Kanin iFokus

Kanin

Etikettermat-och-utfodringbeteende, hälsa och skötselmat och utfodringkaninvärme
Läst 159 ggr
Alexis_351
0

Få kanin att dricka mer vatten?

hej!
undrade om någon hade några bra tips? på hur man ska få kaninerna att dricka mer vatten/få i sig mer vätska. Har haft sjukt varmt nu (ca 30 grader) i flera dagar i sträck och även om kaninerna har tillgång till vatten så dricker de inte så mycket :( äter ju gräs å annat grönt men undrade om det var något annat jag kunde göra för att få i dem vätska nu när det är så varmt?

Maleficum
1

Äter de mycket gräs kommer de inte behöva dricka så mycket.

Erbjud flera olika skålar placerade på olika ställen för att bjuda in till mer drickande. De vet ju själva hur mycket de behöver (de svettas ju inte som vi gör så de behöver inte mer vätska på det sättet vi behöver när det är varmt. Bättre att försöka erbjuda så svala platser som möjligt för dem).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Jillyana
0

om kaniner kan äta vattenmelon kan det funka som en bra "godisbit" när det är varmt. Min hamster ÄLSKADE vattenmelon, speciellt på varma dagar

Maleficum
1

#2: En liten bit ibland kan man ge men skulle inte ge dagligen (inte när det gäller någon frukt).

Som sagt reglerar de ju vätskeintaget själva så länge de har vatten tillgängligt (och lättare för dem om man har på flera ställen, tex har jag skål i köket och i sovrummet samt en vattenflaska som sitter i transportburen som alltid står öppen i vardagsrummet).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

• Redigerat 2024-06-27 00:43 av Maleficum
Jillyana
0

#3: sant :)

BamseLepusM
1

Jag ger mina kaniner isbitar med persilja i eller annan ört eller ibland hallon i, det älskar de. För att kyla ner dem kan man blöta öronen på dem, där reglerar de kroppstemperaturen, om öronen är svala, blir kroppen också svalare. Ett annat sätt att kyla ner dem är att köpa en kylplatta/kylmatta eller göra en egen av en vattenflaska med vatten, frys in den och sen lägger man in den i ett örngott. De brukar lägga sig brevid den för att svalka sig. Hoppas att det här tipsen hjälper🩷🐇

Om någon sårar dig tar det 43 muskler för dig att göra en sårad grimas men bara 4 för att slå till den jäveln! Stå upp för dig själv och ta ingen skit;)

Alexis_351
0

#5: tack så mycket ska prova med isbitar få se om de vill ha :)

Alexis_351
0

#1: ok, tackar :)

Eilert98
1

Min dricker ffa på natten, så inte säkert man ser det.
Man ska erbjuda vatten i skål helst eller både skål och flaska om de är i bur.
De dricker i regel för lite från flaska då de får kämpa lite för att få ut vattnet därifrån.
Jag ger gurka och lite vattenmelon också om det är väldigt varmt.

mayhem87
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag vet att tråden är gammal men tillägger: Jag använder en medicin pump och hon dricker gärna ur den,ibland vägrar hon dricka ur vattenskålen o då får hon ifrån pumpen så jag vet att hon fått i sig vatten om jag är osäker

Mvh Mayhems "hönsmamma"

[GTBLovesAnimals]
0

Smart med sprutan där mayhem