Kanin iFokus

Kanin

Etikettutanför-ämnet-ot
Läst 1238 ggr
Clariiz
0

DÅLIG - Bok

Jag fick boken Dvärgkaniner - Lyckliga och Friska i julklapp. Mest på skoj, men endå^^

Den är verkligen INGET man ska lyssna på! Visst skriver dom endel vettiga saker, men inte mycket.

Dels uppmanar dem att ge blandfoder efter som det är "nyttigare" en pellets (?)

De säger att kaniner MÅSTE bo minst två och två, och att de är gnagare. (ännu mera ?)

De kan inte färgerna, och en sida ska de typ "lära ut färger" och skriver: Dvärgchinchilla har stålgrå päls, (Detta är en hermelin, med färgen Chinchilla) Långhåriga dvärgkaniner (Detta är en Lejonhuvad) Ung färgdvärgkanin med röd päls. (ser ut som en hermelin korsning, viltgul, ev. ljus bourgogne) Dvärgvädurs kanin med teckning "Thrüinger". De små, endast 5v. gamla vädursungarna är skäckiga i vitt. (Dvärgvädurar, där mamman är madagaskar och ungarna Madagaskarbrokade) Svart-vitsckäkig vädur. (Snarare Svart Manteltecknad Dvärgvädur)

De tycker att man ska göra ett "godisträd". visserligen en bra idé. Men att dom har en HEL LÖK i trädet är väll mindre lyckat^^

De säger att man gärna ska ha Marsvin och Kaniner ihop.

Och att ALLA dvärgkaniner ÄLSKAR morötter ?! (*host* Molle)

Och typ en miljard andra grejjer^^ Jag blir bara arg av att läsa den..

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

ciss
0

Har också läst dem böckerna. Visst finns det några bra grejer i dem, men det är medelstads bara skit rent ut sagt.

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

BlackTear
0

Tror också jag har den här hemma någon stans.. Elelr hade, har nog bränt upp den nu.. o_O

Clariiz
0

#1; Håller verkligen med.. Och det värsta är väll att folk som inte vet litar på böckerna^^

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Sandra-
0

Det är ens konstigt att man får ge ut böcker som det står massa faktafel i ju :/ När det ändå handlar om så viktiga saker som djur, vad dom ska äta och så.

annaforsgren
0

fy vad dålig bok:P

Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

Clariiz
0

Och vad jag blir irriterad på är att de bara skriver Dvärgkanin, dvärgkaninerna.

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Jennie104
0

jag har köpt en kanin som heter ''kaniner''

Står också MASSA feL!

Clariiz
0

Och att de bara berättar hur man ska hålla innekaniner^^ Dom har tydligen inte tänkt så långt att de kan bo ute också.

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Feliciaa
0

Jag har den, Dvärgkaniner.

:O Jag litade på den! >;(

Clariiz
0

#9; Det är det nog många som gjort :/

Borde typ anmäla dom att sälja böcker som är dåliga för kaninerna!

OCh vd jag hatar är att det står: "Om man sköter dvärgkaninen på rätt sätt kan den blir upp till 10år gammal"

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Lizzan
0

Usch :S tror jag har deb boken hemma…

Zvintos
0

Har den jag också.
Enda roliga i den boken är de söta bilderna. Räcka ut tungan
Annars är den totalt värdelös.

Clariiz
0

#12; Haha, Jaa

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Sotis
0

:S

[Niike]
0

Åh, det är såå störande när de skriver fel! Boken är ju till för att lära ut, och då ska det väl vara rätt?! ò_ó

Jag har en Pets-tidning där det står om dvärgkaniner .. Samma sak där, det står helt konstigt .. :S

--
**"Hermelinkanin har en vit päls och blekblå eller röda ögon. Färgdvärgkanin kallas alla dvärgkaniner med färgad päls." **- Vit päls, blåa/röda ögon? Visst kan den ha det, men långt ifrån alltid. Färgdvärgkanin? x) Eehm..^^

_"En dvärgvädur är i genomsnitt något tyngre än övriga dvärgkaniner, och den är inte lika nerväs till sättet som dvärgkaninen."
_- Vadå dvärgkaninen? Det är ju ingen ras:P
--

>.<

BlackTear
0

Blå stjärnan går också ut med fel information ang. kaniner (var medlem där men har sagt upp mitt medlemskap efter det)
De hade tydligen haft en kurs för drygt 100 personer om smådjur. De hade "lärt ut" saker som: "Kaninhanen blir inte könsmogen förrän 10 månader, honan därimot blir det vid 4 månader och kan då få sin första kull."
Man blir så dampsur >.<

Clariiz
0

#16; Men vafaan? Dampsur var ett bra ord! ^^

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Ellen95
0

CoNo
0

Haha, min kompis har den boken tror jag. Den är rolig tycker jag x] *döda mig inte nu* lixom att dem vågar ge ut en sån bok ^^
Som sagt, den enda bra är dem otroligt gulliga bilderna :D

Nicolina
0

Usch.. hatar de böckerna! Har en liknande fast om hamstrar och lika illa är den, blir så sur varje gång jag läser de böckerna!

PRO_Anders
0

Vad heter författaren till boken?

Clariiz
0

Monika Wegler

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

[Zoie]
0

Hah det var inte bra , Dålig bok .. :/ Då vet jag att jag verkligen inte ska köpa den

Tina-A
0

Vi borde publicera en egen bok med massa egna bilder och annat skoj ;)

Lixom, "författare: medlemmarna på kanin.ifokus", hehe.

Det finns hur många böcker som helst om djur där det står mängder av felaktig information. Frågan är om det är för att när böckerna skrevs så visste man så lite och idag vet man mycket mer ? eller om personen som skrev boken bara inte visste så mycket. En hel del måste dom ju veta, dom har ju faktiskt gjort en bok, men med många många fel. Tråkigt tycker jag!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Pinacoladas
0

#24 Haha bra idè Tina! x) Alla kommer ju att köpa den :P

[Linsenhejhej]
0

Jag har också läst den. *tummen ned*

huldisen
0

Ja det var ju en lärorik bok .

Jennie104
0

Ja vi kan göra en ;D

Sosso
0

Usch. Man blir så arg. Att dom ens kan ge ut såna böcker med fel fakta i. ;S

Pinacoladas
0

Aa stööörda

johanna_loveAnimals93
0

Jag vet! När jag skulle önska mig en kaninbok i födelsedagspresent skrev jag "Obs! Ej av Monika Wegler". Alla hennes böcker handlar precis om samma sak, bara om innekaniner och massa felaktig information.. Blir så sur.. >:(

Jag har lärt mig massor här på KiF, mer än det har stått i någon bok. :)

Clariiz
0

#24; Jah det gör vi ;) xD

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

PRO_Anders
0

Har "Kaniner" av KG ROOS, men kan inte hitta den…vet inte om den heller är så aktuell längre, fast ska vara en av de bättre..

Dior_94
0

#24: Bra idé Tina! :)

Ync
0

#24: Bra idé! :)

Timotej
0

#33 Har precis fått den. Är skriven på 60-talet och viss fakta är således väldigt oaktuell (ex nätbottnar och animaliskt fodertillskott) men det är fortfarande en klassiker inom kaninsköttseln och innehåller mycket intressant och lärorikt.

Tisdus
0

Har också den boken, och ja, himmel vad mkt fel det finns i den.. xD

Flippa
0

#24: Ja, vilken bra ide :D