Kanin iFokus

Kanin

Läst 159 ggr
Batflysagain
0

Akut hjälp

Hejsan!

Jag tog emot 2 stycken kaniner för några dagar sen (omplacering) omplaceringen var akut för kaninerna, och jag har hört att dem kan smitta andra djur? Text gnagare? Jag har ett gäng råttor hemma som jag bryr mig om och dem bor tyvärr tillsammans i samma rum som kaninerna då jag inte bor stort.

Men är rädd nu att dem kan smitta varandra osv, eftersom att det var en akut omplacering så har jag inte direkt haft tid och tänka om jag ska behålla dem annars omplacerar jag dem, dem bor i ett väldigt stort rum och kaninerna är frigående har även luftrenare och städar noga varje dag men som sagt jag vill bådas bästa.

Har ni någon erfarenhet av detta? I så fall bättre att omplacera? Jag har ingen erfarenhet av att omplacera då jag aldrig har behövt göra det men eftersom att detta handlade om avlivning av friska kaniner så kändes det bättra om dem kom kort till mig tills dem får ett hem.

Maleficum
3

Inte hört det ska vara något som smittar när de är i samma rum. Däremot ska ju marsvin och kaniner inte dela bostadsyta (av flera andra anledningar också) då kaniner kan bära på Encephalitozoon cuniculi som kan vara dödligt för marsvin (utsöndras via kanines avföring men främst urin) men aldrig hört att de ska påverka råttor.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Batflysagain
0

#1: Nej jag har verkligen ingen koll hur det gäller smitt mässigt, vill inte att nån av dem ska bli sjuka, vet inte hur det funkar när dessa kaniner har varit ute heller om det också är potentiellt farligt.

Tack för svaret snälla du :)

honing
0

Hej!
Vet inte så mycket om råttor men vet att andra gnagare (tex marsvin) kan bli väldigt sjuka av tex Bordetella bronchiseptica som finns i kaniners normalflora (kaniner kan också bli sjuka vid överväxt av de bakterierna).

Sen kan även gnagare (inkl. råttor) smitta kaniner då även de kan vara smittobärare utan kliniska symptom.

Jag har hört om folk som har haft kaniner och gnagare i samma rum (men i olika burar och utan direktkontakt) och det ska ha gått bra, men det är inget jag har källor på. Det kan säkert finnas luftburna smittor också, ett tips? är att kolla på SVAs hemsida!

(och hålla god hygien, tvätta händerna noga innan och efter du har hanterat djuren, och mellan hantering av olika arter. Samt var noga med att rengöra ytor)

• Redigerat 2024-04-02 11:57 av honing
frer
0

Det är snällt av dig att du tar hand om djuren och hjälper de att leva. Små djur har inte mindre levnadsvärde bara för att de är små. Det låter som att de har det bra hos dig.