Kanin iFokus

Kanin

Läst 95 ggr
mimi3
0

Kallförråd

Hej!
Jag har 2 st kaniner. Dom bor ute på sommaren i en stor Hage + bur. På vintern får dom bo inne i vårat kallförråd som är isolerat.
Min fråga är om någon har någon erfarenhet när de kommer till just kallförråd. Vi hade problem med mögel där inne förra sommaren när kaninerna bodde ute och innan dom fick flytta in i förrådet efter sommaren så satte vi in ventilation och luftrenade hela förrådet (dom hade aldrig bott där inne innan det vart mögel). Nu har dom bott där inne hela vintern och de har funkat jättebra. Men i och med att det blev en så lång vinter i år så bodde dom där tills förra helgen när det äntligen började bli lite varmt igen, speciellt på natten. Men jag upplevde att det började tränga in fukt där inne redan i april. I och med att vi också förvarar grejer där inne vill jag att det ska vara bra luft och fuktfritt där inne året om.
Är de någon som möjligtvis har tips? för att undvika detta? Som sagt har vi ventilation och jag satte även in fuktslukare i april där inne, men dom verkar inte ha dragit åt sig något alls då det inte är vatten i dom. Men jag är rädd att det är något som ska påverka kaninerna och även våra saker där inne då jag upplever att vissa grejer luktar konstigt. Förra sommaren hittade vi ju mögel och det luktade även där inne men efter vi satte in ventilation och luftrenade hela förrådet har jag inte märkt av något och inte nu heller. Är det jag som inbillar mig kanske att vissa saker luktar?
Skulle de vara värt att ha ett eldrivet element där inne på vintern så det håller några plusgrader eller sätta in en luftavfuktare eller något?

• Redigerat 2024-05-13 16:32 av mimi3