Mystisk diagnos...
Hej!
Jag har en kastrerad dvv-hane på 2 år som har börjat uppvisa lite olika diffusa symtom. Det började med att han slutade äta sitt nattbajs i mars iår. Jag avvaktade i någon dag, men han fortsatte att inte äta sitt nattbajs. Då tog jag bort hans pellets, och avvaktade i ytterligare några dagar. När detta inte heller hjälpte ringde jag vet. för rådgivning. Vet. rekommenderade att jag avvaktade i ytterligare någon vecka, men att vi skulle boka en tid några veckor framåt i tiden ifall han ändå inte blev bättre.
När det väl var dags för den inbokade tiden var han inte bättre. Temp var något hög, och lever och njurvärdena var lätt förhöjda, men inget som kunde förklara hans magbesvär. I samråd med vet. satte jag över honom från Sience selective house rabbit till sience selective fibafirst och tog med ett kolla masken-kit med hem. Efter foderbytet och ytterligare några veckor var han fortfarande inte bra och kolla masken var negativt, så jag åkte till vet med honom igen. Tempen var normal och njurvärdena var återställda. För säkerhets skull beställde vi ändå tid för ultraljud av mage och blindtarm, men ultraljudet visade inget onormalt. Jag började såklart bli fundersam över vad det här var för något, men så plötsligt blev han bara bättre en dag, och har inte haft några besvär sedan dess.
Nu har han börjat fälla i stora tussar, vilket han inte brukar göra när han fäller för att byta päls, och dessutom är det ju mitt i sommaren och inte dags för fällning riktigt än. Han har också inom ett väldigt kort tidsspann huggit efter både mig, min mamma och min pojkvän, vilket han aldrig gjort tidigare. Nu slutade han också att äta sitt nattbajs för några dagar sedan.
Mina tankar går mot någon bristsjukdom, men jag ville kolla här om någon har en idé om vad dessa till synes orelaterade symtom kan bero på? Jag är så rädd att han har ont med tanke på att han börjat bitas… Jag ska ta kontakt med vet. igen för att se om det finns någon undersökning som vi inte gjort som skulle kunna vara aktuell i den här situationen, men kanske är det någon här som redan vet vad han lider av! Tacksam för all hjälp!
Hej!
Om det är så att han får mycket grönsaker/grönt så kan det vara anledningen. Då kan det bli större mängder nattbajs och de äter då bara det de behöver och inget mer :)
Testa att ta bort/ge VÄLDIGT SMÅ mängder grönt och pellets ett tag och ge honom bara hö (av bra kvalitet)? :)
#1: Han får inte särskilt mycket grönt just nu, men ja, jag borde ju ta bort pelletsen igen! Testade det första gången men då hjälpte det inte, så jag har bara inte tänkt så långt den här gången hehe. Om hans mage nu är upprörd igen är ju bara hö och vatten snällast mot magen såklart.
Håller tummarna för er båda 🌸