Spänd mage
Min kanin har lite spänd mage, den känns lite uppblåst, han äter bra med hö och godbitar ibland. När jag har kännt på magen och den har varit spänd har han fått gå på enbart hö i nån vecka. Ibland så går spändheten ner och ibland inte, hans pluttar är ibland ljusa när han har gått på hö och mörkare efter att han har fått äta lite pellets.
Men den magen är för det mesta spänd, jag vet inte om jag inbillar mig att magen är spänd. Mina tidigare kaniner har inte haft magproblem, när han ligger ner så ser det lite ibland ut som om han trycker magen mot marken men sen kan floppa på sidan.
Om någon sårar dig tar det 43 muskler för dig att göra en sårad grimas men bara 4 för att slå till den jäveln! Stå upp för dig själv och ta ingen skit;)
- Redigerat 2024-07-26 14:57 av BamseLepusM
Om han kastar sig på sidan i välbehag så mår han nog bra.
Har de ont brukar de vilja ligga stilla.
Men du känner din kanin bäst.
Du kan kanske chatta eller ringa och rådgöra med veterinär om du oroar dig.
Men äter han med god aptit och rör sig mycket och bajsar normalt så är det nog ingen fara.
Tack, han ska ju kastreras snart så då tänkte jag fråga vet. Ja, jag tänkte också att det nog inte var något eftersom att han skuttar, äter och bajsar fint, men var ändå lite fundersam. Tack för ditt svar! :)
Om någon sårar dig tar det 43 muskler för dig att göra en sårad grimas men bara 4 för att slå till den jäveln! Stå upp för dig själv och ta ingen skit;)
Som tidigare har skrivit så borde det inte vara något problem så länge han rör på sig, äter och bajsar normalt. Min ena kanin har haft allvarliga magproblem två gånger och då har hon varit uppblåst, legat stilla och tryckt magen mot marken och inte velat äta/bajsa. Det vi fick göra då var att stödmata henne med Critical Care. Så är du någon gång orolig och din kanin får dessa symtom så rekommenderar jag att du köper det och testar om det blir bättre! :)