Kanin iFokus

Kanin

Läst 77 ggr
user2856048
0

Rengöra öron

Hej!

Behöver alla tips? ni har till att rengöra kaniners öron. +gärna all info ni har om deras öron.:)

Tack på förhand!:)

Maleficum
2

Varför ska du rengöra kaninens öron? Har den problem med öronen? Har du varit hos veterinär och kollat upp det? Då borde du fått instruktioner på hur du ska ta hand om dem.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Fridaaaa
1

Man ska inte hålla på med det själv, utan till veterinär först för att se vad det är för problem i öronen.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

user2856048
2

De är dvärgvädurar vilket gör att de kan behöva ha hjälp med det ibland (hängande öron) ja vet rekommenderar att rengöra någon gång ibland om det behövs.

user2856048
1

Vill mest ha lite extra tips? och trix om det är någon som har det.:)

Maleficum
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#3: Då är det bra att för det första träna kaninen att få öronen hanterade och tittade i och försöka göra det till en så bra upplevelse som möjligt.

Går det så försök värm flaskan (eller engångspipetter om du använder dem vilket jag skulle rekommendera då det håller sig fräschare) till kroppstemperatur så det inte blir så obehagligt att få det i örat.

Håll och massera försiktigt runt öronroten när du droppar i så blir de lite distraherade och inte börjar skaka på huvudet direkt så dropparna får en chans att komma ner i örat och så får man massera ett tag så det verkligen kommer ner ordentligt innan man låter dem skaka på sig. När de skakat sig så får man kolla sen försiktigt torka ur örat med bomullstuss. Har din kanin en kaninkompis så kommer den vilja hjälpa till att rengöra öronen efteråt.

(Hitta en video från veterinär hur man kan göra, jag har enbart gjort det själv och på en stor kanin så satt på golvet med kaninen mellan knäna med en liten hög pellets framför nosen för extra distraktion och sen droppa).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Fridaaaa
1

#3 Haft hängörade i typ 25 år, och ingen har haft problem med öronen eller behövts rengöras. Inget man ska ge sig på själv i förstahand.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

BamseLepusM
1

Jag hade en Lilla tysk vädur och han fick problem med öronen och då använde jag Otoclean och droppa in det i örat och sedan masserade jag in det i örat genom att göra små cirklar runt roten. Åk isf till veterinär för att få det bekräftat att han har öronproblem.

Om någon sårar dig tar det 43 muskler för dig att göra en sårad grimas men bara 4 för att slå till den jäveln! Stå upp för dig själv och ta ingen skit;)