Kanin iFokus

Kanin

Etiketterbeteende-hälsa-och-skötselallmäntsjukdomarAllmänt
Läst 92 ggr
hundälskaren_
0

Darrande kanin

Har en 9 år gammal hona som bor ute året runt. Bor i södra Skåne och vi fick nyss första snön så det har varit ca -5 grader i några dygn. Imorse kom hon inte ut och vill inte äta eller dricka. Hon sitter bara i sitt stängda rum i buren där det är massa halm. Vanligtvis är hon nästan aldrig där, utan hon sitter alltid nere i buren och väntar när man kommer med mat. Hon brukar skutta runt och vara ivrig att komma ut i hagen. Nu idag har hon bara suttit där inne och hon darrar en del. Hon låter mig klappa henne men rycker ifrån ibland. Vad kan det vara för fel på henne?

• Redigerat 2023-12-03 13:34 av hundälskaren_
Maleficum
2

Låter som att hon kan ha ont i magen tex (mina brukar sitta och kura och vara ovilliga att äta och dricka när de har ont i magen). Har du testat om hon vill äta hö/pellets om du ger när hon sitter inne i sitt rum? Har hon tillgång till ljummet vatten att dricka?
Har du möjlighet att känna hur magen känns (om den känns mjuk eller är den spänd).
Att inte äta är ju allvarligt så det är ju prioritet att få henne att vilja äta (och dricka) och man kan behöva stöd mata (och ge vätska i spruta). Även rörelse och magmassage är bra om det är krångel i magen. Kommer hon inte igång med att äta själv ganska snabbt så åk in till veterinär för hjälp, speciellt med tanke på kaninens ålder skulle inte jag väntat för länge att försöka få igång henne själv hemma eftersom det väldigt fort kan bli akut.
Har du möjlighet att ta in henne en liten stund medan du försöker få igång henne (föredragsvis i ett lite svalare utrymme/rum).

Är det helt stopp i tarmarna så ska man dock inte försöka mata för mycket.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

hundälskaren_
1

#1: Hon har en uppvärmd vattenflaska från Granngården som jag lyckats få henne att dricka lite ur. Hon tog glatt emot en äppelbitar också och nån tugga av en morot, men inte mer än så. Hö och pellets tar hon inte emot. Hon lät mig ha handen på hennes mage lite och den kändes inte så spänd men jag vågade inte känna för mycket. Ska försöka se om jag kan få ta upp henne eller om hon protesterar. Igår kväll var hon väldigt glad och sprallig så det här kändes lite mitt från ingenstans.

Maleficum
2

#2: Det är bättre om du kan klämma lite på magen för att känna hur det känns.

Tyvärr är det ju så med magproblem att de kan komma från "ingenstans".

Men som jag sa i tidigare inlägg, med tanke på åldern på din kanin och att hon fortfarande inte vill äta, åk in till veterinär! Där kan de ta reda på vad som är fel och ge vätska och mediciner för att hjälpa (ett problem om de har ont i magen är ju att det blir värre när de inte äter och då vill de verkligen inte äta).

91Marran
1

Har du fått någon kontakt med veterinär?

Mvh
Mig

Maleficum
1

Hur har det gått?

phoebe2011
2

Ni behöver ta in kaninen. Hon fryser!!