Slutat ta hö?
Behöver lite hjälp, min kanin på cirka 1 år har typ slutat äta hö, iaf vad jag märker. Innan behövdes det fyllas på varje dag, nu bara var 3dje.
Han har en stabil kost, med 1 msk pellets på morgonen och 1 msk mot 16 snåret.
Han äter samma hö han alltid gjort,precis som där han föddes.
Det är dessutom hö från samma påse som innan när han åt massor.
Han verkar vara frisk o så men han bajs är svart så han har nog problem med matsmältningen, Jag erkänna att jag gett honom alldeles för mycket godis den senaste tiden, nästan 4 per dag, men jag har börjat dra ner på det.
Han hö luckrade dock konstigt och var lite fuktigt? tips? på varför?
(Han äter ur häck och på marken!)
Om kaninen inte får i sig hö så behöver du kontakta veterinären omgående för rådgivning.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
- Redigerat 2023-12-21 12:43 av Uppkatten
Luktar höet konstigt så behöver du omedelbart byta ut höet mot ett hö som doftar friskt och gott.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#2: Okaj! Har du tips? på var man kan hitta relativt mycket hö som är färskt o bra?:D
#3 Har inte haft kanin själv på några år, så vågar inte uttala mig om det. Jag hoppas att någon annan kan svara på din fråga.
Vilka försäljningsställen som finns beror ju också lite på var i landet man bor.
#4: Jo det är ju sant, där jag bor har vi typ endast ihoptryckt hö och det vill jag inte ge honom, får köpa nytt av bonden^^¨men tack för hjälpen!
#0: han sitter o äter hö nu… Men ska endå köpa nytt hö till honom! men känner mig lättad att han äter
Ja, just när det gäller kaniner är det extremt viktigt att de får i sig hö, annars kan läget snabbt bli akut.
Men det måste förstås vara ett torrt och friskt hö.
#0: om höet luktar konstigt och är fuktigt är det bara att byta ut kan ha börjat möglat kanske är därför han inte äter annars om han inte vill äta efter du bytt så är det bäst att kontakta veterinär så fort som möjligt.