Urin
Hej!
Vi har en hona vädur som är 4 år. Hon är inomhus i stor bur o när vi kommer hem öppnar vi buren så hon kan hoppa rundor i rummet.
Nu har vi varit på semester o en vän har passat henne. Hon har varit på värsta lyxsemestern 😊 Har bott i ett stall, Fullt av hö att bygga bo o gömma sig i 😊 Buren har också stått där öppen med mat o "toalett" o vatten. Hon har också haft lyxen att hoppa fritt i min kompis trädgård. Dock har hon inte ätit så mycket, bara behövt fylla på 3 ggr på en vecka.
När hon kom hem så har hon även varit ute i några timmar. Vi tog in buren o hon har hoppat fritt i rummet.
Imorse upptäckte jag en jättestor pöl med kiss, lite mörkare. Har aldrig sett så mycket urin. Jag torkade upp o städa med Ajax. Någon timme senare var där en ny stor pöl, ljusare urin. Hon har ätit o druckit en del, som hon brukar hemma. Det jag undrar är om beteendet. Är det omställningen? O just att en kanin kan kissa så mycket?
Ville bara kolla om någon varit med om samma o vad det kan bero på?
Tack på förhand !
De kan kissa rätt mycket åt gången.
Är hon kastrerad?
Kissade hon på samma ställe båda gångerna? Det kan vara omställningen som ställer till det. Kan också vara så att hon blivit van att kunna kissa utanför buren och tycker bättre om det.
Kissar hon på samma ställe kan du testa ställa en extra toalåda där. Har du tur börjar hon använda den och sen antingen återgår till att använda den i buren eller så kan du, efter ett tag, i små steg flytta den närmre och närmre buren (eller annat ställe att ha den på om stället hon kissar på känns olämpligt att ha toalåda på).
Min nuvarande kanin bestämde sig helt plötsligt för att hon ville ha toalådan inne i mitt sovrum (har tidgare stått flera på flera olika ställen i vardagsrummet) så fick ställa dit en och nu vägrar hon toalätta i vardagsrummet.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#1: Hej o tack för du tog dig tid att svara !
Hon är inte kastrerad.
Tror det ligger mycket i det du skriver med bl a omställningen. Hon har kissat 2 stora pölar på samma ställe som jag skrev innan. Men även på sin toalett. Nu har hon fått dille på att bajsa på en matta vi har utanför buren. Hade hon iofs innan vi var på semester också. Jag la tillbaka bajset i hennes toalett. Sen upptäckte jag att hon kissat på mattan. Dock inte den mängd som tidigare. Jag satte faktiskt in henne i buren o så får hon vara där till imorgon. Har en handduk över så hon ska känna sig trygg.
Dessa kaniner 😊
Så himla go o social ❤️