Ihopsättning
Hej!
Jag skulle behöva lite tips? och råd!
Har i nuläget 2 stycken kaninpar, ett par med en hona och en hane, kastrerade, på 2 och 6 år samt ett par med två stycken honor på 6 månader.
Vill gärna att dessa ska kunna gå ihop! De två paren fungerar superbra, honorna har gått ihop sen födsel och de andra paret har gått ihop i cirka 1 år.
Hur gör jag under själva ihopsättningen? Har koll på all introduktion osv, men just själva ihopsättningen är jag osäker på eftersom det är 2 och 2 som ska bli 4. Hur gör jag det bäst?
Börja ha de bredvid varandra med galler emellan. Denna period kan ta flera veckor. Här gäller det att ha tålamod och is i magen.
När väl ihopsättning ska ske är det på en stor neutral yta.
Kommer garanterat bli spring, pälstussar. Även där ha is i magen.
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
#1: Det är bäst att bara ta alla 4 samtidigt alltså? Det är just den delen jag varit osäker på, om jag ska introducera alla samtidigt eller ta några i taget.
#2: jag hade gjort så.
Men gjort introduceringen på väldigt lång tid.
Jag är själv en jäkla fegis på ihopsättningar. Även att jag gjort många lyckade
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
Ha en liten kartongbit eller en handske på dig ifall att de biter då är det inte bra att dra i kaninen utan lösgöra dem med handen emellan dem. Det kan se lite läskigt ut on de bråkar men de måste ändå få göra upp med varandra. Lycka till! :)
Om någon sårar dig tar det 43 muskler för dig att göra en sårad grimas men bara 4 för att slå till den jäveln! Stå upp för dig själv och ta ingen skit;)