Kanin iFokus

Kanin

Läst 70 ggr
phoebe2011
0

Kaninen äter kattens torrfoder!!!!

Hej alla!
Läste tidigare inlägg om kaniner som är förtjusta i kattmat (torrfoder).
Jag har en dvärgvädur, strax 2 år och en Ragdoll 1,5 år. De både är alltid fria inomhus. Alfons kanin är aldrig inlåst i sin bur. Det är bara hans hö och wc-plats. När Cliff, ragdollkatt, blev 1 år bytte vi torrfoder från kattunge till vuxensort (royal canin Ragdoll). Alfons blev plötsligt väldigt förtjust vid att norpa åt sig av Cliffs mat. (De har såklart helt olika matplatser). Han äter inga mängder men tar sig gärna en tur förbi Cliffs skål. (Fast han har egna pellets, bra, och hö + fruktsnacks tidvis: örter, äpple). Dessutom jagar han godis. Bryter sig in i lördagsgodispåse till dotter. Anstränger sig verkligen för att komma åt🙄😳.
Trodde ej kaniner ens skulle vara intresserade av riesen, dumle, gott & blandat etc.
Vet ni om någon kanin som äter människogodis??? Han mår bra. Inga magbesvär. Jag vill ej låsa in honom då han aldrig varit inlåst.
Naturligtvis gör jag mitt bästa för att förhindra, men jag är borta på arbetet stora delar av dagen.
Hur farligt är det eg att han äter lite kattorrfoder. Det är inga mängder.
Tack för åsikter.
Med vänlig hälsning/Anne-Sophie, Phoebe, Alfons och Cliff

Nephi
1

Är katten chippad så löser du det problemet lätt med en chippmatskål 😉
Den öppnar sig bara när katten är precis vid skålen. Så behöver inte kaninen äta kattmat.
Kika på Surefeed skålar och om det kan vara något för er

Annars så har jag som har hund och katt kombo, en byrå som kattskålarna står på. Men kaninen kanske hoppar högt?

Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls

Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕

Fridaaaa
0

Skippa fri tillgång på mat till katten, det behöver inte katten ha och torrfoder är ändå inte hälsosamt.

Alt matskål som öppnar sig med chip så kommer inte kaninen åt

Eller har matskål på hög höjd

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.