Kanin iFokus

Kanin

Läst 92 ggr
Aja85
2024-07-21 08:24
0

Koccider

Hej!
Läste nyligen om Koccider. Hade ingen aning om det fanns sånt. Undrar vad ni med erfarenhet har gjort med Koccider. Skiträdd att min ska ha det! Läste att kaniner kan ha det utan symtom. Ska skicka in träckprov nästa vecka, men jag vill vara förberedd om han har det. Han är en omplaceringskanin, så jag vet inget om var han kommer ifrån, hans mammas hälsa osv. Han är ca 1,5år och jag adopterade honom för en månad sedan. Har ni varit med om Koccider många gånger? Hur har ni sanerat? Han är en frigående kanin i min lägenhet. Hur i hela friden sanerar jag hela min lägenhet?!

Fridaaaa
2024-07-21 08:33
1

Haft många kaniner, nej varit med om det endast 1 gång.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Aja85
2024-07-21 08:34
0

#1: Ok. Hur gjorde du med sanering? Hade den symtom? Dog den?

• Redigerat 2024-07-21 08:35 av Aja85
Zvintos
2024-07-23 08:12
0

Haft kaniner i många herrans år och hittills inte varit med om det. Fick tillbaka kaniner från min uppfödning som omplacering, där honan var väldigt mager och jag ville utesluta parasiter, men det visade helt normalt. En viss mängd kan de bära på utan att det innebär att de är sjuka. Står så här på SVAs sida: "Eftersom det är många kaniner som bär på koccidier utan att vara sjuka är påvisande av koccidier i träck inte lika med att de är sjuka på grund av koccidierna. Kliniska symptom ska kopplas ihop med förekomsten av koccidier i träck för att få en misstanke om att kaninen är sjuk på grund av koccidios."

Maleficum
2024-07-23 20:51
0

Min nuvarande kanin har behandlas för koccidier trots att hon hade en "obetydlig" mängd men det var enbart då hon hade så mycket skumma symptom med bla magen (hade hon varit helt frisk i övrigt hade hon inte blivit behandlad för det var sån liten mängd de hittade).

Gav behandling och såg till att hålla toalådan så ren som bara möjligt (plocka bort bajs så fort jag såg det) och städa lite mer noga precis efter hon fått sin medicindos (frigående inne) men annars gjorde jag inget speciellt.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu