en kanin skall ha ( tycker jag) minst 3 grönsaker per dag och någon frukt i veckan,

Jag ger mina morot, äpple, päron, banan.. Fast inte allt varje dag, men 1-2 olika varje dag iaf. (obs inte för stora bitar åt gången, då blir dom lätt lösa i magen..)
Så får dom en bit bröd varje dag i princip oxå. Ibland mjukt lite grövre matbröd, ibland knäckebröd.
Hur gamla är kaninerna?

#2: Så dem får exempel lite morot en dag och banan en annan dag?
#3: Jag har två kaninungar, de är bara 8veckor.
Om de är så unga ta det väldigt lungt med grönsaker och frukter! Ge bara en pytte liten bit om dagen. Och ge helst typ nån blad växt eller så. persilja eller nått^^
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
och pellets ska de åxå ha´.. men de är bara ett tillskott, vissa kaniner får de itne .. vissa får :)
några bra märken;
Lottie
Stampe
Oxbow ( ? )

#5: tack så mkt :) något mer förutom persilja?
#6 jag har pellets till dem :) fast jag vet inte vilket märke det är :S var köper man dem märkena du har skrivit? :)
#7 lite olika, kan finnas i Mataffärer , Granngården etc.
man skall inte ha Gnagarblandningar.. de är ohälsosamma(stavning (; ) och det är som godis för kaniner

4: Dom får tex
Dag 1: 1 bit morot, 1 bit äpple, 1 bit bröd.
Dag 2: 1 bit morot, 1 bit päron, 1 bit bröd.
Dag 3: 1 bit äpple, 1 bit bröd.
Dag 4: 1 bit morot, 1 bit banan.
Ungefär så. ;) Det är ju lite hur man har hemma. Men som sagt, vänj dom SAKTA med små-små bitar annars blir dom lösa i magen direkt! Allt nytt ska ges i små små mängder! Även nytt sorts pellets osv. Jag ger sällan äpple,päron o banan samma dag, eftersom det är så pass "blöta" frukter. Alla är ju olika känsliga, men 2 av mina är lite känsliga för att få för mycket frukt.. Så jag får lov att ge med måtta.

#8 jo det vet jag.. om du menar såna som säljs i djuraffärer :P
tkr dem borde veta bättre isånnafall :S spelar det någon roll vilket hö man ger dem ? jag har hört att "alfa"hö eller vad det hrtr är dåligt?

#9 tack så mycket!
har du många kaniner? :) ja, jag har inte vågat ge dem så jättemkt än :P dem har mest fått pellets o hö hittills.. har ju bara haft dem i tre dagar :P kan man ge dem gurka?..

Mina får inte gnagarblanding.. utan kaninpellets från djuraffären och så helt havre från granngården.
Obs! Vissa gnagarblandningar innehåller animaliska ingredienser som tex fisk, ägg osv. DET SKA INTE KANINER ÄTA! Det är mer åt råttor, hamstrar, möss. Som är allätare. Kaniner är 100% vegetarianer.
Men visst finns det bra blandningar som passar kaniner, men det kan man ha mer som godis. ;)

Ett tips? att få dem tama..
När vi fick Penny så var hon lite spratlig men uppfödaren sa att man ska inte ge sig, för då tror kaninen att den kan bestämma över dig och så vill du inte ha det. Utan när kaninen spratlar och vill ner så ska du inte släppa ner kaninen, utan ta ett ordentligt tag. Inte så det gör ont på kaninen men ett bra tag och hålla hon/han tills DU vill släppa ner kaninen. Gosa med kaninen 2-3 gånger per dag så fattar den snart att det är du som är matte/mamma. Den blir genast väldigt lungn och du kan ta nästa steg…

Kaninen få väldigt bra respekt för dig och om kaninen gör något fel kan du säga inte högt men bestämt NEJ!