Boende utekanin
Vi har precis flyttat till hus och dottern vill ha kaniner. Jag vill beskriva min plan för boende till kaninerna för att se om det är något som inte blir bra enligt ett kunniga. Vi har ett oisolerat uteförråd utan golv. Jag skulle vilja ställa lastpallar på marken där inne med skivor uppepå. Sen täcka det med hö (eller halm?). Förrådet har ett fönster, fast ganska högt upp, men det kommer iallafall in lite ljus. Tänkte göra en lucka i väggen med Hage utanför. Hagen ska få tak på vintern. Och hade tänkt ha ett litet kaninhus inne på "golvet" fylld med halm. På så sätt får de en innehage, en utehage och ett krypin. Räcker det eller kommer det bli för kallt på vintern om det bara är en lastpall högt?
Tack!
#0: Jag skulle säga att boendeytan borde vara minst 10 cm ovan mark för att undvika att kyla tar sig igenom. Har haft kaniner utomhus i 10 år och de har en Hage på 12 kvm och en större bur i hagen som de får vara i på natten (för att undvika rovdjur). I buren har de alla förnödenheter; hö, halm, vatten och toalett. Vi har även gjort ett nättak över hagen för att på så vis undvika rovdjur. Din plan låter helt okej och de kan nog fortfarande ha förrådet som en yta att vistas på, men att ni kanske ska ha en "vanlig" bur inne i förrådet där de kan vistas under nätterna? Rätt så viktigt också att golvet är helt inne i förrådet så de små stackarna inta skadar sig på något. Kaniner är mycket känsliga djur.
Hoppas det hjälpte!