

Läst 99 ggr
Hermes&Vilda
2024-08-08 21:08
0

Problemkanin

Tror jag lagt upp några trådar om min rädda kanin Hermes. Innan var han och kompisen ute men nu inne. Iom att de bor inne har Hermes blivit mycket tamare. Men han är fortfarande väldigt väldigt rädd ibland. Dock får han knappt dåliga perioder längre. Under de perioderna var han väldigt rädd. Hermes är inte i smärta, eller egentlig kan han vara det då man inte gjort varenda undersökning i världen hahah. Men han är hälsokollad. Hermes blir efter att han blivit upplyft, kloklippt, borstad och bara hanterad helt okej. Lite rädd bara, man får inte klappa men han kommer och tigger bananbit. Då jag lärt han att det får man alltid då. Sedan dagen efter är han betydligt räddare, vill absolut inte bli klappad. Du får inte närma dig honom, då springer han runt och stampar och sätter sig och hyperventilerar. Dagen efter det är det värre. Detta kan pågå i någon vecka. Ibland 2. Men sedan måste man hantera han igen, och så blir det jobbigt igen… Under periodena man inte hanterar han är han helt okej. Man får klappa men helst inte närma sig honom ibland. Då går vi och hyperventilerar och stampar och är rädd i någon dag. Så lite rädd är han alltid men inget som han lider av på samma sätt.

Så hur lyfter man en kanin som måste hanteras pälsvård etc. Hur får jag han att lugna sig dagarna efter. Vill också bara tillägga att om man åker i 5 m transportbur dör man också. Även om man älskar att bete gräs ute, som man får om man går in i buren. Dessutom får man inte bete sig skumt typ ge han pellets och locka han mot dig då kanske du tar han och dödar honom. Om man stänger in han i ett rum för trickträning utan kompisen så får han panik och hyperventilerar i ett hörn. Fast man får pellets och egentligen gillar att träna tricks. Inte saknar han kompisen heller han ogillar bara mig. Några tips? på vad jag ska göra för att förbättra hans liv, han är ju rädd hela tiden typ, tycker synd om honom. Jag har testat typ allt.

Sedan kan det tilläggas att han inte är alls rädd i vissa situationer. Typ när jag säger argt nej för att han äter upp mattan. Nej då biter man i sin ägare för så gör min kompis Vilda. Och juste jag fattar inte heller varför jag biter på mattan men Vilda gör det… Detta är faktsikt lite charmigt ändå. Men inte att han kommer fram och biter mig för att Vilda gör det. Hon är hopplöst fall, hon är arg i själen hahaha. Men hon gillar mig, det är bara att akta på dig så biter hon dig inte. Hon biter också för att hon leker. Detta är dock inget problem det jobbar vi med, inte bita ägare heter det… Hoppas någon har tips?!

Maleficum
2024-08-09 17:21
1

Om du kan fixa en lugn plats där han kan ta sig till själv och ha tex en speciell matta där (eller annat halkfritt underlag) och träna honom att sitta där och sen försiktigt öva på att borsta, ta på tassar och liknande (och han har en chans att hoppa iväg om han tycker det är jobbigt) så kommer hans självförtroende öka och han kommer bli mindre nervös (är så jag gjort med min nuvarande kanin som får panik av att bli fasthållen men kräver massa pälsvård då hon är långhårig och lätt får tovor).

Brukar göra en skål med lite krossad pellets (plus krossad höpellets) och ibland lite hel havre och låta henne äta medan jag fixar. Hon kan sitta och låta mig försiktigt lyfta upp framtassen en bit och leta fram en klo för att klippa. Ibland tycker hon saker är mer jobbigt och hoppar iväg och då får hon göra det och så testar vi igen vid ett annat tillfälle (eller nästa dag).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Hermes&Vilda
2024-08-10 09:26
0

#1 När Hermes blir så pass rädd alltså stampar och springer runt och sätter sig och hyperventilerar vad gör man då? Sätter man sig när och erbjuder godis eller?

Också innan han hinner bli så pass rädd, och han bara springer iväg vad gör man då? Ska man då visa han att man inte skulle göra något. Men egentligen har han ju ofta rätt när han blir rädd, för då har han smitit när jag försökt plocka upp han. Så ska man då strunta i att klippa klorna och försöka dagen efter då eller?

Maleficum
2024-08-10 20:21
0

#2: låt honom vara ifred så och låt honom komma tillbaka i sin egna takt och har han blivit rädd för något du försökt göra så vänta och försök en annan dag. Helst backa några steg också om du kan (tex öva på att det bara röra honom och ge godis).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu