Kanin iFokus

Kanin

Etiketterbeteende-hälsa-och-skötselallmäntkaninövrigtbeteende, hälsa och skötselkaninerhonkanin
Läst 55 ggr
honing
0

Kaniner som bråkar

Jag har två omplaceringskaniner.
Honan tog jag hem i januari 2023, och hon har sen dess gått lös i lägenheten och är rumsren, helt perfekt kanin.
I november hämtade jag hem en hane. Kaninerna är även kullsyskon vilket inte spelar någon roll då de inte har sätt varandra på år.

Jag kastrerade hanen innan han fick komma hem. Till en början fick han bo i ett eget rum med kompostgaller runt sig, och kaninerna fick börja träffa varandra genom gallret. Efter ett tag släppte jag ihop dem och det gick bra, förutom att honan var lite aggressiv. Inget över det vanliga men jag bestämde mig för att även kastrera henne i december.
Sen dess har kaninerna gått lösa tillsammans i lägenheten och det har gått jättebra. De har ätit och sovit tillsammans, och varit med varandra typ hela tiden. Slickat på varandra osv. Dock har de haft varsina bajslådor och hölådor i olika rum så de har kunnat få vara i fred. De har ridit lite på varandra för att visa dominans, men inget aggressivt eller mycket.

Sen i början av denna vecka började de bråka ordentligt. Bita tag i varandras magar och sparka mot varandra, så stora pälstussar har lossnat. Jag separerade dem då. Dagen efter försökte jag släppa ihop dem igen men då började de bråka igen. Så nu bor de i separata rum, och får bara träffa varandra genom galler när någon övervakar. Dock försöker de fortfarande att attackera varandra genom gallret.

Vad ska jag göra? Vissa säger att man ska låta kaninerna bråka för att de ska bestämma rangordning, men jag tycker att de låter hemskt då de verkligen kan göra illa varandra. Jag vill att de ska kunna tolerera varandra så att båda två kan gå lösa i lägenheten.

Och varför har de börjat bråka nu, när de blev introducerade för varandra för över 8 veckor sen?

Honan har varit kastrerad i 4 veckor så det kan fortfarande finnas hormoner, men då tycker jag att hon borde ha varit mer aggressiv mot hanen innan hon blev kastrerad. Jag märker ingen skillnad på henne jämfört med innan kastreringen förutom att nu har hon börjat att bajsa mer utanför lådan..