Kanin iFokus

Kanin

Etiketterbeteende-hälsa-och-skötselallmäntmåste-skriva-av-migkaninhjälposäkerbråkar
Läst 65 ggr
Nico_L
0

Hjälp med ihopsättning

Hej! Jag hade behövt lite råd om ihopsättning av mina kaniner, men först lite kontext.

Jag skaffade 2 kaninungar, en hane och en hona, i september. De är helsyskon och delade rum och bur till november då jag separerade den för att undvika kaninungar. De var då separerade av galler, men hanen tog sig förbi gallret vid flera tillfällen. Innan hans kastrering var det inga problem, utöver att jag va orolig över att honan skulle ha blivit dräktig, men efter kastreringen bråkade de när han tog sig förbi separeringen. Jag såg inte något av bråken, bara pälstussarna och såren. Hanen kastrerades 19 december och honan ska kastreras 6 mars.

När jag och antingen min bror eller mamma hade kaninerna tillsammans på neutralt område var de snälla vid varandra, oftast mer upptagna med att utforska eller äta godsaker/hö/pellets. De tvättade varandra vid flera tillfällen och båda kunde lägga sig ner med tassarna rätt ut. Kaninerna ville också gärna ha sitt huvud under den andra, vilket jag inte riktigt fattat om det är bra eller dåligt. Men om de va inne på rummet de delade började de bråka, speciellt om de ville vara i samma bur.

Honan fick ett sår som behövde sys och dagen innan hennes stygn skulle bort tog sig hanen till henne igen. Detta resulterade i pälstussar på halvan av rummet de befann sig på samt att honans sår öppnades och behövde sys igen. För att ge såret en ordentlig chans att läka har hanen fått flytta till ett annat rum så att det inte kan bli fler bråk.

Så nu till de saker jag hade velat ha råd med. Hur ska jag göra när jag börjar försöka introducera dem igen? Borde jag vänta tills honan också är kastrerad? Något jag borde tänka på? Någon som vet vad det betyder när de vill ha huvudet under varandra?

Maleficum
0

Vänta tills honan är kastrerad och ordentligt läkt (kan ta några veckor innan alla hormoner gått ur kroppen också) innan ni försöker få ihop dem igen. Honan är troligen könsmogen med massa hormoner som sprutar och oftast vill man inte introducera andra kaniner till honan territorium då de kan vara väldigt revirhävdande (och är troligen därför de ryker ihop så otrolig när hanen rymmer in till henne).
Ett tips? kan vara att ha honan på ett annat ställe än där de är tänkta att bo senare (och helst även hanen så den gemensamma boendet blir nytt för dem båda) Sen när de ska börja introduceras så kan man bla byta saker emellan dem och även byta hagar/bur på dem ett antal gånger innan man försöker få ihop dem på neutral yta (även att bara ha galler emellan om det går att få till utan att de rymmer in till varandra som de gjort nu).

Och ta tid på er!

Ofta vill de att den andra ska putsa på dem om de lägger huvudet under. Man kan hjälpa dem lite på traven då med att sitta och klappa på dem (om de gillar det) när de ligger bredvid varandra så de associerar varandra med mys.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

• Redigerat 2024-02-02 22:39 av Maleficum
Nico_L
0

Tack så mycket för snabbt svar och bra tips?! Ska försöka få till det med ett annat rum för dem samt bättre separering.

Gissade att det var något i stil med att de ville bli tvättade.

Maleficum
0

#2: Lycka till!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu